KONEČNÝM CIEĽOM OFENZÍVY JE BUDÚCE BOHATSTVO AFRIKY

Číňania skupujú prístavy

Prístavy, ktoré Číňania skupujú alebo budujú v zahraničí, dostali prezývku perly. Ich cieľom je metódami obchodu eliminovať vplyv, ktorý nad rozhodujúcimi námornými cestami získali Spojené štáty americké.

Prístavy, ktoré Číňania skupujú alebo budujú v zahraničí, dostali prezývku perly. Ich cieľom je metódami obchodu eliminovať vplyv, ktorý nad rozhodujúcimi námornými cestami získali Spojené štáty.

Donedávna ospalé rybárske mestečko Gwadar na juhozápadnom pobreží Pakistanu prechádza už po šiesty rok premenou, ktorá minulý týždeň vyvrcholila slávnosťami, aké tam ešte nezažili. Spusteniu prevádzky nového námorného prístavu prišli požehnať vrcholní predstavitelia Pakistanu a Číny. Účasť čínskeho ministra spojov Li Šeng-lina nebola náhodná.

Cez Gwadar k najväčším ropným trasám

Číne sa totiž podaril husársky kúsok, ktorým vniesla do mocenských pomerov v oblasti Perzského zálivu a v Indickom oceáne čerstvý vietor.

Gwadar sa nachádza na pobreží Arabského mora v pakistanskej provincii Balučistan. Tá hraničí na severe s Afganistanom a na západe s Iránom, od ktorého Gwadar delí iba 72 kilometrov. Ešte príťažlivejšia je blízkosť strategického magnetu - Perzského zálivu, cez ktorý vedú námorné trasy tankerov do celého sveta. Len 400 kilometrov na západ od Gwadaru leží Hormúzska úžina, cez ktorú prechádza asi 40 % svetovej prepravovanej ropy.

Najväčším spotrebiteľom ropy na svete sú Spojené štáty. Ako globálna veľmoc venujú na udržiavanie bezpečnosti pozdĺž hlavných námorných trás enormné prostriedky. Poskytujú tým ochranné služby aj flotilám iných krajín bez ohľadu na to, či o to stoja.

Pakistanci hosťom povolia aj budovať letisko

Výhody a nevýhody Američanmi stráženého poriadku vo svetových moriach zvažuje druhý najväčší spotrebiteľ ropy – Čína. Ambície dobehnúť hospodársky do polovice storočia USA nijako neskrýva. Menej otvorene hovorí o vojenskom doháňaní Američanov. Mohutným každoročným navyšovaním rozpočtu na obranu (najnovšie takmer o 18 % ročne) to však ilustruje aj bez slov.

Číne potrvá ešte roky, kým vybuduje vojenské námorníctvo na ochranu svojej obchodnej lodnej dopravy z Perzského zálivu a z Afriky. Dovtedy je nútená spoliehať sa na diplomaciu a hospodárske páky. Presvedčivým prostriedkom sa stáva masívne investovanie v krajinách, od ktorých kupuje energonosiče a suroviny, alebo okolo ktorých vedú trasy jej loďstva.

Pakistanský prezident generál Mušaraf dovolil Pekingu stať sa hlavným investorom do výstavby prístavu v Gwadare. „Naši čínski priatelia tu vybudujú aj veľkokapacitné letisko,“ pochválil ich pred agentúrou AFP.

Čína tak získava kontrolu nad rodiacim sa námorným a leteckým uzlom na dostrel od Perzského zálivu.

Čínsky náhrdelník možno skončí až v Afrike

Gwadar nezostane jediným oporným bodom Pekingu v priestore ťahajúcom sa medzi Afrikou, Perzským zálivom a Juhočínskym morom. Ako šnúru perál budujú čínski investori strategické oporné body v bangladéšskom prístave Chittagong v Bengálskom zálive a na Coco ostrovoch v Bengálskom zálive patriacich Mjanmarsku (Barme). V roku 2003 podpísala Čína s Kambodžou dohodu o vojenskej pomoci v podobe výcviku a dodávok zbraní. Okrem toho prehlbuje spoluprácu s thajským vojenským námorníctvom.

India, Japonsko, Taiwan, Rusko a USA sú znepokojení majstrovstvom Pekingu pretvárať potichu hospodársku moc na vojenskú. Súdiac podľa rozsiahlych investícií Pekingu do ťažby ropy v Afrike sa dá predpokladať, že šnúra čínskeho náhrdelníka sa rozšíri aj o tmavé perly na čiernom kontinente.

 


 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 698
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 333
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 267
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 024
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 049
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 896
  7. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 776
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 491
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 459
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 423

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan začal sezónu klasík druhým miestom, opäť ho zdolal van Avermaet

Belgičan porazil slovenského cyklistu na belgickej klasike Omloop Het Nieuswblad aj minulý rok.

TECH

Civilizáciu Aztékov zničila európska zbraň, nevedeli proti nej bojovať

Za kolapsom rozvinutej juhoamerickej civilizácie môže byť aj pandémia.

DOMOV

Inštruktor lyžovania: Ľudia často preceňujú svoje sily

Vlado Zboja zdolal Everest, na Kubínskej holi vedie školu lyžovania.

Neprehliadnite tiež

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop