Sú aj iné možnosti ako nová trať

Ak by malo Slovensko stavbu širokorozchodnej trate až k rakúskym hraniciam financovať, bolo by to pre neho výrazne nevýhodné. Riziká plynú ajz možnosti, že by sa do toho pustili ruskí investori.

BRATISLAVA. Myšlienku výstavby širokorozchodnej trate až k Dunaju, do Bratislavy, do blízkosti napojenia na Viedeň a Budapešť, sa v postkomunistických časoch pokúsil prvýkrát oživiť minister dopravy Alexander Rezeš.

Tak ako aj teraz, zvažovali sa dve možnosti. Buď sa mala len pridať tretia koľaj, alebo vystavať úplne nová trať. Výstavba tretej koľaje by bola výrazne lacnejšia, projektanti však nevedia vyriešiť problémy, ktoré to spôsobí pri výhybkách a koľajových spletiach v staniciach.

Od úvah, čo by bolo lepšie, sa dostali ďalej českí železničiari. V čase, keď České dráhy riadil terajší šéf ŽSR Dalibor Zelený, ožila úvaha pripojenia Ostravska na širokorozchodnú z Poľska. Základný kameň šesťdesiatkilometrového úseku bolo jediné, čo sa napokon postavilo.

Hovorca Českých dráh Ondřej Kubala to vysvetľuje neochotou Poliakov.

Len „nesypké materiály“

Z toho, čo doteraz dohodli slovenskí vyjednávači, nie je jasné, ani kto by projekt financoval. Isté je len, že do mesiaca by mali experti oboch strán začať so štúdiou realizovateľnosti.

Ak začnú počítaním nákladov v prípade výstavby novej trate, mali by sa podľa prepočtov riaditeľa Výskumného ústavu dopravného Ľubomíra Palčáka dostať k sume okolo 80 miliárd korún. Kilometer železničnej trate totiž stojí v slovenských podmienkach do 200 miliónov korún. Výstavba by mala v ideálnom prípade trvať desať rokov.

Podľa Palčáka by bola taká trať pre železnice rentabilná vtedy, ak by po nej denne prešlo približne 30 párov vlakov, čo je zhruba 35 - 45 miliónov ton tovaru ročne. To by znamenalo, že by sa dopyt po takejto preprave musel zvýšiť približne pätnásťkrát.

Podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho by sa totiž novovybudovanou širokorozchodnou traťou nemali prepravovať sypké materiály, ako sú ruda a uhlie. Tie by sa mali naďalej prekladať v Čiernej nad Tisou. A objem „nesypkých materiálov“, ktorý ZSSK Cargo minulý rok prepravilo na trati z Ukrajiny, bol 2,87 milióna ton.

Pre ZSSK Cargo by spojenie do Bratislavy širokorozchodnou mohlo znamenať, že príde o tržby, ktoré v súčasnosti získava z prepravy tovaru prichádzajúceho cez Ukrajinu.

Ruské železničné firmy by tu totiž mohli okamžite podnikať, slovenské Cargo by navyše muselo nakúpiť širokorozchodné rušne a vozne.

Nedalo by sa inak?

Riaditeľ Slovenskej spoločnosti pre zahraničnú politiku Alexander Duleba predpokladá, že objem prepravených tovarov z Ázie bude rásť, preto preprava po železnici má perspektívu. V Ázii dynamicky rastie Čína, India a aj štáty juhovýchodnej Ázie. EÚ zároveň podporuje prepravu železnicou.

„Otázkou je, či sa má budovať širokorozchodná trať, alebo by sa mala použiť iná technológia, napríklad zmena podvozkov,“ povedal Duleba.

Ďalšou otázkou pri spájaní Ázie a EÚ je, cez ktorú krajinu budú tovary smerovať, ak si vyberú železnicu. Konkurentmi Slovenska sú Poľsko a Maďarsko.

Pri výbere krajiny môžu zohrať úlohu nielen ekonomické, ale aj politické dôvody. Duleba sa domnieva, že za presmerovaním prepravy cez Slovensko, na úkor Poľska, môžu byť napäté vzťahy medzi Ruskom a Poľskom. Rusko totiž uvalilo embargo na dovoz poľského mäsa. Poľsko na druhej strane blokuje európsko-ruské strategické rokovania o novej obchodnej a energetickej dohode.

Kde by bol koniec

Na konci trate by malo byť prekladisko. Slovenský premiér vo Viedni hovoril aj o možnosti, že by sa postavilo až vo Viedni. Pre Slovensko by bolo výhodnejšie, keby to bolo na jeho území. Inak by sme mali len príjmy z prepravy, náklady na výstavbu trate, Rakúsko by pri nízkych nákladoch získalo výhody logistického centra.

Bratislava by zasa musela nájsť vhodné miesto na výstavbu nového prístavu. Košický kraj by zase stratil na svojej atraktivite. „Do prekladiska šlo kopec peňazí a je málo vyťažené. Jeho význam by sa stratil,“ povedal Palčák.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 302
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 016
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 914
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 248
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 459
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 603
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 275
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 484
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 759
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 607

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop