PÁD VÝKONOV VYSVETĽUJE BRATISLAVSKÉ LETISKO KRACHOM SLOVENSKÝCH AEROLÍNIÍ

Letisku v Bratislava chýba investor

Letisko M. R. Štefánika v Bratislave prepravilo v apríli zhruba o 10–tisíc cestujúcich menej ako v apríli minulý rok. Za posledných takmer šesť rokov je to po prvýkrát, keď počet prepravených cestujúcich medziročne poklesol.

Akútnym problémom letiska je málo parkovacích miest a vybavovacích pultov.(Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

Rast prepravy na bratislavskom letisku sa spomalil. Stoja aj investície.

BRATISLAVA. Pokles vysvetľuje letisko napríklad tým, že tento rok už nelietajú Slovenské aerolínie, ktoré začiatkom roka skrachovali. „Slovenské aerolínie prepravili ročne zhruba 300–tisíc cestujúcich,“ povedala hovorkyňa letiska Zora Kalousková. V priemere ide o 25–tisíc cestujúcich mesačne, väčšinu prepráv mali bývalé štátne aerolinky na chartero­vých letoch v lete.

Podľa ministerstva dopravy aprílový pokles „nie je dramatický“.

Minulomesačný pokles cestujúcich spôsobil, že celkovo vzrástla preprava za prvé štyri mesiace len o 1,3 percenta. Od začiatku roka do apríla prešlo letiskom spolu takmer 492–tisíc cestujúcich.

Na rozdiel od nesprivatizovaného bratislavského letiska, cez košické letisko prešlo v apríli tento rok takmer o štvrtinu viac cestujúcich, ako vlani v apríli. Balík 66 percent akcií košického letiska získalo vlani v tendri konzorcium TwoOne, v ktorom je viedenské letisko, investičná skupina Penta a rakúska Raiffeisen Zentralbank.

Počet prepravených cestujúcich na košickom letisku rástol rapídne aj minulý roku keď bol jeho vlastníkom len štát. Mesačne prešlo v tomto roku východoslovenským letiskom do 26–tisíc cestujúcich.

Zastavené investície

Bratislavské letisko už niekoľko rokov čaká na investície a pripravuje plány. V minulosti si nechalo vypracovať štúdiu rozšírenia súčasného terminálu. Ten je totiž hrdlom, ktoré obmedzuje počet vybavených cestujúcich v špičke. Celoročná kapacita sa odhaduje na dva mi­lióny, hodinová na 1500.

Pred privatizáciou štát do letiska neinvestoval, čakalo sa na investora. Víťaz tendra, konzorcium TwoOne, záväzne sľubovalo osem miliárd korún. Konzorcium Ko–Bra, v ktorom je španielska firma Abertis a investičná skupina J&T, v súťaži sľubovalo o dve miliardy viac.

S konzorciom Ko–Bra mala vláda rokovať v prípade, že by predaj letiska TwoOne zastavil Protimonopolný úrad. To sa aj stalo, keďže úrad nesúhlasil so spojením viedenského a bratislavského letiska. Keďže TwoOne nepredložilo súhlas do zmluvne stanoveného termínu, vláda privatizáciu zastavila. Smer a jeho predseda Robert Fico boli stále proti vstupu investora na letisko.

Ministerstvo dopravy na čele s ministrom Ľubomírom Vážnym predpokladá postupné investície, ktoré by boli financované z úverov a peňazí z Európskej únie. Štát uvažuje o investíciách na úrovni troch miliárd korún. „Ministerstvo v súčasnosti zvažuje dve alternatívy. Drahšiu, ktorá je výhodnejšia z dlhodobého hľadiska, a lacnejšiu. Svoju víziu predstaví rezort v júni tento rok,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Marián Jánošík.

Nejasnosti o spolupráci

Čas tlačí aj preto, lebo viedenský konkurent Bratislavy zrýchlil prípravu tretej pristávacej dráhy. Tá by zvýšila schopnosť letiska prijímať lietadlá aj v špičkových časoch. A snažiť sa z Bratislavy sťahovať aj lety lowcostov. SkyEurope už niektoré lety preložil z Bratislavy do Viedne.

Do letiska v Košiciach nový investor tento rok investuje 141 miliónov korún. Košické letisko sa však na rozdiel od bratislavského ani nepriblížilo k maximálnej kapacite a nie je nutné rozširovať jeho terminál.

Premiér Robert Fico začal v rámci rozvoja letiska rokovať s rakúskymi predstaviteľmi o možnej spolupráci viedenského a bratislavského letiska. Napríklad formou spoločného podniku. Detaily letisko tají.

Koľko mohol štát získať

predajom konzorciu TwoOne

do rozpočtu 10,5 miliardy korún,

investície do letiska 7,9 miliardy korún,

predajom konzorciu Ko–Bra

do rozpočtu cca 6,6 miliardy korún,

investície do letiska 9,75 miliardy korún.

Zdroj: SME
Potrebné investície do letiska

nový letiskový terminál na vybavovanie cestujúcich, prípadne výrazná rekonštrukcia a rozšírenie súčasného terminálu, ide o cca 3 miliardy korún,

rekonštrukcia príletovej a vzletovej dráhy, podľa investorov by to stálo cca miliardu korún,

obnova a zakúpenie vybavovacieho zariadenia pre lietadlá,

vybudovanie dodatočnej vybavovacej plochy pre lietadlá,

zakúpenie automatického systému na triedenie a manipuláciu s batožinou, čo sa v súčasnosti robí ručne, ide cca o miliardu korún

vybudovanie infraštruktúry na prepravu nákladu,

viacpodlažné parkovisko v blízkosti terminálu.

Zdroj: SME, TwoOne

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  4. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  5. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  8. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  9. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  10. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 748
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 457
  3. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 5 454
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 947
  5. Kam do tepla v januári? 2 519
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 298
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 271
  8. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 000
  9. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 1 720
  10. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 1 684

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Majú živnostníci právo na dovolenku? Ako rozhodol európsky súd

Nie je živnostník ako živnostník.

PLUS

Poradkyňa pre rodiny: Hlavne dvojičky neporovnávajte, nemajú to rady

Spravidla je prvé z dvojčiat dominantné.

KOMENTÁRE

Zeman sa stal hovorcom zlej emócie

Prezidentovi by pomohla umiernenosť, ktorú mu poradil aj Babiš.

Neprehliadnite tiež

V USA žiada o podporu v nezamestnanosti najmenej ľudí za posledných 45 rokov

Ide o najnižší počet žiadostí od februára 1973.

Novým členom Rady pre rozpočtovú zodpovednosť má byť ekonóm Juraj Kotian

Kotian podľa hlavy štátu spĺňa všetky predpoklady na vykonávanie funkcie v RRZ.

K dokončeniu Ficovej privatizácie Telekomu chýba sto miliónov

Aj zvyšný 49-percentný balík akcií operátora v roku 2015 kúpil nemecký Deutsche Telekom.

V Európe lieta čoraz menej včiel a chýba med, lesníci chcú obnoviť včelárstvo

V Topoľčiankach má vzniknúť včelársky skanzen, ktorý bude spolu s lesnou učebňou slúžiť na vzdelávanie verejnosti.

Zemanovi na kampaň prispela aj firma priemyselníka Beljajeva

Spolumajiteľ popradskej Tatravagónky má dobré kontakty na Rusko.