PO ŽELEZNICI SA PREVEZIE LEN ŠTVRTINA TOHO, ČO PO CESTE. TÁTO DOPRAVA JE VŠAK EKOLOGICKEJŠIA

Železnice nevedia konkurovať

Železničná doprava sa na Slovensku využíva na polovicu. Cieľom Európskej únie i slovenského ministerstva dopravy je presunúť prevoz tovarov na koľaje. Problémom je slabá flexibilita železnice a vyššia cena za jej využívanie.

Súčasná ekonomika vyžaduje lacný a rýchly prevoz tovarov, čo dokáže zabezpečiť kamiónová doprava. Zavedenie elektronického mýta by malo zmierniť finančné zvýhodnenie cestnej dopravy.(Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Kto často cestuje po slovenských cestách, zvykol si už na množstvo kamiónov a nákladných áut, ktoré prevážajú rôzne tovary. Tento stav sa zrejme v najbližšom čase nezmení. Určité spomalenie nárastu počtu kamiónov by mohlo spôsobiť zavedenie elektronického výberu mýta na diaľni­ciach, rýchlostných cestách a niektorých úsekoch ciest prvej triedy. Voziť tovar po ceste bude totiž drahšie ako dnes.

V minulom roku sa po ceste previezlo podľa štatistík žilinského Výskumného ústavu dopravného takmer 200 miliónov ton tovarov. Hoci je to menej ako pred desiatimi rokmi, za posledné štyri roky vzrástol objem prepraveného tovaru zhruba o 35 miliónov ton. „Celoeurópsky trend však je, aby sa presunul prevoz nákladu na železnicu,“ povedal šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák. Únia podľa neho hľadá spôsob, aby motivovala prepravcov využívať viac železnicu ako cesty.

Presun dopravy tovarov na železnicu je podľa hovorcu ministerstva dopravy Mariána Jánošíka pre rezort strategickou záležitosťou. „Okrem toho, že je táto doprava ekologickejsia a železnica je málo vyťažená, rýchlosť výstavby diaľnic nie je taká, ako by bolo treba vzhľadom na narastajúci počet áut na ces­tách,“ povedal.

Na Slovensku objem prepraveného tovaru po železnici v posledných rokoch stagnuje a drží sa na úrovni okolo 50 mi­liónov ton, čo je zhruba polovica kapacity železničnej dopravnej cesty. V roku 1995 sa vlakmi previezlo o desať miliónov ton viac. Za týmto poklesom vidí Palčák najmä to, že sa už menej vozí napríklad železná ruda či uhlie, ktorých prevoz po železnici bol cenovo výhodnejší. „V súčasnosti je ekonomika zameraná na prepravu tovarov, ktoré vyžadujú krátky čas prepravy. Železnica však dnes nedokáže vyhovieť súčasným požiadavkám na prevoz tovaru,“ povedal Palčák.

Železnica teda musí skrátiť čas prepravy tovaru, investovať do vozňov, zabezpečovacích zariadení a do koľají, aby sa zvýšila maximálna rýchlosť vlakov. Prevoz tovarov po železnici brzdí aj to, že sa za využívanie koľají platí podľa toho, kto ich koľko využíva. Za cesty platia dopravcovia paušálne formou diaľničných nálepiek, čo nezohľadňuje reálne využívanie ciest. „Môžu sa objaviť aj tlaky na zníženie poplatkov za využívanie železnice,“ myslí si Palčák.

Rastúci objem prepravy tovaru po cestách so sebou prináša aj riziká. Rozvoj cestnej dopravy je totiž v súčasnosti podľa Palčáka v celej únii trvalo neudržateľný. A to ani pri stavbe a rozširovaní cestnej infraštruktúry. Cestná doprava je navyše menej ekologická, menej bezpečná a spotrebúva viac pohonných látok ako železnica.

Jednou z možností ako znížiť objem tovaru na ceste, by bolo aj väčšie využitie vodnej dopravy. V súčasnosti je však hlavnou prioritou Slovenska dostavba diaľničnej siete a rýchlostných ciest. Navyše, využitie Váhu na prevoz tovaru by bolo podľa Palčáka finančne náročné. Z dlhodobého hľadiska sa však s využitím Váhu počíta.

Preprava tovarov na Slovensku (v tis. ton)

rok 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006
spolu 244 686 242 764 215 990 226 122 230 166 246 241 252 285
železničná doprava 54 177 53 588 49 863 50 521 50 445 49 310 51 261
cestná doprava 188 901 187 624 164 427 174 149 178 085 195 405 199 666
vodná doprava 1 607 1 551 1 699 1 451 1 636 1 526 1 358
letecká doprava 0,7 0,73 1 1,13 0,27 0,23 0,26

Poznámka: Údaje sú predbežné, z mesačných výkazov. Prepravné výkony za cestnú dopravu sú za verejnú cestnú dopravu ( NAD), nie za závodovú dopravu, ktorú si zabezpečujú závody s vlastnou nákladnou dopravou. Zdroj: Výskumný ústav dopravný

Porovnanie

Železničná doprava je ekologickejšia, bezpečnejšia, ale drahšia a pomalšia.

Cestná doprava je rýchlejšia a lacnejšia, ale menej bezpečná a kamióny tvoria na cestách koľaje.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  6. Inteligencia vo všetkom
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  8. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  9. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie
  1. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  3. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  4. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  7. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  10. Pôžička, ktorá odmeňuje? Nie, nepomýlili sme sa
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 22 308
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 9 157
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 619
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 408
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 028
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 4 012
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 899
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 797
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 612
  10. Inteligencia vo všetkom 1 549

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Až teraz sa začína boj o Európu. Le Penová sa na Macrona teší

Macron vidí Francúzsko ako krajinu, ktorá má všetko. Le Penová program stavia na kritike.

KOMENTÁRE

Voľby vo Francúzsku. Čo vlastne prospeje ľuďom?

Napäté voľby zakrývali podstatnejšiu tému.

SVET

Macron k politike pristupuje ako k startupu (profil)

Emmanuel Macron bol bankárom aj ministrom hospodárstva.

Neprehliadnite tiež

Medzinárodný menový fond vyzdvihol ekonomické výsledky Slovenska

Išlo predovšetkým o výsledky hospodárenia.

Érsek potápa súťaž na vlaky do Bystrice, obnovuje rýchliky do Košíc cez Zvolen

Ministerstvo dopravy zrušilo vo februári súťaž na vlaky medzi Bratislavou a Banskou Bystricou. Mali priniesť lepšie služby a nižšie ceny

Richter: Máme záujem pracovať so znevýhodnenými skupinami

Minister zdôraznil, že je potrebné sa zamerať na absolventov evidovaných na úradoch práce.

Mihál: Školil som ženy z úradu práce, nik im nevysvetlil nový zákon

Minister práce Ján Richter chce do konca roka nezamestnanosť znížiť na 7-percent.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop