SME

Železnice nevedia konkurovať

Železničná doprava sa na Slovensku využíva na polovicu. Cieľom Európskej únie i slovenského ministerstva dopravy je presunúť prevoz tovarov na koľaje. Problémom je slabá flexibilita železnice a vyššia cena za jej využívanie.

Súčasná ekonomika vyžaduje lacný a rýchly prevoz tovarov, čo dokáže zabezpečiť kamiónová doprava. Zavedenie elektronického mýta by malo zmierniť finančné zvýhodnenie cestnej dopravy.Súčasná ekonomika vyžaduje lacný a rýchly prevoz tovarov, čo dokáže zabezpečiť kamiónová doprava. Zavedenie elektronického mýta by malo zmierniť finančné zvýhodnenie cestnej dopravy. (Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Kto často cestuje po slovenských cestách, zvykol si už na množstvo kamiónov a nákladných áut, ktoré prevážajú rôzne tovary. Tento stav sa zrejme v najbližšom čase nezmení. Určité spomalenie nárastu počtu kamiónov by mohlo spôsobiť zavedenie elektronického výberu mýta na diaľni­ciach, rýchlostných cestách a niektorých úsekoch ciest prvej triedy. Voziť tovar po ceste bude totiž drahšie ako dnes.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V minulom roku sa po ceste previezlo podľa štatistík žilinského Výskumného ústavu dopravného takmer 200 miliónov ton tovarov. Hoci je to menej ako pred desiatimi rokmi, za posledné štyri roky vzrástol objem prepraveného tovaru zhruba o 35 miliónov ton. „Celoeurópsky trend však je, aby sa presunul prevoz nákladu na železnicu,“ povedal šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák. Únia podľa neho hľadá spôsob, aby motivovala prepravcov využívať viac železnicu ako cesty.

SkryťVypnúť reklamu

Presun dopravy tovarov na železnicu je podľa hovorcu ministerstva dopravy Mariána Jánošíka pre rezort strategickou záležitosťou. „Okrem toho, že je táto doprava ekologickejsia a železnica je málo vyťažená, rýchlosť výstavby diaľnic nie je taká, ako by bolo treba vzhľadom na narastajúci počet áut na ces­tách,“ povedal.

Na Slovensku objem prepraveného tovaru po železnici v posledných rokoch stagnuje a drží sa na úrovni okolo 50 mi­liónov ton, čo je zhruba polovica kapacity železničnej dopravnej cesty. V roku 1995 sa vlakmi previezlo o desať miliónov ton viac. Za týmto poklesom vidí Palčák najmä to, že sa už menej vozí napríklad železná ruda či uhlie, ktorých prevoz po železnici bol cenovo výhodnejší. „V súčasnosti je ekonomika zameraná na prepravu tovarov, ktoré vyžadujú krátky čas prepravy. Železnica však dnes nedokáže vyhovieť súčasným požiadavkám na prevoz tovaru,“ povedal Palčák.

SkryťVypnúť reklamu

Železnica teda musí skrátiť čas prepravy tovaru, investovať do vozňov, zabezpečovacích zariadení a do koľají, aby sa zvýšila maximálna rýchlosť vlakov. Prevoz tovarov po železnici brzdí aj to, že sa za využívanie koľají platí podľa toho, kto ich koľko využíva. Za cesty platia dopravcovia paušálne formou diaľničných nálepiek, čo nezohľadňuje reálne využívanie ciest. „Môžu sa objaviť aj tlaky na zníženie poplatkov za využívanie železnice,“ myslí si Palčák.

Rastúci objem prepravy tovaru po cestách so sebou prináša aj riziká. Rozvoj cestnej dopravy je totiž v súčasnosti podľa Palčáka v celej únii trvalo neudržateľný. A to ani pri stavbe a rozširovaní cestnej infraštruktúry. Cestná doprava je navyše menej ekologická, menej bezpečná a spotrebúva viac pohonných látok ako železnica.

SkryťVypnúť reklamu

Jednou z možností ako znížiť objem tovaru na ceste, by bolo aj väčšie využitie vodnej dopravy. V súčasnosti je však hlavnou prioritou Slovenska dostavba diaľničnej siete a rýchlostných ciest. Navyše, využitie Váhu na prevoz tovaru by bolo podľa Palčáka finančne náročné. Z dlhodobého hľadiska sa však s využitím Váhu počíta.

Preprava tovarov na Slovensku (v tis. ton)

rok 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006
spolu 244 686 242 764 215 990 226 122 230 166 246 241 252 285
železničná doprava 54 177 53 588 49 863 50 521 50 445 49 310 51 261
cestná doprava 188 901 187 624 164 427 174 149 178 085 195 405 199 666
vodná doprava 1 607 1 551 1 699 1 451 1 636 1 526 1 358
letecká doprava 0,7 0,73 1 1,13 0,27 0,23 0,26

Poznámka: Údaje sú predbežné, z mesačných výkazov. Prepravné výkony za cestnú dopravu sú za verejnú cestnú dopravu ( NAD), nie za závodovú dopravu, ktorú si zabezpečujú závody s vlastnou nákladnou dopravou. Zdroj: Výskumný ústav dopravný

Porovnanie

Železničná doprava je ekologickejšia, bezpečnejšia, ale drahšia a pomalšia.

Cestná doprava je rýchlejšia a lacnejšia, ale menej bezpečná a kamióny tvoria na cestách koľaje.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 3. 2024)
USD 1.081
AUD 1.661
CZK 25.305
JPY 163.450
CAD 1.467
GBP 0.855
HUF 395.260
PLN 4.312
CHF 0.977
SEK 11.525

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 963
  2. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 17 725
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 546
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 971
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 494
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 440
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 955
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 486
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 477
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 659
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 462
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 663
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 463
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 380
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 352
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 477
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 659
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 462
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 663
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 463
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 380
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 352
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu