PODIEL ŤAŽKÉHO PRIEMYSLU NA VÝSLEDKOCH SLOVENSKÉHO EXPORTU STÁLE KLESÁ

Export už nestojí na jednej firme

Ťažký priemysel postupne stráca svoje silné postavenie v slovenskom exporte. Automobilky a výrobcovia elektrotechniky menia štruktúru nášho exportu stále viac. A ekonomika je stále menej závislá od úzkeho počtu firiem.

BRATISLAVA. Podľa predbežných výsledkov Štatistického úradu o zahraničnom obchode za minulý rok dominovalo exportu niekoľko veľkých firiem.

K tradičnému ťažkému a hutníckemu priemyslu sa do top desiatky postupne dostávajú aj zástupcovia nových automobiliek a firmy z elektrotechnického priemyslu.

Dejú sa zmeny

Desiatka najvýznamnejších exportérov vyviezla vlani zo Slovenska tovar za viac ako 435 miliárd. Najviac Volkswagen, U. S. Steel a Slovnaft. Na krk im však dýchajú noví investori z automobilového alebo elektrotechnického priemyslu.

Podľa ekonóma Pavla Karásza zo Slovenskej akadémie vied „je to dôsledok reforiem podnikateľského prostredia, ktoré sa u nás uskutočnili za posledné roky, ako aj reštrukturalizácie samotných podnikov, ktorú realizovali ich vlastníci“. Automobilky aj elektrotechnické firmy vytvorili okolo seba aj množstvo dodávateľov a ďalších výrobcov, pričom tieto firmy využívajú svetové trendy.

Na ďalších miestach nasledujú Samsung Electronics a jeho logistická spoločnosť. Desiatku uzatvárajú výrobcovia televízorov Sony, Peugeot Citroën, papierenský gigant Mondi Business Paper, spracovateľ hliníka Hydro Aluminium a popradský Whirlpool.

Ideme správnym smerom

Za posledných desať rokov sa slovenské hospodárstvo mení. Podniky z ťažkého priemyslu ustupujú a ekonomike začínajú dominovať firmy ľahkého priemyslu, ktoré k nám v budúcnosti môžu doniesť aj ďalšiu výrobu s vyššou pridanou hodnotou.

V druhej polovici 90. rokov bol podľa Karásza podiel ťažkého a hutníckeho priemyslu vzhľadom na veľkosť našej ekonomiky „nadštandardný“. Jeho podiel v slovenskom hospodárstve sa teraz iba stabilizoval na prijateľnú úroveň.

„A vzhľadom na silnú konkurenciu z Číny a Indie by sme ani nedokázali cenovo konkurovať,“ povedal Karász.

Rast odvetví s vyššou pridanou hodnotou je trendom v krajinách OECD a únie. Firmy presúvajú výrobu, ktorá je náročná na ľudskú prácu, smerom ďalej na východ. V Európe sa snažia rozvíjať najmä výskum, vývoj a výrobu drahších výrobkov.

Zmena závisí aj od nás

Podľa Martina Chrena z Nadácie F. A. Hayeka by „sme ale nemali nezmyselne preplácať a podporovať každú investíciu. Treba stanoviť jasné pravidlá, čo chceme a čo nie“. Podľa neho treba prilákať inovatívne firmy aj na východ krajiny, nielen do Bratislavy alebo do oblasti západného Slovenska.

„Je na nás, či pozitívne naladené trendy, ktoré v našej ekonomike sú, aj naďalej udržíme,“ povedal Karász. Podľa neho si firmy ako Kia alebo Peugeot zatiaľ ponechali doma tie časti výroby, ktoré im prinášajú vyššie hodnoty. Napríklad Samsung preniesol do Galanty aj vývojové a logistické centrum. Nasledovať by ich mohli ďalšie firmy, podľa Karásza najmä „z oblasti výroby komponentov, tam zatiaľ dominujeme“.

Podľa Chrena je síce politika podpory investícií dôležitým faktorom prilákania nových investícií, ale určite nie jediným. „Tých faktorov je veľa,“ povedal Chren.

V údajoch zo Štatistického úradu je podľa Chrena vidieť pozitívny trend. „Ekonomika prestáva byť závislá od jednej-dvoch firiem,“ povedal.

Ich počet postupne rastie, a klesá riziko, že ak niektorý veľký výrobca uzatvorí svoju fabriku napríklad pre dovolenku, dramaticky to nerozhýbe údaje o našom exporte.

Podľa Karásza má u nás okrem automobilového a elektrotechnického priemyslu budúcnosť aj chémia, predovšetkým využívanie biotechnológií. Aj podľa Chrena by sme sa mali orientovať na tie odvetvia, ktoré vytvárajú vyššiu pridanú hodnotu.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  2. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  3. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 17 930
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 981
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 312
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 082
  5. Kam do tepla v januári? 1 737
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 470
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 393
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 232
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 904
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 866

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zarábajú milióny na úkor štátu. Priekupníkov dreva sa nedarí odstaviť

Niektoré firmy, ktoré len skupujú drevo a posúvajú ho ďalej, majú s Lesmi SR uzatvorené nevypovedateľné zmluvy.

DOMOV

Dobré ráno: Kto zarába na slovenských lesoch

Ako u nás funguje biznis s drevom.

KOMENTÁRE

Starostlivosť vzorného hospodára

Podozrenie, že sa o milióny podelili, asi napadá kdekomu.

Neprehliadnite tiež

Štát nakoniec nekúpi podiel v Štvorke, SIM-karty začne predávať aj mimo pôšt

Slovenská pošta mala predkupné právo na 20 percent akcií Swan Mobile, nakoniec ho nevyužije.

Štát chce pri Jaguari stavať hotel, škôlku aj nákupné centrum

V priemyselnom parku pri Nitre vzniknú nielen fabriky, ale aj občianska vybavenosť pre verejnosť.

Jaguar kúpil pozemky pod fabrikou, štátu sa vrátia desaťtisíce

Britská automobilka plánuje neďaleko Nitry spustiť výrobu svojich vozidiel na konci tohto roka.

Čína zavedie ďalšie špecifické emisné limity pre veľké podniky

Vláda v Pekingu chce pokračovať v boji so znečistením.