BRATISLAVA. Kto často cestuje po slovenských cestách, zvykol si už na množstvo kamiónov a nákladných áut, ktoré prevážajú rôzne tovary. Tento stav sa zrejme v najbližšom čase nezmení. Určité spomalenie nárastu počtu kamiónov by mohlo spôsobiť zavedenie elektronického výberu mýta na diaľniciach, rýchlostných cestách a niektorých úsekoch ciest prvej triedy. Voziť tovar po ceste bude totiž drahšie ako dnes.
V minulom roku sa po ceste previezlo podľa štatistík žilinského Výskumného ústavu dopravného takmer 200 miliónov ton tovarov. Hoci je to menej ako pred desiatimi rokmi, za posledné štyri roky vzrástol objem prepraveného tovaru zhruba o 35 miliónov ton. „Celoeurópsky trend však je, aby sa presunul prevoz nákladu na železnicu,“ povedal šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák. Únia podľa neho hľadá spôsob, aby motivovala prepravcov využívať viac železnicu ako cesty.
Presun dopravy tovarov na železnicu je podľa hovorcu ministerstva dopravy Mariána Jánošíka pre rezort strategickou záležitosťou. „Okrem toho, že je táto doprava ekologickejsia a železnica je málo vyťažená, rýchlosť výstavby diaľnic nie je taká, ako by bolo treba vzhľadom na narastajúci počet áut na cestách,“ povedal.
Na Slovensku objem prepraveného tovaru po železnici v posledných rokoch stagnuje a drží sa na úrovni okolo 50 miliónov ton, čo je zhruba polovica kapacity železničnej dopravnej cesty. V roku 1995 sa vlakmi previezlo o desať miliónov ton viac. Za týmto poklesom vidí Palčák najmä to, že sa už menej vozí napríklad železná ruda či uhlie, ktorých prevoz po železnici bol cenovo výhodnejší. „V súčasnosti je ekonomika zameraná na prepravu tovarov, ktoré vyžadujú krátky čas prepravy. Železnica však dnes nedokáže vyhovieť súčasným požiadavkám na prevoz tovaru,“ povedal Palčák.
Železnica teda musí skrátiť čas prepravy tovaru, investovať do vozňov, zabezpečovacích zariadení a do koľají, aby sa zvýšila maximálna rýchlosť vlakov. Prevoz tovarov po železnici brzdí aj to, že sa za využívanie koľají platí podľa toho, kto ich koľko využíva. Za cesty platia dopravcovia paušálne formou diaľničných nálepiek, čo nezohľadňuje reálne využívanie ciest. „Môžu sa objaviť aj tlaky na zníženie poplatkov za využívanie železnice,“ myslí si Palčák.
Rastúci objem prepravy tovaru po cestách so sebou prináša aj riziká. Rozvoj cestnej dopravy je totiž v súčasnosti podľa Palčáka v celej únii trvalo neudržateľný. A to ani pri stavbe a rozširovaní cestnej infraštruktúry. Cestná doprava je navyše menej ekologická, menej bezpečná a spotrebúva viac pohonných látok ako železnica.
Jednou z možností ako znížiť objem tovaru na ceste, by bolo aj väčšie využitie vodnej dopravy. V súčasnosti je však hlavnou prioritou Slovenska dostavba diaľničnej siete a rýchlostných ciest. Navyše, využitie Váhu na prevoz tovaru by bolo podľa Palčáka finančne náročné. Z dlhodobého hľadiska sa však s využitím Váhu počíta.
Preprava tovarov na Slovensku (v tis. ton)
rok | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 |
spolu | 244 686 | 242 764 | 215 990 | 226 122 | 230 166 | 246 241 | 252 285 |
železničná doprava | 54 177 | 53 588 | 49 863 | 50 521 | 50 445 | 49 310 | 51 261 |
cestná doprava | 188 901 | 187 624 | 164 427 | 174 149 | 178 085 | 195 405 | 199 666 |
vodná doprava | 1 607 | 1 551 | 1 699 | 1 451 | 1 636 | 1 526 | 1 358 |
letecká doprava | 0,7 | 0,73 | 1 | 1,13 | 0,27 | 0,23 | 0,26 |
Poznámka: Údaje sú predbežné, z mesačných výkazov. Prepravné výkony za cestnú dopravu sú za verejnú cestnú dopravu ( NAD), nie za závodovú dopravu, ktorú si zabezpečujú závody s vlastnou nákladnou dopravou. Zdroj: Výskumný ústav dopravný
Porovnanie
Železničná doprava je ekologickejšia, bezpečnejšia, ale drahšia a pomalšia.
Cestná doprava je rýchlejšia a lacnejšia, ale menej bezpečná a kamióny tvoria na cestách koľaje.