SME
Pondelok, 20. september, 2021 | Meniny má Ľuboslav(a)KrížovkyKrížovky
PÁD VÝKONOV VYSVETĽUJE BRATISLAVSKÉ LETISKO KRACHOM SLOVENSKÝCH AEROLÍNIÍ

Letisku v Bratislava chýba investor

Letisko M. R. Štefánika v Bratislave prepravilo v apríli zhruba o 10–tisíc cestujúcich menej ako v apríli minulý rok. Za posledných takmer šesť rokov je to po prvýkrát, keď počet prepravených cestujúcich medziročne poklesol.

Akútnym problémom letiska je málo parkovacích miest a vybavovacích pultov.Akútnym problémom letiska je málo parkovacích miest a vybavovacích pultov. (Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

Rast prepravy na bratislavskom letisku sa spomalil. Stoja aj investície.

BRATISLAVA. Pokles vysvetľuje letisko napríklad tým, že tento rok už nelietajú Slovenské aerolínie, ktoré začiatkom roka skrachovali. „Slovenské aerolínie prepravili ročne zhruba 300–tisíc cestujúcich,“ povedala hovorkyňa letiska Zora Kalousková. V priemere ide o 25–tisíc cestujúcich mesačne, väčšinu prepráv mali bývalé štátne aerolinky na chartero­vých letoch v lete.

Podľa ministerstva dopravy aprílový pokles „nie je dramatický“.

Minulomesačný pokles cestujúcich spôsobil, že celkovo vzrástla preprava za prvé štyri mesiace len o 1,3 percenta. Od začiatku roka do apríla prešlo letiskom spolu takmer 492–tisíc cestujúcich.

Na rozdiel od nesprivatizovaného bratislavského letiska, cez košické letisko prešlo v apríli tento rok takmer o štvrtinu viac cestujúcich, ako vlani v apríli. Balík 66 percent akcií košického letiska získalo vlani v tendri konzorcium TwoOne, v ktorom je viedenské letisko, investičná skupina Penta a rakúska Raiffeisen Zentralbank.

Počet prepravených cestujúcich na košickom letisku rástol rapídne aj minulý roku keď bol jeho vlastníkom len štát. Mesačne prešlo v tomto roku východoslovenským letiskom do 26–tisíc cestujúcich.

Zastavené investície

Bratislavské letisko už niekoľko rokov čaká na investície a pripravuje plány. V minulosti si nechalo vypracovať štúdiu rozšírenia súčasného terminálu. Ten je totiž hrdlom, ktoré obmedzuje počet vybavených cestujúcich v špičke. Celoročná kapacita sa odhaduje na dva mi­lióny, hodinová na 1500.

Pred privatizáciou štát do letiska neinvestoval, čakalo sa na investora. Víťaz tendra, konzorcium TwoOne, záväzne sľubovalo osem miliárd korún. Konzorcium Ko–Bra, v ktorom je španielska firma Abertis a investičná skupina J&T, v súťaži sľubovalo o dve miliardy viac.

S konzorciom Ko–Bra mala vláda rokovať v prípade, že by predaj letiska TwoOne zastavil Protimonopolný úrad. To sa aj stalo, keďže úrad nesúhlasil so spojením viedenského a bratislavského letiska. Keďže TwoOne nepredložilo súhlas do zmluvne stanoveného termínu, vláda privatizáciu zastavila. Smer a jeho predseda Robert Fico boli stále proti vstupu investora na letisko.

Ministerstvo dopravy na čele s ministrom Ľubomírom Vážnym predpokladá postupné investície, ktoré by boli financované z úverov a peňazí z Európskej únie. Štát uvažuje o investíciách na úrovni troch miliárd korún. „Ministerstvo v súčasnosti zvažuje dve alternatívy. Drahšiu, ktorá je výhodnejšia z dlhodobého hľadiska, a lacnejšiu. Svoju víziu predstaví rezort v júni tento rok,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Marián Jánošík.

Nejasnosti o spolupráci

Čas tlačí aj preto, lebo viedenský konkurent Bratislavy zrýchlil prípravu tretej pristávacej dráhy. Tá by zvýšila schopnosť letiska prijímať lietadlá aj v špičkových časoch. A snažiť sa z Bratislavy sťahovať aj lety lowcostov. SkyEurope už niektoré lety preložil z Bratislavy do Viedne.

Do letiska v Košiciach nový investor tento rok investuje 141 miliónov korún. Košické letisko sa však na rozdiel od bratislavského ani nepriblížilo k maximálnej kapacite a nie je nutné rozširovať jeho terminál.

Premiér Robert Fico začal v rámci rozvoja letiska rokovať s rakúskymi predstaviteľmi o možnej spolupráci viedenského a bratislavského letiska. Napríklad formou spoločného podniku. Detaily letisko tají.

Koľko mohol štát získať

predajom konzorciu TwoOne

do rozpočtu 10,5 miliardy korún,

investície do letiska 7,9 miliardy korún,

predajom konzorciu Ko–Bra

do rozpočtu cca 6,6 miliardy korún,

investície do letiska 9,75 miliardy korún.

Zdroj: SME
Potrebné investície do letiska

nový letiskový terminál na vybavovanie cestujúcich, prípadne výrazná rekonštrukcia a rozšírenie súčasného terminálu, ide o cca 3 miliardy korún,

rekonštrukcia príletovej a vzletovej dráhy, podľa investorov by to stálo cca miliardu korún,

obnova a zakúpenie vybavovacieho zariadenia pre lietadlá,

vybudovanie dodatočnej vybavovacej plochy pre lietadlá,

zakúpenie automatického systému na triedenie a manipuláciu s batožinou, čo sa v súčasnosti robí ručne, ide cca o miliardu korún

vybudovanie infraštruktúry na prepravu nákladu,

viacpodlažné parkovisko v blízkosti terminálu.

Zdroj: SME, TwoOne
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  2. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  3. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  4. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  5. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  6. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  7. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  8. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  9. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  10. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  1. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  2. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  3. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  4. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  5. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 8 728
  2. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 7 934
  3. Slovenský orloj – svetová atrakcia 7 809
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 329
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 420
  6. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 983
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 738
  8. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 2 313
  9. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 795
  10. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte 1 643
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Z 23 ľudí s covidom na Jednotkách intenzívnej starostlivosti je len jeden zaočkovaný.

Do piatka pre covid skončilo v nemocniciach 283 pacientov.


17. sep
Logo podcastu Dobré ráno.

Najhoršie sú na tom okresy na východe.


a 2 ďalší 5 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračná snímka.

Čo očakávajú developeri.


15. sep

Segment logistiky pociťuje zmeny v cenotvorbe.


15. sep
Šéf Slovakia Travel Václav Mika.

Nová štátna organizácia na podporu cestovného ruchu nenadväzuje na Slovenskú agentúru pre cestovný ruch.


SITA 13 h
Ilustračná foto.

Najviac bolo už tradične v hygiene budov a prevádzky.


SITA 14 h
Skryť Zatvoriť reklamu