KONEČNÝM CIEĽOM OFENZÍVY JE BUDÚCE BOHATSTVO AFRIKY

Číňania skupujú prístavy

Prístavy, ktoré Číňania skupujú alebo budujú v zahraničí, dostali prezývku perly. Ich cieľom je metódami obchodu eliminovať vplyv, ktorý nad rozhodujúcimi námornými cestami získali Spojené štáty americké.

Prístavy, ktoré Číňania skupujú alebo budujú v zahraničí, dostali prezývku perly. Ich cieľom je metódami obchodu eliminovať vplyv, ktorý nad rozhodujúcimi námornými cestami získali Spojené štáty.

Donedávna ospalé rybárske mestečko Gwadar na juhozápadnom pobreží Pakistanu prechádza už po šiesty rok premenou, ktorá minulý týždeň vyvrcholila slávnosťami, aké tam ešte nezažili. Spusteniu prevádzky nového námorného prístavu prišli požehnať vrcholní predstavitelia Pakistanu a Číny. Účasť čínskeho ministra spojov Li Šeng-lina nebola náhodná.

Cez Gwadar k najväčším ropným trasám

Číne sa totiž podaril husársky kúsok, ktorým vniesla do mocenských pomerov v oblasti Perzského zálivu a v Indickom oceáne čerstvý vietor.

Gwadar sa nachádza na pobreží Arabského mora v pakistanskej provincii Balučistan. Tá hraničí na severe s Afganistanom a na západe s Iránom, od ktorého Gwadar delí iba 72 kilometrov. Ešte príťažlivejšia je blízkosť strategického magnetu - Perzského zálivu, cez ktorý vedú námorné trasy tankerov do celého sveta. Len 400 kilometrov na západ od Gwadaru leží Hormúzska úžina, cez ktorú prechádza asi 40 % svetovej prepravovanej ropy.

Najväčším spotrebiteľom ropy na svete sú Spojené štáty. Ako globálna veľmoc venujú na udržiavanie bezpečnosti pozdĺž hlavných námorných trás enormné prostriedky. Poskytujú tým ochranné služby aj flotilám iných krajín bez ohľadu na to, či o to stoja.

Pakistanci hosťom povolia aj budovať letisko

Výhody a nevýhody Američanmi stráženého poriadku vo svetových moriach zvažuje druhý najväčší spotrebiteľ ropy – Čína. Ambície dobehnúť hospodársky do polovice storočia USA nijako neskrýva. Menej otvorene hovorí o vojenskom doháňaní Američanov. Mohutným každoročným navyšovaním rozpočtu na obranu (najnovšie takmer o 18 % ročne) to však ilustruje aj bez slov.

Číne potrvá ešte roky, kým vybuduje vojenské námorníctvo na ochranu svojej obchodnej lodnej dopravy z Perzského zálivu a z Afriky. Dovtedy je nútená spoliehať sa na diplomaciu a hospodárske páky. Presvedčivým prostriedkom sa stáva masívne investovanie v krajinách, od ktorých kupuje energonosiče a suroviny, alebo okolo ktorých vedú trasy jej loďstva.

Pakistanský prezident generál Mušaraf dovolil Pekingu stať sa hlavným investorom do výstavby prístavu v Gwadare. „Naši čínski priatelia tu vybudujú aj veľkokapacitné letisko,“ pochválil ich pred agentúrou AFP.

Čína tak získava kontrolu nad rodiacim sa námorným a leteckým uzlom na dostrel od Perzského zálivu.

Čínsky náhrdelník možno skončí až v Afrike

Gwadar nezostane jediným oporným bodom Pekingu v priestore ťahajúcom sa medzi Afrikou, Perzským zálivom a Juhočínskym morom. Ako šnúru perál budujú čínski investori strategické oporné body v bangladéšskom prístave Chittagong v Bengálskom zálive a na Coco ostrovoch v Bengálskom zálive patriacich Mjanmarsku (Barme). V roku 2003 podpísala Čína s Kambodžou dohodu o vojenskej pomoci v podobe výcviku a dodávok zbraní. Okrem toho prehlbuje spoluprácu s thajským vojenským námorníctvom.

India, Japonsko, Taiwan, Rusko a USA sú znepokojení majstrovstvom Pekingu pretvárať potichu hospodársku moc na vojenskú. Súdiac podľa rozsiahlych investícií Pekingu do ťažby ropy v Afrike sa dá predpokladať, že šnúra čínskeho náhrdelníka sa rozšíri aj o tmavé perly na čiernom kontinente.

 


 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 530
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 751
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 080
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 070
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 175
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 635
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 629
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 439
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 429
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 051

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.