ŠÚSR: Spotrebiteľské ceny v SR sa v marci 2007 zvýšili medziročne o 2,7 %

Bratislava 12. apríla (TASR) - Spotrebiteľské ceny v SR sa v marci 2007 medziročne zvýšili o 2,7 %. Jadrová inflácia zaznamenala rast 2,5 % a čistá inflácia ...

Bratislava 12. apríla (TASR) - Spotrebiteľské ceny v SR sa v marci 2007 medziročne zvýšili o 2,7 %. Jadrová inflácia zaznamenala rast 2,5 % a čistá inflácia 2,4 %.

V porovnaní s februárom 2007 sa ceny v marci nezmenili. Oproti februáru dosiahla v marci jadrová inflácia hodnotu 0,0 % a čistá inflácia 0,1 %.

V priemere za prvé 3 mesiace tohto roka v porovnaní s rovnakým obdobím roka 2006 vzrástli spotrebiteľské ceny v úhrne o 2,8 %.

Ako ďalej informuje Štatistický úrad (ŠÚ) SR, na úrovni predchádzajúceho mesiaca zostali v marci 2007 ceny v odboroch potraviny a nealkoholické nápoje, odevy a obuv, bývanie, voda, elektrina, plyn a iné palivá, zdravotníctvo, poštové a telekomunikačné služby a vzdelávanie. Zvýšili sa ceny alkoholických nápojov a tabaku, ceny v hoteloch, kaviarňach a reštauráciách zhodne o 0,3 %, dopravy, rozličných tovarov a služieb zhodne o 0,1 %. Klesli ceny rekreácie a kultúry o 0,2 %, nábytku, vybavenia domácnosti a bežnej údržby domu o 0,1 %.

Na pokles cien potravín o 0,1 % vplývali nižšie ceny zeleniny (vrátane zemiakov) o 1,5 %, olejov a tukov o 1,3 %, mäsa o 0,7 %, mlieka, syrov a vajec o 0,1 %. Zvýšili sa ceny ovocia o 1,7 %, chleba a obilnín o 0,9 %. Nezmenili sa ceny rýb, cukru, džemu, medu, sirupov, čokolády a cukroviniek. Vzrástli ceny nealkoholických nápojov o 0,5 % (minerálnych vôd, nealkoholických nápojov a štiav o 0,7 %, kávy, čaju a kakaa o 0,2 %).

Pokles cien zeleniny ovplyvnili nižšie ceny paradajok o 17 %, karfiolu o 2,9 %, petržlenu, karotky a papriky zhodne o 0,2 %. Vzrástli ceny šalátových uhoriek o 6,8 %, zemiakov o 3,9 %, cesnaku o 1,4 % a cibule o 1,2 %. Zníženie cien mäsa spôsobili nižšie ceny bravčového mäsa o 2,9 % a údenín o 0,4 %. Zvýšili sa ceny hydiny o 0,5 % a hovädzieho mäsa o 0,1 %. Vyššie ceny ovocia ovplyvnil rast cien vodových červených melónov o 14,5 %, jabĺk o 5,1 % a mandarínok o 1,4 %. Klesli ceny stolového hrozna o 2,2 %, kiwi o 1,6 %, citrónov o 1 %, pomarančov o 0,8 % a banánov o 0,1 %.

Zvýšenie cien za alkoholické nápoje a tabak spôsobili vyššie ceny alkoholických nápojov o 0,5 % (vzrástli ceny piva o 0,6 %, destilátov o 0,4 % a vína o 0,3 %). Ceny tabaku zostali na úrovni februára.

V odbore odevy a obuv sa nezmenili ceny oboch skupín.

V odbore bývanie, voda, elektrina, plyn a iné palivá na úrovni minulého mesiaca zostali ceny skutočného nájomného plateného nájomníkmi, imputovaného nájomného bývajúcich vlastníkov, vody, elektriny, plynu a tepelnej energie. Vzrástli ceny služieb pre pravidelnú údržbu a opravy obydlia o 0,3 %, tovarov pre pravidelnú údržbu a opravy obydlia, iných služieb vzťahujúcich sa na bývanie a pevných palív zhodne o 0,2 %, odvozu a likvidácie odpadu o 0,1 %.

Zníženie cien za nábytok, vybavenie domácnosti a bežnú údržbu domu ovplyvnil pokles cien bytového textilu o 0,4 %, tovarov a služieb pre bežnú údržbu domácnosti o 0,3 %, nábytku, zariadenia, podlahových krytín a kobercov, nástrojov a zariadení pre dom a záhradu zhodne o 0,1 %. Zvýšili sa ceny skla, stolového riadu a potrieb pre domácnosť o 0,5 % a domácich spotrebičov o 0,1 %.

V zdravotníctve sa nezmenili ceny nemocničných služieb. Zvýšili sa ceny zdravotníckych služieb iných ako nemocničných o 0,2 % (služieb lekárov a služieb zubného lekárstva zhodne o 0,3 %, nezmenené zostali ceny ostatných služieb mimo nemocníc). Klesli ceny zdravotníckych a farmaceutických výrobkov, terapeutických prístrojov a zariadení o 0,1 % (iných zdravotníckych produktov o 0,3 %, farmaceutických prípravkov a produktov o 0,1 %, vzrástli ceny terapeutických prístrojov a zariadení o 0,2 %).

Rast cien v doprave ovplyvnili vyššie ceny prevádzky prostriedkov osobnej dopravy o 2,3 % (zvýšili sa ceny pohonných látok a mazív o 2,8 %, náhradných dielov a príslušenstva o 0,3 %, údržby a opráv o 0,2 %) a dopravných služieb o 0,4 % (železničnej osobnej dopravy o 2,8 %, iných dopravných služieb o 0,7 %, nezmenili sa ceny cestnej osobnej dopravy a leteckej osobnej dopravy). Znížili sa ceny nákupu dopravných prostriedkov o 3,5 % (nákupu ojazdených motorových vozidiel o 7,8 % a nákupu nových motorových vozidiel o 1,2 %).

V odbore pošty a telekomunikácie sa nezmenili ceny poštových a telefónnych služieb. Klesli ceny telefónnych prístrojov o 1,2 %.

Na zníženie cien za rekreáciu a kultúru vplýval pokles cien audiovizuálnej a fotografickej techniky o 1,2 % a dovoleniek s programom o 0,5 %. Zvýšili sa ceny rekreačných a kultúrnych služieb o 0,4 %, iného vybavenia pre rekreáciu, záhradu a domáce zvieratá o 0,2 %, novín, kníh a kancelárskych potrieb o 0,1 %. Na úrovni predchádzajúceho mesiaca zostali ceny iných veľkých zariadení dlhodobej spotreby pre rekreáciu.

Vo vzdelávaní na úrovni februára zostali v marci ceny stredoškolského a vysokoškolského vzdelania a vzdelania, ktoré nie je definované úrovňou. Klesli ceny predškolského a základného vzdelania o 0,3 % (z toho školné v materskej škole o 0,4 %).

Rast cien v hoteloch, kaviarňach a reštauráciách ovplyvnilo zvýšenie cien stravovania o 0,3 % (v reštauráciách a kaviarňach o 0,5 %, v jedálňach o 0,3 %). Znížili sa ceny ubytovacích služieb o 0,1 %.

Na zvýšenie cien za rozličné tovary a služby vplývali vyššie ceny osobných predmetov inde neklasifikovaných a sociálnych služieb zhodne o 0,2 % (príspevku na úhradu starostlivosti v domove dôchodcov o 0,4 %, úhrady za stravu v jedálňach pre dôchodcov o 0,3 %). Vzrástli aj ceny poistenia a iných služieb inde neklasifikovaných zhodne o 0,1 % (zvýšili sa ceny havarijného poistenia za motorové vozidlo o 0,4 %). Nezmenili sa ceny osobnej starostlivosti a finančných služieb inde neklasifikovaných (vzrástol poplatok za vedenie osobného účtu o 0,2 %).

V marci 2007 v porovnaní s marcom 2006 boli spotrebiteľské ceny vyššie v úhrne o 2,7 %. Rýchlejšie ako v úhrne rástli ceny v odbore bývanie, voda, elektrina, plyn a iné palivá o 5,8 %, alkoholické nápoje a tabak o 5 %, vzdelávanie o 3,9 %, zdravotníctvo o 3,8 %, potraviny a nealkoholické nápoje o 2,9 % a hotely, kaviarne a reštaurácie o 2,8 %. Zvýšili sa aj ceny za rozličné tovary a služby o 2,7 %, odevy a obuv o 1,1 %, rekreáciu a kultúru o 0,7 %, nábytok, vybavenie domácnosti a bežnú údržbu domu o 0,3 %. Znížili sa ceny dopravy o 3,2 %, poštových a telekomunikačných služieb o 1,1 %.

Index spotrebiteľských cien sa v marci oproti februáru v domácnostiach zamestnancov nezmenil a v domácnostiach dôchodcov sa zvýšil o 0,1 %.

V marci 2007 v porovnaní s marcom 2006 bol index spotrebiteľských cien vyšší za domácnosti zamestnancov o 2,6 % a za domácnosti dôchodcov o 3,7 %.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 208
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 162
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 9 033
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 919
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 373
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 257
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 5 542
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 112
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 481
  10. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 4 122

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kotlebovcom po zrušení môžu siahnuť na majetok, pozrite sa na aký

Kotlebovcom sa po vstupe do banskobystrickej župy začalo dariť, kupovali autá aj domy.

SVET

Rakúska štátna tajomníčka: Teraz útočia na webe, zajtra v uliciach

Rakúsko pripravuje zákony o nenávistných prejavoch.

Neprehliadnite tiež

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.

V Bratislave zvažujú postaviť parkovací dom s parkom na streche

Parkovací dom chce postaviť mestská časť, rekreačná zóna má mať 1423 štvorcových metrov.