ŠÚSR: Spotrebiteľské ceny v SR sa v marci 2007 zvýšili medziročne o 2,7 %

Bratislava 12. apríla (TASR) - Spotrebiteľské ceny v SR sa v marci 2007 medziročne zvýšili o 2,7 %. Jadrová inflácia zaznamenala rast 2,5 % a čistá inflácia ...

Bratislava 12. apríla (TASR) - Spotrebiteľské ceny v SR sa v marci 2007 medziročne zvýšili o 2,7 %. Jadrová inflácia zaznamenala rast 2,5 % a čistá inflácia 2,4 %.

V porovnaní s februárom 2007 sa ceny v marci nezmenili. Oproti februáru dosiahla v marci jadrová inflácia hodnotu 0,0 % a čistá inflácia 0,1 %.

V priemere za prvé 3 mesiace tohto roka v porovnaní s rovnakým obdobím roka 2006 vzrástli spotrebiteľské ceny v úhrne o 2,8 %.

Ako ďalej informuje Štatistický úrad (ŠÚ) SR, na úrovni predchádzajúceho mesiaca zostali v marci 2007 ceny v odboroch potraviny a nealkoholické nápoje, odevy a obuv, bývanie, voda, elektrina, plyn a iné palivá, zdravotníctvo, poštové a telekomunikačné služby a vzdelávanie. Zvýšili sa ceny alkoholických nápojov a tabaku, ceny v hoteloch, kaviarňach a reštauráciách zhodne o 0,3 %, dopravy, rozličných tovarov a služieb zhodne o 0,1 %. Klesli ceny rekreácie a kultúry o 0,2 %, nábytku, vybavenia domácnosti a bežnej údržby domu o 0,1 %.

Na pokles cien potravín o 0,1 % vplývali nižšie ceny zeleniny (vrátane zemiakov) o 1,5 %, olejov a tukov o 1,3 %, mäsa o 0,7 %, mlieka, syrov a vajec o 0,1 %. Zvýšili sa ceny ovocia o 1,7 %, chleba a obilnín o 0,9 %. Nezmenili sa ceny rýb, cukru, džemu, medu, sirupov, čokolády a cukroviniek. Vzrástli ceny nealkoholických nápojov o 0,5 % (minerálnych vôd, nealkoholických nápojov a štiav o 0,7 %, kávy, čaju a kakaa o 0,2 %).

Pokles cien zeleniny ovplyvnili nižšie ceny paradajok o 17 %, karfiolu o 2,9 %, petržlenu, karotky a papriky zhodne o 0,2 %. Vzrástli ceny šalátových uhoriek o 6,8 %, zemiakov o 3,9 %, cesnaku o 1,4 % a cibule o 1,2 %. Zníženie cien mäsa spôsobili nižšie ceny bravčového mäsa o 2,9 % a údenín o 0,4 %. Zvýšili sa ceny hydiny o 0,5 % a hovädzieho mäsa o 0,1 %. Vyššie ceny ovocia ovplyvnil rast cien vodových červených melónov o 14,5 %, jabĺk o 5,1 % a mandarínok o 1,4 %. Klesli ceny stolového hrozna o 2,2 %, kiwi o 1,6 %, citrónov o 1 %, pomarančov o 0,8 % a banánov o 0,1 %.

Zvýšenie cien za alkoholické nápoje a tabak spôsobili vyššie ceny alkoholických nápojov o 0,5 % (vzrástli ceny piva o 0,6 %, destilátov o 0,4 % a vína o 0,3 %). Ceny tabaku zostali na úrovni februára.

V odbore odevy a obuv sa nezmenili ceny oboch skupín.

V odbore bývanie, voda, elektrina, plyn a iné palivá na úrovni minulého mesiaca zostali ceny skutočného nájomného plateného nájomníkmi, imputovaného nájomného bývajúcich vlastníkov, vody, elektriny, plynu a tepelnej energie. Vzrástli ceny služieb pre pravidelnú údržbu a opravy obydlia o 0,3 %, tovarov pre pravidelnú údržbu a opravy obydlia, iných služieb vzťahujúcich sa na bývanie a pevných palív zhodne o 0,2 %, odvozu a likvidácie odpadu o 0,1 %.

Zníženie cien za nábytok, vybavenie domácnosti a bežnú údržbu domu ovplyvnil pokles cien bytového textilu o 0,4 %, tovarov a služieb pre bežnú údržbu domácnosti o 0,3 %, nábytku, zariadenia, podlahových krytín a kobercov, nástrojov a zariadení pre dom a záhradu zhodne o 0,1 %. Zvýšili sa ceny skla, stolového riadu a potrieb pre domácnosť o 0,5 % a domácich spotrebičov o 0,1 %.

V zdravotníctve sa nezmenili ceny nemocničných služieb. Zvýšili sa ceny zdravotníckych služieb iných ako nemocničných o 0,2 % (služieb lekárov a služieb zubného lekárstva zhodne o 0,3 %, nezmenené zostali ceny ostatných služieb mimo nemocníc). Klesli ceny zdravotníckych a farmaceutických výrobkov, terapeutických prístrojov a zariadení o 0,1 % (iných zdravotníckych produktov o 0,3 %, farmaceutických prípravkov a produktov o 0,1 %, vzrástli ceny terapeutických prístrojov a zariadení o 0,2 %).

