Nemeckí úradníci pendlujú

Berlín je hlavné mesto Nemecka. Predtým funkciu hlavného mesta plnil Bonn. Trvalý spor o deľbu práce medzi administratívouv oboch mestách vzbĺkav pravidelných intervaloch.

Berlínski fanúšikovia žiadajú kompletné presťahovanie: Bonn totiž na rozdiel od Berlína zažíva hospodársky roz­mach bez ohľadu na to, kde majú spolkové ministerstvá svoje sídla. Zároveň poukazujú na skutočnosť, že deľbou práce spôsobenú neefektívnosť a dvojité zaťaženie daňovým poplatníkom len ťažko vysvetliť.

Zástancovia Bonnu sa zasa odvolávajú na to, že táto bývalá nemecká metropola dostala v roku 1994 záruky v rámci dohody o hlavnom meste a CDU/CSU a SPD sa v koaličnej zmluve zaviazali nemeniť zákon Bonn–Berlín. Argumentujú aj tým, že kompletné presťahovanie by stálo zhruba päť miliárd eur (vyše 167 miliárd korún), takže táto suma by bola vyššia, ako sú náklady spojené s rozdelením.

Stúpenci idey kompletného presťahovania ministerstiev z mesta na Rýne do mesta na Spréve sú utvrdení vo svojom názore: v novej správe ministerstva vnútra a ministerstva financií sa hovorí o nižšej efektivite práce vzhľadom na dve ministerské sídla a aj o rozsiahlych služobných ces­tách.

Počet letov, ktoré absolvovali vlani zamestnanci minister­stiev, dosiahol 66–tisíc, okrem toho služobné cesty autom a vlakom. Tieto náklady dosiahli za jeden rok 11 miliónov eur. Podľa údajov televíznej stanice ZDF pendluje medzi Berlínom a Bonnom každý mesiac 5500 štátnych zamestnancov. Približne tretina pracovného času zostáva u mnohých nevyužitá.

V Bonne má hlavné sídlo šesť ministerstiev a vedľajšie zvyšných osem. Viac ako polovica približne 18–tisíc zamestnancov pracuje ešte stále v niekdajšej metropole.

Na zabezpečenie komunikácie medzi oboma mestami investovala vláda do informačnej technológie pol miliardy eur. Rozpočtoví politici kritizujú deľbu práce, potrebu značne väčších priestorov a „kočovný cirkus“ štátnych zamestnancov.

Spomenutá správa neobsahuje žiadne údaje o tom, aké vysoké by boli úspory vďaka silnejšiemu zastúpeniu Berlína, ani o tom, koľko by kompletné premiestnenie stálo. Poukazuje však na to, že by bolo v rozpore so zákonom Bonn–Berlín. Ako realizovateľné riešenie navrhuje koncentráciu ministerských povinností do Berlína a premiestnenie administratívnej činnosti do Bonnu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 723
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 346
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 181
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 118
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 015
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 875
  7. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 746
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 482
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 460
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 410

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan začal sezónu klasík druhým miestom, opäť ho zdolal van Avermaet

Belgičan porazil slovenského cyklistu na belgickej klasike Omloop Het Nieuswblad aj minulý rok.

DOMOV

Inštruktor lyžovania: Ľudia často preceňujú svoje sily

Vlado Zboja zdolal Everest, na Kubínskej holi vedie školu lyžovania.

KOMENTÁRE

Nevedno, s čím Kažimíra vyprevadil Sulík

Kažimír buduje na ilúzii, že brzda je iba poistka.

Neprehliadnite tiež

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop