New York 16. apríla (TASR) - Google vystrašil konkurenciu kúpou spoločnosti DoubleClick, ktorá sa zameriava na online reklamu. Prevádzkovateľ najznámejšieho internetového vyhľadávača, spoločnosť Google zaplatí za DoubleClick 3,1 miliardy USD, v prepočte 76,7 miliardy SKK. Ide o najväčšie prevzatie v doterajšej histórii Google.
Internetový koncern tým vyradil konkurentov ako Microsoft a Yahoo. Celý proces kúpy by sa mohol uzatvoriť do konca roka, ako oznámil Google v piatok po zatvorení burzy. Predstavitelia Microsoftu a telekomunikačného koncernu AT&T však varujú, že táto fúzia môže ohroziť hospodársku súťaž v oblasti internetovej reklamy. Podľa online vydania amerického denníka Wall Street Journal sa manažéri viacerých spoločností telefonicky radili, ako by prinútili americký protimonopolný úrad k prísnemu preskúmaniu kúpy DoubleClick.
DoubleClick je od svojho založenia v roku 1996 priekopníkom online reklamy, pretože jeho technológia uľahčuje umiestnenie reklamy a zároveň sleduje jej efektívnosť. Od roku 2005 patrí kapitálovej spoločnosti Hellman & Friedman, ktorá zaňho podľa informovaných zdrojov zaplatila pred 21 mesiacmi 335 miliónov USD.
"To posilní postavenie Google ako absolútnej jednotky," vyhlásil Shar VanBoskirk zo spoločnosti Forrester Research. Google chce sumu zaplatiť v hotovosti. Google informoval o tejto akvizícii 6 mesiacov po tom, ako získal video portál YouTube za 1,65 miliardy USD. Denník Wall Street Journal minulý týždeň informoval, že Microsoft prestal zvyšovať ponuku za DoubleClick, keď kúpna suma prekročila hranicu 2 miliárd USD.
Podľa analytikov Google zaplatí za DoubleClick príliš veľa. Cenu vyhnal do výšky fakt, že sa o spoločnosť zaujímal aj Microsoft. Google a DoubleClick spolupracujú už teraz, o čom svedčí aj to, že sídlia v rovnakej newyorskej budove.
Hlavný právnik Microsoftu Brad Smith povedal pre Wall Street Journal, že kúpa DoubleClick znamená spojenie dvoch najväčších ponúkateľov online reklamy a výrazne obmedzuje hospodársku súťaž v tomto odvetví. Na Google a DoubleClick bude spoločne pripadať viac ako 80 % všetkej reklamy, ktorú vidí užívateľ, keď si otvorí nejakú internetovú stránku, argumentuje Smith.
Vysoký predstaviteľ spoločnosti AT&T, Jim Cicconi vyzval americké protimonopolné úrady, aby pozorne preskúmali spomínanú transakciu. Podľa Cicconiho kroky Google vyvolávajú pocit, že spoločnosť chce získať dominantnú pozíciu na trhu ako jediný sprostredkovateľ reklamy na internete. Naopak, Google verí, že americké úrady kúpu DoubleClick schvália.
Informovala o tom agentúra DPA.