PÁD VÝKONOV VYSVETĽUJE BRATISLAVSKÉ LETISKO KRACHOM SLOVENSKÝCH AEROLÍNIÍ

Letisku v Bratislava chýba investor

Letisko M. R. Štefánika v Bratislave prepravilo v apríli zhruba o 10–tisíc cestujúcich menej ako v apríli minulý rok. Za posledných takmer šesť rokov je to po prvýkrát, keď počet prepravených cestujúcich medziročne poklesol.

Akútnym problémom letiska je málo parkovacích miest a vybavovacích pultov.(Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

Rast prepravy na bratislavskom letisku sa spomalil. Stoja aj investície.

BRATISLAVA. Pokles vysvetľuje letisko napríklad tým, že tento rok už nelietajú Slovenské aerolínie, ktoré začiatkom roka skrachovali. „Slovenské aerolínie prepravili ročne zhruba 300–tisíc cestujúcich,“ povedala hovorkyňa letiska Zora Kalousková. V priemere ide o 25–tisíc cestujúcich mesačne, väčšinu prepráv mali bývalé štátne aerolinky na chartero­vých letoch v lete.

Podľa ministerstva dopravy aprílový pokles „nie je dramatický“.

Minulomesačný pokles cestujúcich spôsobil, že celkovo vzrástla preprava za prvé štyri mesiace len o 1,3 percenta. Od začiatku roka do apríla prešlo letiskom spolu takmer 492–tisíc cestujúcich.

Na rozdiel od nesprivatizovaného bratislavského letiska, cez košické letisko prešlo v apríli tento rok takmer o štvrtinu viac cestujúcich, ako vlani v apríli. Balík 66 percent akcií košického letiska získalo vlani v tendri konzorcium TwoOne, v ktorom je viedenské letisko, investičná skupina Penta a rakúska Raiffeisen Zentralbank.

Počet prepravených cestujúcich na košickom letisku rástol rapídne aj minulý roku keď bol jeho vlastníkom len štát. Mesačne prešlo v tomto roku východoslovenským letiskom do 26–tisíc cestujúcich.

Zastavené investície

Bratislavské letisko už niekoľko rokov čaká na investície a pripravuje plány. V minulosti si nechalo vypracovať štúdiu rozšírenia súčasného terminálu. Ten je totiž hrdlom, ktoré obmedzuje počet vybavených cestujúcich v špičke. Celoročná kapacita sa odhaduje na dva mi­lióny, hodinová na 1500.

Pred privatizáciou štát do letiska neinvestoval, čakalo sa na investora. Víťaz tendra, konzorcium TwoOne, záväzne sľubovalo osem miliárd korún. Konzorcium Ko–Bra, v ktorom je španielska firma Abertis a investičná skupina J&T, v súťaži sľubovalo o dve miliardy viac.

S konzorciom Ko–Bra mala vláda rokovať v prípade, že by predaj letiska TwoOne zastavil Protimonopolný úrad. To sa aj stalo, keďže úrad nesúhlasil so spojením viedenského a bratislavského letiska. Keďže TwoOne nepredložilo súhlas do zmluvne stanoveného termínu, vláda privatizáciu zastavila. Smer a jeho predseda Robert Fico boli stále proti vstupu investora na letisko.

Ministerstvo dopravy na čele s ministrom Ľubomírom Vážnym predpokladá postupné investície, ktoré by boli financované z úverov a peňazí z Európskej únie. Štát uvažuje o investíciách na úrovni troch miliárd korún. „Ministerstvo v súčasnosti zvažuje dve alternatívy. Drahšiu, ktorá je výhodnejšia z dlhodobého hľadiska, a lacnejšiu. Svoju víziu predstaví rezort v júni tento rok,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Marián Jánošík.

Nejasnosti o spolupráci

Čas tlačí aj preto, lebo viedenský konkurent Bratislavy zrýchlil prípravu tretej pristávacej dráhy. Tá by zvýšila schopnosť letiska prijímať lietadlá aj v špičkových časoch. A snažiť sa z Bratislavy sťahovať aj lety lowcostov. SkyEurope už niektoré lety preložil z Bratislavy do Viedne.

Do letiska v Košiciach nový investor tento rok investuje 141 miliónov korún. Košické letisko sa však na rozdiel od bratislavského ani nepriblížilo k maximálnej kapacite a nie je nutné rozširovať jeho terminál.

Premiér Robert Fico začal v rámci rozvoja letiska rokovať s rakúskymi predstaviteľmi o možnej spolupráci viedenského a bratislavského letiska. Napríklad formou spoločného podniku. Detaily letisko tají.

Koľko mohol štát získať

predajom konzorciu TwoOne

do rozpočtu 10,5 miliardy korún,

investície do letiska 7,9 miliardy korún,

predajom konzorciu Ko–Bra

do rozpočtu cca 6,6 miliardy korún,

investície do letiska 9,75 miliardy korún.

Zdroj: SME
Potrebné investície do letiska

nový letiskový terminál na vybavovanie cestujúcich, prípadne výrazná rekonštrukcia a rozšírenie súčasného terminálu, ide o cca 3 miliardy korún,

rekonštrukcia príletovej a vzletovej dráhy, podľa investorov by to stálo cca miliardu korún,

obnova a zakúpenie vybavovacieho zariadenia pre lietadlá,

vybudovanie dodatočnej vybavovacej plochy pre lietadlá,

zakúpenie automatického systému na triedenie a manipuláciu s batožinou, čo sa v súčasnosti robí ručne, ide cca o miliardu korún

vybudovanie infraštruktúry na prepravu nákladu,

viacpodlažné parkovisko v blízkosti terminálu.

Zdroj: SME, TwoOne

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  2. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  7. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. Cíťte sa v priestore príjemne
  3. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  5. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  6. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  7. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  8. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  9. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  10. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 733
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 906
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 500
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 480
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 074
  6. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 2 597
  7. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 2 587
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 011
  9. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 102
  10. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 948

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kto je údajný takáčovec Kudlička. Prvá fotka mafiánov pri víne s politikom

Súd na kauciu prepustil z väzby Ľubomíra Kudličku, považovaného za šéfa gangu takáčovcov. Bol na prvej fotke spájajúcej mafiu a politika.

KOMENTÁRE

Fico, Výboh, Topolánek. A päť rokov pre Dalíka

Topolánek nakoniec Dalíka na svoj pád nepotreboval. Jeho minulosť sa im teraz vracia.

Neprehliadnite tiež

Bratislava môže dostať novú linku, v Maďarsku vznikli nové aerolinky

Aerolínie založil honorárny konzul Maďarska na Srí Lanke, pôvodne chcel lietať dlhé trasy do Číny či Thajska.

Deutsche Bank zvažuje presun 300 miliárd eur z Londýna do Nemecka

Sťahovanie sa dotkne niekoľko stoviek pracovných miest a zhruba 20-tisíc klientskych účtov.

BMW bude aj napriek brexitu vyrábať elektromobil Mini v Británii

Nový elektromobil Mini bude trojdverový a s jeho výrobou začnú v roku 2019.

Nový šéf regulačného úradu: Úrad chcem trochu otvoriť verejnosti

Jahnátek povedal, že tvorba cien by nemala byť Pandorina skrinka, z ktorej niečo vylezie.