ŽELEZNIČIARSKE MESTEČKO SA DESÍ PREDSTAVY, ŽE UŽ NEBUDE ROZHODUJÚCIM ŽELEZNIČNÝM UZLOM NA VÝCHOD

Zväčšiť širokorozchodnú? Východ je proti

Bratislavčania chcú ľuďomz okolia Čiernej nad Tisou zobrať robotu. Tak vidia možnosť dostavby širokorozchodnej tratev meste, ktoré si hovorí najväčší stredoeurópsky suchozemský prístav.

Prekladisko v Čiernej nad Tisou, to je vyše 200 kilometrov koľajníc s osemsto výhybkami.(Zdroj: PRE SME – JUDITA ČERMÁKOVÁ)

ČIERNA NAD TISOU, KOŠICE. Memorandum o dostavbe širokorozchodnej trate zasiahlo obyvateľov Čiernej nad Tisou na najcitlivejšom mieste. V mestečku so 4600 obyvateľmi ťažko nájdete rodinu, v ktorej by nemali železničiara. Len na prekládke ešte aj dnes, po výraznom útlme jednosmerne na východ orientovanej ekonomiky bývalého Československa, pracuje viac ako 1 400 ľudí.

Modrá nad Tisou

Prvý sovietsky vlak s rozchodom kolies 1520 milimetrov vošiel do stanice v Čiernej nad Tisou 22. apríla 1947. Rekord – 11,7 milióna ton – urobila prekládka v roku 1965.

„Aj dnes ťažko nájdete rodinu, v ktorej by nemali aspoň jednu modrú železničiarsku uniformu. Skôr by nám pristal názov Modrá nad Tisou,“ hovorí primátor Tibor Dulík.

„Výstavba širokorozchodnej až po Bratislavu by znamenala koniec prekládky. Bol by to úder pod pás celému regiónu, ktorý je aj tak na pokraji sociálneho kolapsu,“ sťažuje sa primátor mesta s dvadsaťpercentnou nezamestnanosťou.

Peniaze hore komínom

Dôchodca Anton Tárczy robil na prekládke rušňovodiča 36 rokov. „Bez prekládky tu všetci skapeme. Čo to je za výmysel ťahať všetok tovar po širokom rozchode až do Bratislavy? To sme takí bohatí, že si môžeme dovoliť vybudovať trať za niekoľko miliárd a potom ešte aj prekládku za ďalšie miliardy? “

Aj bývalý vozmajster, momentálne nezamestnaný Gabriel Kiss, je proti. Na železnici odpracoval 29 rokov. „Nerozumiem tomu. Prekladisko nákladu je kompletne vybudované, ľudia sú vyškolení, zvyknutí na ťažkú prácu. A teraz ho chcú zrušiť?“

Pani Alžbeta Tóthová je zo železničiarskej rodiny. „Otec bol rušňovodič. Asi sa v hrobe obracia. Nechápem, prečo nám chcú zobrať prácu? Asi niekomu prekáža, že najväčší suchozemský prístav je tu, nie v Bratislave.“

Jozef Fehér len mávne rukou: „Minister Vážny to hádam nemyslí vážne?! Ani neviem, či mám plakať a či sa smiať? Je to chorý nápad. Namiesto opravy tratí idú vyhadzovať peniaze hore komínom. No rozumiem tomu. Výstavba širokorozchodnej trate do Bratislavy by stála miliardy. A opäť by sa na tom ktosi nabalil.“

Ani on nezachytil vysvetlenie ministra dopravy, ktorý v utorok vo Viedni vysvetľoval, že v Čiernej nie je dôvod na paniku. Plány podľa neho počítajú s tým, že sypké materiály – teda ruda a uhlie – by sa naďalej prekladali na východe.

Ľubomír Vážny navyše začiatkom apríla počas návštevy Košíc podporil projekt na výstavbu Globálneho logistického industriálneho parku. Výstavba železničného terminálu pri širokorozchodnej trati, po ktorej vozia železnú rudu a energetické uhlie do U. S. Steelu, by mala stáť 1,2 miliardy korún a podľa Vážneho by mala byť hotová v roku 2012.

Memorandum o širokorozchodnej podpísal v Moskve necelý mesiac po tom, hoci košické centrum by malo popri Čiernej nad Tisou slúžiť ako prekladisko tovaru.