Rast cien v doprave ovplyvnili vyššie ceny prevádzky prostriedkov osobnej dopravy o 2,3 % (zvýšili sa ceny pohonných látok a mazív o 2,8 %, náhradných dielov a príslušenstva o 0,3 %, údržby a opráv o 0,2 %) a dopravných služieb o 0,4 % (železničnej osobnej dopravy o 2,8 %, iných dopravných služieb o 0,7 %, nezmenili sa ceny cestnej osobnej dopravy a leteckej osobnej dopravy). Znížili sa ceny nákupu dopravných prostriedkov o 3,5 % (nákupu ojazdených motorových vozidiel o 7,8 % a nákupu nových motorových vozidiel o 1,2 %).

V odbore pošty a telekomunikácie sa nezmenili ceny poštových a telefónnych služieb. Klesli ceny telefónnych prístrojov o 1,2 %.

Na zníženie cien za rekreáciu a kultúru vplýval pokles cien audiovizuálnej a fotografickej techniky o 1,2 % a dovoleniek s programom o 0,5 %. Zvýšili sa ceny rekreačných a kultúrnych služieb o 0,4 %, iného vybavenia pre rekreáciu, záhradu a domáce zvieratá o 0,2 %, novín, kníh a kancelárskych potrieb o 0,1 %. Na úrovni predchádzajúceho mesiaca zostali ceny iných veľkých zariadení dlhodobej spotreby pre rekreáciu.

Vo vzdelávaní na úrovni februára zostali v marci ceny stredoškolského a vysokoškolského vzdelania a vzdelania, ktoré nie je definované úrovňou. Klesli ceny predškolského a základného vzdelania o 0,3 % (z toho školné v materskej škole o 0,4 %).

Rast cien v hoteloch, kaviarňach a reštauráciách ovplyvnilo zvýšenie cien stravovania o 0,3 % (v reštauráciách a kaviarňach o 0,5 %, v jedálňach o 0,3 %). Znížili sa ceny ubytovacích služieb o 0,1 %.

Na zvýšenie cien za rozličné tovary a služby vplývali vyššie ceny osobných predmetov inde neklasifikovaných a sociálnych služieb zhodne o 0,2 % (príspevku na úhradu starostlivosti v domove dôchodcov o 0,4 %, úhrady za stravu v jedálňach pre dôchodcov o 0,3 %). Vzrástli aj ceny poistenia a iných služieb inde neklasifikovaných zhodne o 0,1 % (zvýšili sa ceny havarijného poistenia za motorové vozidlo o 0,4 %). Nezmenili sa ceny osobnej starostlivosti a finančných služieb inde neklasifikovaných (vzrástol poplatok za vedenie osobného účtu o 0,2 %).

V marci 2007 v porovnaní s marcom 2006 boli spotrebiteľské ceny vyššie v úhrne o 2,7 %. Rýchlejšie ako v úhrne rástli ceny v odbore bývanie, voda, elektrina, plyn a iné palivá o 5,8 %, alkoholické nápoje a tabak o 5 %, vzdelávanie o 3,9 %, zdravotníctvo o 3,8 %, potraviny a nealkoholické nápoje o 2,9 % a hotely, kaviarne a reštaurácie o 2,8 %. Zvýšili sa aj ceny za rozličné tovary a služby o 2,7 %, odevy a obuv o 1,1 %, rekreáciu a kultúru o 0,7 %, nábytok, vybavenie domácnosti a bežnú údržbu domu o 0,3 %. Znížili sa ceny dopravy o 3,2 %, poštových a telekomunikačných služieb o 1,1 %.

Index spotrebiteľských cien sa v marci oproti februáru v domácnostiach zamestnancov nezmenil a v domácnostiach dôchodcov sa zvýšil o 0,1 %.

V marci 2007 v porovnaní s marcom 2006 bol index spotrebiteľských cien vyšší za domácnosti zamestnancov o 2,6 % a za domácnosti dôchodcov o 3,7 %.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  2. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  3. Detské zúbky sú veda
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  6. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  8. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 9 299
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 657
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 713
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 174
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 380
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 259
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 019
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 951
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 844
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 700

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní vyhýbať ťažšie

Ministerstvo chce zabrániť presunu ziskov.

KOMENTÁRE

Boj proti korupcii si netrúfol atakovať ani Fico

Objavujú sa útoky na prezidenta či aktivistov.

Neprehliadnite tiež

Domáce výrobky už nebudú neznáme. Tesco im venuje regál

Projekt na podporu domácich výrobcov už ohlásil aj obchodný reťazec Kaufland.

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní na Slovensku vyhýbať ťažšie

Ministerstvo financií vysvetľuje, že zmenou chce zakročiť proti agresívnemu daňovému plánovaniu a presunu ziskov mimo územia Slovenskej republiky.

Silné euro znepokojuje šéfa Európskej centrálnej banky

Ďalší rast eura by mohol negatívne ovplyvňovať export eurozóny a brzdiť prebiehajúce zotavovanie jej ekonomiky.

Diaľnica z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu bude meškať, priznali diaľničiari

Diaľničiari nie sú spokojní s postupom prác na vonkajších objektoch stavby.