AKO VÍTAZIŤ - JACK & SUZY WELCHOVCI

Stratégiou v kríze je byť boľavo úprimný

Ako v prostredí, ktoré je čoraz viac konkurenčné a zároveň nič neodpúšťa uzavretým organizáciám, vodcovia rozoz­­najú úroveň trans­parent­nosti, ktorá vytvorí rovnováhu medzi dobrými vzťahmi s verejnosťou a strategickou diskrétnosťou?

Ako v prostredí, ktoré je čoraz viac konkurenčné a zároveň nič neodpúšťa uzavretým organizáciám, vodcovia rozoz­­najú úroveň trans­parent­nosti, ktorá vytvorí rovnováhu medzi dobrými vzťahmi s verejnosťou a strategickou diskrétnosťou?

Nicolas Rodriguez,

Lima, Peru


Pokiaľ ide o transparentnosť, vodcovia by sa mali pridŕžať štyroch pravidiel. Dve z nich sú ľahké. Jedno by malo byť ľahké, no stále ho prekrúcajú. A štvrté je prosto ťažké. No aj tak si radšej nevyberajte len to z pravidiel, ktoré sa vám hodí. V dnešnom prostredí, ktoré „nič neodpúšťa“, aby sme citovali váš veľmi vhodný termín, ich potrebujete uplatniť všetky.

Prvé a druhé pravidlo

Pokiaľ ide o komunikáciu finančných informácií pre vonkajší svet investorov, analytikov a médiá, verejne obchodovateľné spoločnosti ani nemôžu byť netransparentné. Každý odhalený údaj zvyšuje výhľad trhu a vo finále buduje dôveru. Napriek prehnanej kritike akcio­nárskych aktivistov to väčšina spoločností dobre chápe.

Keď ide o získavanie výhod na trhu, treba sa správať tajnost­kársky. Firma napríklad pracuje na prelomovom produkte alebo zvažuje odvážnu akvizíciu. Manažéri by mali bojovať o uchovanie takýchto informácií v tajnosti, inak by zničili strategické prekvapenie. To je jedna z veľkých a dokonale legitím­nych zbraní obchodnej „vojny”.

Tretie pravidlo

Pri tomto pravidle sa veci často zbabrú. Príkladom je komunikácia so zamestnancami o firemných zmenách, ako napríklad o zatváraní tovární alebo o prepúšťaní. Je zrejmé, že firmy by nikdy nemali dopustiť, aby sa zamestnanci dozvedeli o detailoch takýchto životne dôležitých udalostí ako poslední. Vlastne by sa to mali dozvedieť ako prví – tak znie pravidlo.

No typický scenár prebieha asi takto: Spoločnosť má neuspokojivé výsledky, a potom, aby uchlácholila analytikov, rýchlo oznámi rušenie pracovných miest s veľkými, presne pôsobiacimi číslami. Táto novinka nielenže zamestnancov prekvapí, zvyčajne však spôsobí, že sa kníšu bezmocne vo vetre ako trstiny celé týždne (alebo aj mesiace), než si manažéri presne premyslia, čo urobia a koho to postihne. To je hrozné riadenie.

To isté sa deje pri fúziách, zvlášť pri tých, ktoré sa ohlasujú bombasticky masívnymi úsporami nákladov, vyplývajúcimi z tohto spojenia. Zatiaľ čo riaditelia hĺbajú nad každou mysliteľnou možnosťou, Joe v kalifornskom San José a Mary v Baltimore vnútorne umierajú. Tento stav nie je veľmi priaznivý pre – povedzme – inovácie, tímovú prácu alebo zákaznícky servis, nehovoriac už o rých­lych prírastkoch produktivity.

Štvrté pravidlo

Štvrté pravidlo je prosto a skrátka ťažké, takže sa stále porušuje. Dôvod: Vyžaduje, aby ľudia počas firemnej krízy robili niečo neprirodzené. Aby šli s kožou na verejnosť v čase, keď najviac túžia zaliezť do jaskyne.

Už ste to zažili. Zlé správy o vašej spoločnosti sa dostanú do novín a zrazu sa zachmúrení riaditelia natlačia do zasadačiek, len aby sa z nich vynorili s vyhýbavými vyhláseniami, ktoré naznačujú, že problém je len drobný problémik a že ho majú úplne pod kontrolou. Aké zbytočné cvičenie.

