PO ŽELEZNICI SA PREVEZIE LEN ŠTVRTINA TOHO, ČO PO CESTE. TÁTO DOPRAVA JE VŠAK EKOLOGICKEJŠIA

Železnice nevedia konkurovať

Železničná doprava sa na Slovensku využíva na polovicu. Cieľom Európskej únie i slovenského ministerstva dopravy je presunúť prevoz tovarov na koľaje. Problémom je slabá flexibilita železnice a vyššia cena za jej využívanie.

Súčasná ekonomika vyžaduje lacný a rýchly prevoz tovarov, čo dokáže zabezpečiť kamiónová doprava. Zavedenie elektronického mýta by malo zmierniť finančné zvýhodnenie cestnej dopravy.(Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Kto často cestuje po slovenských cestách, zvykol si už na množstvo kamiónov a nákladných áut, ktoré prevážajú rôzne tovary. Tento stav sa zrejme v najbližšom čase nezmení. Určité spomalenie nárastu počtu kamiónov by mohlo spôsobiť zavedenie elektronického výberu mýta na diaľni­ciach, rýchlostných cestách a niektorých úsekoch ciest prvej triedy. Voziť tovar po ceste bude totiž drahšie ako dnes.

V minulom roku sa po ceste previezlo podľa štatistík žilinského Výskumného ústavu dopravného takmer 200 miliónov ton tovarov. Hoci je to menej ako pred desiatimi rokmi, za posledné štyri roky vzrástol objem prepraveného tovaru zhruba o 35 miliónov ton. „Celoeurópsky trend však je, aby sa presunul prevoz nákladu na železnicu,“ povedal šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák. Únia podľa neho hľadá spôsob, aby motivovala prepravcov využívať viac železnicu ako cesty.

Presun dopravy tovarov na železnicu je podľa hovorcu ministerstva dopravy Mariána Jánošíka pre rezort strategickou záležitosťou. „Okrem toho, že je táto doprava ekologickejsia a železnica je málo vyťažená, rýchlosť výstavby diaľnic nie je taká, ako by bolo treba vzhľadom na narastajúci počet áut na ces­tách,“ povedal.

Na Slovensku objem prepraveného tovaru po železnici v posledných rokoch stagnuje a drží sa na úrovni okolo 50 mi­liónov ton, čo je zhruba polovica kapacity železničnej dopravnej cesty. V roku 1995 sa vlakmi previezlo o desať miliónov ton viac. Za týmto poklesom vidí Palčák najmä to, že sa už menej vozí napríklad železná ruda či uhlie, ktorých prevoz po železnici bol cenovo výhodnejší. „V súčasnosti je ekonomika zameraná na prepravu tovarov, ktoré vyžadujú krátky čas prepravy. Železnica však dnes nedokáže vyhovieť súčasným požiadavkám na prevoz tovaru,“ povedal Palčák.

Železnica teda musí skrátiť čas prepravy tovaru, investovať do vozňov, zabezpečovacích zariadení a do koľají, aby sa zvýšila maximálna rýchlosť vlakov. Prevoz tovarov po železnici brzdí aj to, že sa za využívanie koľají platí podľa toho, kto ich koľko využíva. Za cesty platia dopravcovia paušálne formou diaľničných nálepiek, čo nezohľadňuje reálne využívanie ciest. „Môžu sa objaviť aj tlaky na zníženie poplatkov za využívanie železnice,“ myslí si Palčák.

Rastúci objem prepravy tovaru po cestách so sebou prináša aj riziká. Rozvoj cestnej dopravy je totiž v súčasnosti podľa Palčáka v celej únii trvalo neudržateľný. A to ani pri stavbe a rozširovaní cestnej infraštruktúry. Cestná doprava je navyše menej ekologická, menej bezpečná a spotrebúva viac pohonných látok ako železnica.

Jednou z možností ako znížiť objem tovaru na ceste, by bolo aj väčšie využitie vodnej dopravy. V súčasnosti je však hlavnou prioritou Slovenska dostavba diaľničnej siete a rýchlostných ciest. Navyše, využitie Váhu na prevoz tovaru by bolo podľa Palčáka finančne náročné. Z dlhodobého hľadiska sa však s využitím Váhu počíta.

Preprava tovarov na Slovensku (v tis. ton)

rok 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006
spolu 244 686 242 764 215 990 226 122 230 166 246 241 252 285
železničná doprava 54 177 53 588 49 863 50 521 50 445 49 310 51 261
cestná doprava 188 901 187 624 164 427 174 149 178 085 195 405 199 666
vodná doprava 1 607 1 551 1 699 1 451 1 636 1 526 1 358
letecká doprava 0,7 0,73 1 1,13 0,27 0,23 0,26

Poznámka: Údaje sú predbežné, z mesačných výkazov. Prepravné výkony za cestnú dopravu sú za verejnú cestnú dopravu ( NAD), nie za závodovú dopravu, ktorú si zabezpečujú závody s vlastnou nákladnou dopravou. Zdroj: Výskumný ústav dopravný

Porovnanie

Železničná doprava je ekologickejšia, bezpečnejšia, ale drahšia a pomalšia.

Cestná doprava je rýchlejšia a lacnejšia, ale menej bezpečná a kamióny tvoria na cestách koľaje.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  4. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  5. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  6. Kam do tepla v januári?
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  8. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  6. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  8. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  9. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  10. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 15 859
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 930
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 654
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 965
  5. Kam do tepla v januári? 2 492
  6. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 375
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 351
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 231
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 311
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 099

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Diskriminácia, sťažujú sa veriaci na nový poplatok za sobáš

Za cirkevný sobáš sa doteraz matričný poplatok neplatil, kresťanským aktivistom sa jeho zavedenie nepáči. Ministerstvo vnútra im sľubuje stretnutie.

DOMOV

Dobré ráno: Kto je Harabin a kto ho chce za prezidenta

Konšpirácie už nestačia, Harabina chcú za prezidenta

KOMENTÁRE

Profesionálni kresťania objavili novú diskrimináciu

Úrady si účtujú poplatok za akýsi administratívny úkon.

KOMENTÁRE

Harabin je šašo, nebezpečný bude Kotleba

Kotleba nemá čo prehrať, s hanbou neodíde, môže len oživiť svoj kapitál.

Neprehliadnite tiež

PSD2: Bez zvolenia banky nič neprevedú

Históriu transakcií uvidia tretie strany aj bez autorizácie klienta.

PSD2: Treba ustrážiť, komu dávate súhlas a na čo

Osobné údaje klientov budú môcť noví hráči speňažiť, napríklad podľa histórie transakcií môžu lepšie cieliť reklamu.

Vďaka PSD2 vzniknú k účtom lepšie aplikácie

Európska smernica: cez nové aplikácie budete môcť obsluhovať účty vo viacerých bankách naraz

Swan oslobodil svoju mobilnú sieť od Číňanov

V prospech čínskej štátnej banky bola doteraz založená celá mobilná sieť Štvorky aj príjmy od jej zákazníkov.

Diskriminácia, sťažujú sa veriaci na nový poplatok za sobáš

Za cirkevný sobáš sa doteraz matričný poplatok neplatil, kresťanským aktivistom sa jeho zavedenie nepáči. Ministerstvo vnútra im sľubuje stretnutie.