PROBLÉMOM SÚ NIEKTORÉ NÁMORNÉ LODE PLÁVAJÚCE POD SLOVENSKOU VLAJKOU

Eurokomisia žaluje Slovensko

Európskej komisii sa nepozdáva, že niektoré námorné lode plávajúce pod slovenskou vlajkou majú certifikát od bulharskej a tureckej spoločnosti. Ide približne o dvadsať obchodných nákladných lodí plávajúcich pod slovenskou vlajkou.

Európske námorné lode majú spravidla potvrdenie o technickej spôsobilosti od nemeckej, britskej či francúzskej klasifikačnej spoločnosti.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO – REUTERS)

Európskej komisii sa nepozdáva, že niektoré námorné lode plávajúce pod slovenskou vlajkou majú certifikát od bulharskej a tureckej spoločnosti.

BRATISLAVA. Európska komisia podala na Slovensko žalobu, lebo niektorí vlastníci námorných lodí so slovenskou vlajkou využívajú služby bulharskej a tureckej klasifikačnej spoločnosti. Komisia však zatiaľ bulharskú spoločnosť Bulgarian Register of Shipping a tureckú spoločnosť Turk Loyd nezaradila na zoznam uznaných klasifikačných spoločností. „Slovensku ešte nebola doručená žaloba,“ povedal hovorca rezortu spravodlivosti Michal Jurči.

Ide približne o dvadsať obchodných nákladných lodí plávajúcich pod slovenskou vlajkou. Podľa rezortu dopravy ich vlastníkmi sú takmer výlučne cudzie spoločnosti registrované v rôznych krajinách, napríklad Malta, Panama, Cyprus, Mar­shall Islands, Newis Island.

Slovensku môže hroziť finančná pokuta

Ak by Súdny dvor potvrdil rozsudkom pochybenie, štát bude povinný prijať bez zbytočného odkladu nápravné opatrenie. Ak komisia nebude s takýmito nápravnými opatreniami spokojná, môže iniciovať ďalšie súdne konanie. Jeho výsledkom môžu byť už aj finančné sankcie. Slovensku by v takom prípade hrozila pokuta od niekoľko miliónov po zhruba 480 miliónov korún. „Je to veľmi zriedkavé, aby Súdny dvor rozhodol v konečnom dôsledku o finančnom treste,“ povedal ústavný právnik Radoslav Procházka.

Klasifikačné spoločnosti zabezpečujú technickú spôsobilosť námorných lodí. Certifikácia väčšej námornej lode trvá zhruba jeden rok a stojí niekoľko miliónov korún. Štát si za vydanie lodného osvedčenia účtuje správne poplatky, ktoré závisia od hrubej priestornosti lode, počtu vydaných osvedčení, certifikátov a iných lodných dokladov.

Našich výrobcov lodí sa spor netýka

Zmluvy s bulharskou a tureckou spoločnosťou boli podľa informácie rezortu dopravy uzavreté ešte pred vstupom Slovenska do Európskej únie a sú dlhodobého charakteru. Od novembra platí európska smernica, ktorá nás zaväzuje uznávať len spoločnosti akceptované úniou. „Slovensko požiadalo komisiu o uznanie bulharského registra pre klasifikáciu námorných lodí pod slovenskou vlajkou, a to na základe vykonaného auditu tejto spoločnosti,“ povedal hovorca rezortu dopravy Marián Jánošík. V súčasnosti pripravuje ten istý proces aj pre tureckú spoločnosť.

Slovenských výrobcov lodí sa táto záležitosť netýka. „Naše lode certifikuje nemecká spoločnosť Germanische Lloyd. Žiadne iné certifikačné spoločnosti nevyužívame,“ povedal vedúci odboru predaja Slovenských lodeníc Komárno Jaroslav Bohoš. Bratislavská spoločnosť Slovenské plavby a prístavy – lodenica rekonštruuje lode určené na riečnu dopravu. Využíva služby prevažne nemeckej, ale aj francúzskej certifikačnej spoločnosti.

Európska komisia nám do uzávierky neodpovedala na otázku, od koho dostala podnet. Podľa znalcov z odvetvia by mohlo ísť o niektorú zo zná­mych európskych certifikač­ných spoločností, ktorej sa nepáčilo, že námorný prepravca plávajúci pod slovenskou vlajkou nevyužíval služby spoločnosti z únie.

Certifikácia lodí

Klasifikačné spoločnosti overujú technickú spôsobilosť námorných lodí počas ich stavby, pred vydaním medzinárodného osvedčenia, po vykonaní prestavby alebo úpravy­ lode či po námornej nehode. Certifikácia trvá niekoľko mesiacov a pri veľkých lodiach stojí niekoľko miliónov korún. Naši výrobcovia lodí využívajú služby najmä nemeckej a francúzskej klasifikačnej spoločnosti.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 402
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 308
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 328
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 095
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 980
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 174
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 005
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 580
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 877
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 569

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Kmotrík sa posilňuje v susednom Česku. Kúpil tretiu najväčšiu sieť trafík

Za väčšinový podiel v tarfikovej sieti Valmont zaplatil približne 22 miliónov eur. V súťaži sa stretol so štyrmi uchádzačmi

Fica trápia dovážané potraviny, chce sa im venovať na summite V4

Pri testovaní najhoršie obstáli sladené nápoje, koreniny, syry, čaje a mäsové výrobky.

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop