PROBLÉMOM SÚ NIEKTORÉ NÁMORNÉ LODE PLÁVAJÚCE POD SLOVENSKOU VLAJKOU

Eurokomisia žaluje Slovensko

Európskej komisii sa nepozdáva, že niektoré námorné lode plávajúce pod slovenskou vlajkou majú certifikát od bulharskej a tureckej spoločnosti. Ide približne o dvadsať obchodných nákladných lodí plávajúcich pod slovenskou vlajkou.

Európske námorné lode majú spravidla potvrdenie o technickej spôsobilosti od nemeckej, britskej či francúzskej klasifikačnej spoločnosti.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO – REUTERS)

Európskej komisii sa nepozdáva, že niektoré námorné lode plávajúce pod slovenskou vlajkou majú certifikát od bulharskej a tureckej spoločnosti.

BRATISLAVA. Európska komisia podala na Slovensko žalobu, lebo niektorí vlastníci námorných lodí so slovenskou vlajkou využívajú služby bulharskej a tureckej klasifikačnej spoločnosti. Komisia však zatiaľ bulharskú spoločnosť Bulgarian Register of Shipping a tureckú spoločnosť Turk Loyd nezaradila na zoznam uznaných klasifikačných spoločností. „Slovensku ešte nebola doručená žaloba,“ povedal hovorca rezortu spravodlivosti Michal Jurči.

Ide približne o dvadsať obchodných nákladných lodí plávajúcich pod slovenskou vlajkou. Podľa rezortu dopravy ich vlastníkmi sú takmer výlučne cudzie spoločnosti registrované v rôznych krajinách, napríklad Malta, Panama, Cyprus, Mar­shall Islands, Newis Island.

Slovensku môže hroziť finančná pokuta

Ak by Súdny dvor potvrdil rozsudkom pochybenie, štát bude povinný prijať bez zbytočného odkladu nápravné opatrenie. Ak komisia nebude s takýmito nápravnými opatreniami spokojná, môže iniciovať ďalšie súdne konanie. Jeho výsledkom môžu byť už aj finančné sankcie. Slovensku by v takom prípade hrozila pokuta od niekoľko miliónov po zhruba 480 miliónov korún. „Je to veľmi zriedkavé, aby Súdny dvor rozhodol v konečnom dôsledku o finančnom treste,“ povedal ústavný právnik Radoslav Procházka.

Klasifikačné spoločnosti zabezpečujú technickú spôsobilosť námorných lodí. Certifikácia väčšej námornej lode trvá zhruba jeden rok a stojí niekoľko miliónov korún. Štát si za vydanie lodného osvedčenia účtuje správne poplatky, ktoré závisia od hrubej priestornosti lode, počtu vydaných osvedčení, certifikátov a iných lodných dokladov.

Našich výrobcov lodí sa spor netýka

Zmluvy s bulharskou a tureckou spoločnosťou boli podľa informácie rezortu dopravy uzavreté ešte pred vstupom Slovenska do Európskej únie a sú dlhodobého charakteru. Od novembra platí európska smernica, ktorá nás zaväzuje uznávať len spoločnosti akceptované úniou. „Slovensko požiadalo komisiu o uznanie bulharského registra pre klasifikáciu námorných lodí pod slovenskou vlajkou, a to na základe vykonaného auditu tejto spoločnosti,“ povedal hovorca rezortu dopravy Marián Jánošík. V súčasnosti pripravuje ten istý proces aj pre tureckú spoločnosť.

Slovenských výrobcov lodí sa táto záležitosť netýka. „Naše lode certifikuje nemecká spoločnosť Germanische Lloyd. Žiadne iné certifikačné spoločnosti nevyužívame,“ povedal vedúci odboru predaja Slovenských lodeníc Komárno Jaroslav Bohoš. Bratislavská spoločnosť Slovenské plavby a prístavy – lodenica rekonštruuje lode určené na riečnu dopravu. Využíva služby prevažne nemeckej, ale aj francúzskej certifikačnej spoločnosti.

Európska komisia nám do uzávierky neodpovedala na otázku, od koho dostala podnet. Podľa znalcov z odvetvia by mohlo ísť o niektorú zo zná­mych európskych certifikač­ných spoločností, ktorej sa nepáčilo, že námorný prepravca plávajúci pod slovenskou vlajkou nevyužíval služby spoločnosti z únie.

Certifikácia lodí

Klasifikačné spoločnosti overujú technickú spôsobilosť námorných lodí počas ich stavby, pred vydaním medzinárodného osvedčenia, po vykonaní prestavby alebo úpravy­ lode či po námornej nehode. Certifikácia trvá niekoľko mesiacov a pri veľkých lodiach stojí niekoľko miliónov korún. Naši výrobcovia lodí využívajú služby najmä nemeckej a francúzskej klasifikačnej spoločnosti.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 352
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 322
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 9 835
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 8 186
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 040
  6. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 380
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 318
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 247
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 5 103
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 322

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Najskôr partneri, potom nepriatelia na život a na smrť. Príbeh Sýkorovej vraždy

Zlikvidovať mafiána Miroslava Sýkoru mala podľa kľúčového svedka záujem aj Slovenská informačná služba.

EKONOMIKA

Plat bez práce môže fungovať, Slovensku by však nepomohol

Nepodmienený príjem testuje okrem Fínska aj Kanada.

Neprehliadnite tiež

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.

V Bratislave zvažujú postaviť parkovací dom s parkom na streche

Parkovací dom chce postaviť mestská časť, rekreačná zóna má mať 1423 štvorcových metrov.