Podľa harmonizovanej štatistiky ceny v marci vzrástli v SR medziročne o 2,1%

Bratislava 16. apríla (TASR) - V marci 2007 sa spotrebiteľské ceny na Slovensku podľa harmonizovanej štatistiky Európskej únie (EÚ) v porovnaní s marcom ...

Bratislava 16. apríla (TASR) - V marci 2007 sa spotrebiteľské ceny na Slovensku podľa harmonizovanej štatistiky Európskej únie (EÚ) v porovnaní s marcom 2006 v úhrne zvýšili o 2,1 %. Oproti februáru boli vyššie o 0,1 %.

V medziročnom porovnaní najviac vzrástli v marci 2007 ceny alkoholických nápojov a tabaku, a to o 5,7 %. Najviac klesli ceny v doprave, o 2,5 %. Oproti februáru 2007 vzrástli v marci 2007 najviac ceny alkoholických nápojov a tabaku, dopravy a ceny v kategórii hotely, kaviarne a reštaurácie, zhodne o 0,3 %. Klesli ceny potravín a nealkoholických nápojov, rekreácia a kultúry a v kategórii nábytok, vybavenie domácnosti a bežná údržba domu, o 0,1 %.

Vyplýva to z dnes zverejnených údajov Štatistického úradu (ŠÚ) SR, porovnateľných v rámci krajín EÚ.

Podľa národnej štatistiky, ktorú zverejnil ŠÚ SR minulý týždeň, vzrástli ceny v marci medziročne o 2,7 % a oproti februáru sa nezmenili.

V marci 2007 v porovnaní s februárom 2007 podľa harmonizovaných údajov najviac vzrástli ceny alkoholických nápojov a tabaku, dopravy a ceny v kategórii hotely, kaviarne a reštaurácie, zhodne o 0,3 %. Ceny rozličných tovarov a služieb a v segmente bývanie, voda, elektrina, plyn a iné palivá klesli o 0,1 %. Oproti februáru sa v marci nezmenili ceny v 4 segmentoch: odevy a obuv, zdravotníctvo, pošty a telekomunikácie a vzdelávanie. Medzimesačne klesli ceny potravín a nealkoholických nápojov, rekreácia a kultúry a v kategórii nábytok, vybavenie domácnosti a bežná údržba domu, zhodne o 0,1 %.

V marci 2007 sa v porovnaní s marcom 2006 najviac zvýšili ceny alkoholických nápojov a tabaku, a to o 5,7 %. V medziročnom porovnaní o 3,8 % zdraželo vzdelávanie. V ostatných segmentoch bol medziročný rast cien v rozpätí od 3,7 do 0,3 %. Tretí najväčší medziročný nárast, o 3,7 %, zaznamenali ceny v zdravotníctve. V medziročnom porovnaní zdraželi v marci 2007 potraviny a nealkoholické nápoje o 3,6 %, hotely, kaviarne a reštaurácie o 3 %, rozličné tovary a služby o 2,7 %, bývanie, voda, elektrina, plyn a iné palivá o 2,6 %, rekreácia a kultúra o 1,4 %, odevy a obuv o 1,1 % a kategória nábytok, vybavenie domácnosti a bežná údržba domu o 0,3 %. V porovnaní s marcom 2006 sa v marci 2007 najviac znížili ceny v doprave, o 2,5 %. Klesli aj ceny v kategórii pošty a telekomunikácie, a to o 1,7 %.

Harmonizované indexy spotrebiteľských cien sa začali zostavovať s cieľom zabezpečiť porovnateľnosť indexov spotrebiteľských cien jednotlivých krajín v rámci EÚ. Zároveň sú základom pre výpočet Európskeho indexu spotrebiteľských cien a Indexu spotrebiteľských cien európskej ekonomickej oblasti. Rozdiel medzi harmonizovanými domácimi údajmi spočíva v komoditách zahrnutých do spotrebného koša. Spotrebný kôš harmonizovaného indexu spotrebiteľských cien totiž na rozdiel od koša domáceho indexu rastu cien zahŕňa tovary, ktoré sú obchodované minimálne v dvoch krajinách EÚ.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 15 976
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 9 216
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 811
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 2 828
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 428
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 2 250
  7. Kam do tepla v januári? 1 951
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 752
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 545
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 917

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Ukrajina konečne priznala vojnu s Ruskom. Slova vojna sa však bojí

Na východe Ukrajiny už aj formálne neprebieha protiteroristická operácia, ale otvorený konflikt.

KOMENTÁRE

Ako sa katolícka cirkev stala hrozbou pre Poľsko

Katolícka cirkev naklonená prijímaniu utečencov sa rozchádza s názorom väčšiny Poliakov.

Neprehliadnite tiež

Čistý prírastok malých a stredných podnikov dlhodobo klesá

Počet vzniknutých malých a stredných podnikov prevyšoval v roku 2016 počet zaniknutých.

Ceny ropy oslabili, zlato zdraželo

Cenám drahých kovov sa v závere týždňa darilo.

Český export spomaľuje, zahraničné firmy prestávajú dávať podnikom objednávky

Živelný rast zahraničných objednávok pre český priemysel je minulosťou.

Ponuka sa zmení. Európania si budú môcť pochutnať na hmyze a riasach

Stravovacie návyky ľudí žijúcich v Európe sa menia.

Fico obhajoval nákup transportérov, nevylúčil ani tender

Slovensko môže podľa premiéra stále usporiadať tender na nákup obrnených vozidiel.