Bratislava 9. apríla (TASR) - Viac ako 38 tisíc podnikateľských subjektov a 171 tisíc živnostníkov pôsobiacich na Slovensku vo sfére obchodu a s ním súvisiacich služieb vytvára celú jednu štvrtinu hrubého domáceho produktu (HDP) krajiny. V maloobchodných prevádzkových jednotkách je v súčasnosti zamestnaných približne 238 tisíc osôb a veľkoobchod zamestnáva takmer 150 tisíc pracovníkov. Dovedna vnútorný obchod zamestnáva takmer 25 % z celkového počtu pracovníkov v hospodárstve SR. Na Medzinárodnej konferencii o obchode a marketingu INTRACO 2001 o tom informoval minister hospodárstva SR Ľubomír Harach.
Podiel obchodu na tvorbe HDP pritom podľa ministra vzrástol z 19,4 % v roku 1995 na aktuálnych 25,3 % v roku 2000. Pritom uplynulý rok zaznamenal medziročný nárast v počte všetkých skupín právnických osôb podnikajúcich v obchode, ubytovacích a stravovacích službách, doprave a skladových službách i v ostatných službách na číslo 209 444.
Vnútorný obchod SR prešiel podľa Ľ. Haracha od roku 1997 novou etapou transformácie, ktorú charakterizujú kooperačné a integračné tendencie a zrýchľujúca sa internacionalizácia. To sa prejavuje vstupom nadnárodných subjektov a rastúcou koncentráciou a posilňovaním trhovej pozície veľkých obchodných reťazcov. Zásadne to podľa ministra ovplyvňuje charakter maloobchodnej siete v SR a modely nákupného správania sa obyvateľstva.
Ľ. Harach poukázal aj na niektoré negatívne vplyvy pôsobiace na slovenský vnútorný obchod. Ide najmä o nedostatok kapitálu pre ďalší rozvoj obchodnej siete, nerovnaké podmienky pre podnikateľov, nedostatočne stabilnú legislatívu, vysoké daňové zaťaženie podnikateľov, pomalé rozhodovanie v obchodných sporoch a nízka kúpyschopnosť obyvateľstva. Problémom je aj insolventnosť viacerých príspevkových a rozpočtových organizácií, najmä v rezortoch zdravotníctva, školstva a obrany, ďalej nedostatočné skúsenosti manažérov a silnejúca konkurencia nadnárodných obchodných spoločností spojená často aj s používaním neobvyklých obchodných praktík. Domáci výrobcovia sa pritom príliš pomaly adaptujú na globalizáciu a internacionalizáciu obchodu.
Uvedené prekážky môžu domáci podnikatelia podľa ministra hospodárstva prekonať vlastnou integráciou a koncentráciou, prispôsobením svojich marketingových stratégií európskym a svetovým trendom a spoluprácou so zahraničným kapitálom, vrátane integrácie do nadnárodných sietí. Mali by sa tiež snažiť o preniknutie na zahraničné trhy. V súvislosti s problémami obchodu na Slovensku sa Ľ. Harach vyslovil aj za realizáciu daňovej reformy vrátane úhrady daní pri neobchodnom vývoze, za sprísnenie kontrolného režimu na trhu a za ďalšie legislatívne a regulačné úpravy. "Vnútorný obchod je jedných z rozhodujúcich oblastí trhových služieb a preto decízna sféra chce pristúpiť k tomuto segmentu národného hospodárstva s osobitným zreteľom," vyhlásil minister hospodárstva. Keďže obchodné služby zabezpečujú "rozvoj a chod" ostatných ekonomických činností, sú podľa neho aj predpokladom zvyšovania konkurencieschopnosti samotných výrobných firiem. Vláda v ďalšom období prerokuje viacero materiálov zameraných na zlepšenie podnikateľského a obchodného prostredia. K nim sa radí národný plán regionálneho rozvoja, analýza účinnosti a pôsobenia v orgánoch trhového dozoru a strednodobá koncepcia rozvoja obchodu a služieb.
* jf pop zll