Brusel 7. mája (TASR) - Európska komisia dnes vyzvala členské krajiny Európskej únie na väčšiu propagáciu online siete centier SOLVIT, ktoré sa zaoberajú sťažnosťami občanov a podnikov na porušenie pravidiel vnútorného trhu únie orgánmi verejnej správy členských krajín EÚ.
Podľa dnes zverejnenej výročnej správy SOLVIT v minulom roku riešil 467 prípadov, pričom miera úspešnosti je 82 %. Celkovo 73 % sťažností sa podarilo vyriešiť v stanovenom termíne 10 týždňov, priemerný čas nájdenia riešenia problému bola 54 dní. Dovedna 69 % sťažností podali občania, pričom najčastejšie išlo o otázky sociálneho zabezpečenia, dane a uznanie kvalifikácie. V prípade podnikov sa sťažnosti týkali predovšetkým problémov súvisiacich s prístupom produktov na trh, či poskytovaním služieb.
Na SOLVIT sa napríklad obrátila česká spoločnosť, ktorá vyváža konštrukčné výrobky. Tie sa v ČR podrobili testovaniu a spoločnosť získala tzv. Certificate of Conformity potvrdzujúci, že sú v súlade s s európskymi normami pre takéto produkty. Slovenská obchodná inšpekcia však informovala firmu, že jej výrobky sa musia podrobiť aj testovaniu na Slovensku s cieľom preskúmať, či sú v súlade so slovenskými predpismi. Spoločnosť požiadala o pomoc sieť SOLVIT, ktorá oznámila slovenským úradom, že musia umožniť prístup výrobkov na slovenský trh na základe českých testov. SOLVIT takisto dohliadol na to, aby sa predchádzajúce inštrukcie slovenských úradov anulovali. Prípad sa podarilo vyriešiť v priebehu 8 týždňov.
Podľa komisára pre vnútorný trh Charlieho McCreevyho je SOLVIT výborným príkladom konkrétnej pomoci občanom a podnikom zo strany EÚ a jej členských krajín. SOLVIT aj minulý rok poskytoval rýchle a efektívne riešenia konkrétnych problémov, ešte stále sa však nevyužíva jeho celý potenciál, a to najmä z dôvodu nedostatočnej propagácie tejto siete a nedostatku personálu. Napríklad v Nemecku, Veľkej Británii, Francúzsku a Taliansku, ktoré sú najľudnatejšími krajinami EÚ, sa v porovnaní s počtom obyvateľov predložilo malé množstvo prípadov. EK poukazuje na to, že tri z týchto štyroch národných centier nemajú dostatok zamestnancov. Podľa komisára je preto potrebné posilniť fungovanie tejto siete, aby tak z nej mohlo profitovať viac občanov.
SOLVIT centrá existujú vo všetkých členských štátoch Európskej únie a tiež v Nórsku, Lichtenštajnsku a na Islande. Sú súčasťou vnútroštátnej verejnej správy a ich úlohou je poskytovať skutočné riešenia na skutočné problémy v lehote 10 týždňov. Svoje služby poskytujú zdarma. Od začiatku fungovania v roku 2002 SOLVIT vyriešil vyše 1500 problémov. Jednotlivé centrá sú zriadené a prevádzkované členskými štátmi, zatiaľ čo EK poskytuje vybavenie a v prípade potreby ponúkne svoju pomoc s cieľom urýchliť riešenie problému.
(spravodajkyňa TASR Monika Poláková) zll