Prakticky každá kríza sa týka viacerých ľudí, viacerých peňazí a väčších škôd, než sa spočiatku zdalo, a na svete neexistujú tajomstvá. Práve preto je jedinou zmysluplnou stratégiou v kríze až boľavá úprimnosť, pričom sa všetka energia sústredí na nájdenie a napravenie chyby.


Aký rozhodovací model možno použiť na spustenie technológie v pravej chvíli?

Kees Moolenaar,

Rotterdam, Holandsko


Nepochybne máte na mysli ten slávny model: „Niekto – ma – drží – za – golier – a – zaprisaháva – ma, – aby – som – to – urobil – a – hoci – nemám – úplne – všetky – údaje – o – trhu – a – chcel – by – som – ich – mať, – môj – človek – hovorí, – že – je – to – asi – OK – spustiť – to – teraz.“

Pripúšťame, že to nie je veľmi presný názov, ako sa to pri modeloch stáva, ale je jediný, o ktorom vieme, že funguje.

Dobre, chceli sme len povedať, že načasovanie spustenia technológie nie je veľmi vedecké. Prirodzene, musíte robiť prieskum, aby ste určili, či je medzera na trhu, ktorú váš produkt zaplní lepšie než produkt niekoho iného.

No nikdy nebudete presne vedieť, ako trh zareaguje, ani si nebudete stopercentne istý uskutočniteľnosťou svojej technológie. A zabudnite na kalkulovanú mieru analýzy výnosov. Pri novej technológii majú tieto výpočty hodnotu rovnajúcu sa niečomu medzi hádaním a zbožným prianím.

Práve preto váš rozhodovací „model” napokon závisí od dvoch­ faktorov: pozitívnej intuície vychádzajúcej z dostatočného množstva údajov a od osoby vo vašej organizácii, ktorá je nespútane vzrušená z toho, že to dostala na starosť.

Nestavte ani na jedno, ani na druhé. Stavte na oboje zároveň. A aj v tomto prípade pochopte, že načasovanie štartu novej technológie v zásade záleží na nervy drásajúcom okamihu viery v túto vec – alebo povedzme to inak, na odvahe. A to je niečo, čo žiaden model nedokáže kvantifikovať.

New York Times Syndicate začal koncom roka 2005 týždenne uverejňovať otázky čitateľov a odpovede Jacka a Suzy Welchovcov. Otázky sa posielajú na adresu Winning@nytimes. com. Najzaujímavejšie z nich sa dostávajú na stránky New York Times. Denník SME ich prináša v pravidelnom seriáli. (r)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  6. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 019
  2. Moskva alebo Petrohrad? 5 669
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 137
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 2 739
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 281
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 279
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 171
  8. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 380
  9. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 297
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 190

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ak sa bude chcieť pacient objednať, vyšetrenie nech si zaplatí sám

Minister zdravotníctva Tomáš Drucker chce zmeniť spôsob objednávania pacientov.

DOMOV

Dobré ráno: Fico má strach? Zase sa pustil do prezidenta

Prečo Fico zaútočil na Kisku? A čo sa deje v Smere?

KOMENTÁRE

Akékoľvek súkromné peniaze do zdravotníctva sú vítané

Ľudia si za doplnkové ordinačné hodiny priplatia.

Neprehliadnite tiež

Prečo u nás jazdia vlaky s menom Horalky a koľko to stojí

Firmy si môžu zaplatiť nielen názvy vlakov, ale aj autobusových zastávok.

Ak sa bude chcieť pacient objednať, vyšetrenie nech si zaplatí sám

Minister zdravotníctva Tomáš Drucker chce zmeniť spôsob objednávania pacientov.

Írsko od Apple vyberie nezaplatenú daň, ako nariadil Brusel

Európska komisia nariadila Apple, aby doplatil daň vo výške 13 miliárd eur.

Ikea opäť sťahuje z trhu komody, ktoré usmrtili osem detí

Od roku 2015 Ikea reklamovala, refundovala alebo pomohla upevniť k stene viac ako jeden milión komôd.