Moderný trh vyžaduje, aby ľudia mali širokú škálu schopností. Ale aké kľúčové kvality sú skutočne zásadné pre postup v kariére?
Nyasha Dhliwayo, Zimbabwe
Odpoveď na vašu otázku by mohla zaplniť celú knihu. Myriady odborníkov tvrdia, že kariérny postup závisí od všetkého; od mimoriadneho sebavedomia až po mimoriadnu skromnosť - alebo oboch zároveň. Ďalší argumentujú, že prvotriedny profesionálny úspech pochádza zo zlovestnejšieho správania sa, ako napríklad z bezohľadnej ambicióznosti alebo z nespútaného narcisizmu. A potom je tu celá módna tendencia „pozitívneho myslenia“, ktorá hlása, že dostať sa na čelo je v prvom rade závislé od viery, že to dokážete.
Existuje teda toľko protirečivých rád o kľúčových kvalitách pre úspech, že stačia na to, aby ste si unavene vzdychli: Čokoľvek platí.
Najpôsobivejšie, čo môžete urobiť, aby ste napredovali, je byť, povedzme, úprimný. Je to opak pretvárky. Vieme, že vrchný stupeň v organizácii má svojich prefíkaných superúspešných ľudí, ktorí sa zdajú zároveň vševediaci a nevedúci. Sú nad vecou, sebavedomí, skoro digitálne dokonalí vo svojej úlohe. Ale takíto bezkrvní riaditelia, dokonca aj technologicky najzdatnejší, len zriedka dosiahnu najvyššie posty. Sú príliš zdržanliví, aby ľudí dojali. Vedia riadiť, ale nevedia motivovať.
Úspešní zvládajú svoje chyby. Tým nechceme povedať, že autenticita je jedinou kvalitou, ktorú potrebujete na profesionálny postup. Všetci vedia, že ak máte uspieť na dnešnom globálnom trhu, musíte byť aj múdry, zvedavý a veľmi dobre spolupracujúci. Musíte byť schopný pracovať s rôznymi tímami a podnietiť ich ako manažér, aby sa spojili. Potrebujete tony pozitívnej energie, guráž, aby ste urobili tvrdé rozhodnutia a výdrž, aby ste záležitosť dotiahli. A naozaj, musíte mať sebavedomie aj pokoru zároveň. Táto kombinácia sa volá zrelosť.
Pridali by sme ešte dve ďalšie kvality. Jednou je nezdolnosť pri veľkom zaťažení, čo je podmienka, lebo v istej chvíli urobí kiks každý. Ak to na vás neplatí, tak ste sa do toho nevložili naplno! No keď príde rad na vás, neurobte tú chybu, že si polepšíte tým, ak budete bagatelizovať to, čo sa stalo. Najúspešnejší ľudia v každej profesii vždy zvládajú svoje chyby, poučia sa z nich, a potom začnú odznova s novou rýchlosťou, elánom a presvedčením.
Autenticita je základ
Ďalšia kvalita je veľmi zvláštna, ale dosť vzácna: Schopnosť vidieť aj za roh, predvídať zásadne nečakané. Prakticky nikto nezačína svoju kariéru s intuíciou pre trhové zmeny. Trvá to roky a dokonca desaťročia, kým človek získa cit pre to, čo si myslia konkurenti a aký produkt či službu bude zákazník napokon chcieť. No čím skôr si vypestujete tento postreh a čím viac ho budete pilovať, tým ďalej sa dostanete. Ale ani to neplatí, ak nebudete úprimný.
Berte autenticitu ako svoj základ. Nedovoľte žiadnej organizácii, aby vás o ňu obrala. Firmy majú svoje cestičky ako ľudí zadupať, hlavne spočiatku. Niežeby sa to dialo nejako vedome, ale primnohým firmám sa podarí skryto dostrkať ľudí do typizovanej škatuľky, v ktorej budú pekne stlačení.
Naopak, ak sa celkom položíte do veci, šéfovia sa môžu sťažovať, že konáte príliš emocionálne, alebo že sa príliš zbližujete s kolegami z tímu, prípadne, že sa príliš vzrušujete na poradách.
No časom, ak máte všetko ostatné čo treba v zmysle talentu a schopností, sa vaša ľudskosť stane vaším najväčším kladom pre organizáciu. Váš tím a vaši šéfovia budú vedieť, kto ste vnútri, akých ľudí priťahujete a aký výkon očakávate od všetkých. Vaša autenticita vás urobí pochopiteľným a prístupným. Budete ľudí spájať a inšpirovať. Budete ich viesť.