V Čiernej pes nezdochol

Plán vybudovať širokorozchodnú trať z Košíc do Bratislavy negatívne vníma aj košický župan Zdenko Trebuľa (Smer–SD): „Znamenalo by to, že našu poslednú výhodu potiahnu do Bratislavy,“ hovorí.

Riaditeľ Sekcie východoslovenské prekladiská spoločnosti Cargo Slovakia Ambróz Tokár sa k oprášenému projektu projektantov socializmu vybudovať širokorozchodnú trať až do Bratislavy nechce vyjadrovať.

Rád sa však vyjadruje k hlasom, ktoré hovoria o úpadku prekladiska. „V Čiernej nezdochol pes, ako som sa dočítal,“ podráždene hovorí riaditeľ. Prekládka rastie každým rokom, využitá je na 85 percent.

„Spolu so železničným uzlom sme najväčším zamestnávateľom široko-ďaleko. Za prácou k nám prichádzajú ľudia od Trebišova, z Veľkých Kapušian, Kráľovského Chlmca, zo všetkých okolitých obcí. Z Ptrukše, kde som sa narodil, kedysi sem chodilo do roboty 90 percent ľudí. Na bicykloch. Preto postavili nad koľajami aj lávku. Čo bude, ťažko povedať. Radšej to nebudem komentovať...“

Preložia alebo vymenia podvozky

Širokorozchodná trať s rozchodom 1520 milimetrov medzi Ukrajinou na Slovenskom vedie z Čopu do Čiernej nad Tisou a z Užhorodu do Maťoviec. Trať so širokým rozchodom, po ktorej vozia železnú rudu a energetické uhlie pre U. S. Steel, pokračuje z Maťoviec priamo do Hanisky pri Košiciach.

V Čiernej tovar prekladajú do vozňov s normálnym rozchodom, v Maťovciach je okrem priamej prekládky aj „preväzovňa“ vozňov, teda zariadenie na výmenu podvozkov železničných vagónov. Vlaky so železnou rudou a energetickým uhlím vo vozňoch s vymenenými podvozkami smerujú z Maťoviec do Česka a Rakúska.

Prekladisko v Čiernej nad Tisou má 126 kilometrov koľají normálneho rozchodu a 83 kilometrov koľajísk širokého rozchodu. Na širokom rozchode je 313 výhybiek, na koľajach normálneho rozchodu 488.

(sen)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  2. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  3. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  4. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  5. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  6. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  7. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  8. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  9. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  10. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 217
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 932
  3. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 112
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 485
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 716
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 483
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 186
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 699
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 366
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 669

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Poliaci vyšetrujú Štrougala. Na Slovensku sú zločiny premlčané

Poľsko rieši štyri prípady usmrtenia ľudí elektrinou na hranici s ČSSR. Na slovenskej časti hranice s Rakúskom ich zomrelo vyše štyridsať.

KOMENTÁRE

Pripomeňme si, že režim bol naozaj zločinecký

Námietka, že ÚPN v Poľsku má väčšie právomoci, je nemiestna.

TECH

Veľký objav astronómov, ďaleké planéty môžu mať vodu aj život

V systéme Trappist-1 je sedem Zemi podobných planét.

KOMENTÁRE

Každý astronóm a tvorca nových liekov im pripomína, aké sú nuly

Namiesto cesty ľudstva na Mars, rozprávajú blázni o malom človeku.

Neprehliadnite tiež

‘Prichadite k nam‘, Slovensko chce lákať ruských turistov

Roadshow je súčasťou marketingového plánu, na ktorom pracujú spolu krajiny V4, teda Slovensko, Maďarsko, Poľsko a Česká republika. Dokopy chcú tento rok minúť 315-tisíc eur.

Británii potrvá niekoľko rokov, kým sa dohodne s Úniou

Rokovania o obchode v rámci Únie sú pomerne zdĺhavé.

Chcete sa presťahovať na západ? Ubytovanie nájdete ťažko

V Trnave nie je v súčasnosti možné nájsť dostatok vhodných zamestnancov v okruhu 50 kilometrov.

Británii hrozí, že bez ľudí z Únie úroda na poliach zhnije

Krajina tak môže stratiť schopnosť dopestovať a vyrobiť vlastné potraviny.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop