Aby sa začal využívať dopravný potenciál Dunaja treba najprv zdražiť inú dopravu

Viedeň 25. marca (TASR) - Ako jedna z možností výrazného zníženia emisií kysličníka uhličitého (CO2) v našom regióne by bolo podľa rakúskeho spolkového ...

Viedeň 25. marca (TASR) - Ako jedna z možností výrazného zníženia emisií kysličníka uhličitého (CO2) v našom regióne by bolo podľa rakúskeho spolkového ministerstva dopravy dobudovanie dunajskej vodnej cesty. Jej skvalitnením až do Čierneho mora by sa v nasledujúcich rokoch minimálne dalo zabrániť zhoršovaniu životného prostredia. Tento názor vyslovila štátna tajomníčka ministerstva Christa Kranzlová na stretnutí s novinármi. Doteraz sa prepravná kapacita Dunaja využíva asi na 10 až 15 %. Vlani medzištátna doprava po rieke dokonca zaznamenala dvojciferný pokles.

Rakúske ministerstvo dopravy chce dôslednejšie pôsobiť, aby tovary "prešli z ciest na dopravné trasy šetrnejšie voči životnému prostrediu". Ročne asi o 100 000 ton (t) CO2 menej by sa mohlo dostať do ovzdušia podľa výpočtov ministerstva len v samotnom Rakúsku. Tento výsledok by sa dosiahol v prípade, ak by sa prepravilo okolo 5 miliónov t nákladov po vode namiesto po ceste. "Aby sa vôbec dosiahla zmena myslenia, treba najprv zdražiť iné druhy prepravy", povedala štátna tajomníčka.

Po integrácii juhoeurópskych štátov by podľa ministerstva mohla rásť preprava po Dunaji priemerne ročne o 8 %. Národný plán Rakúska v oblasti vodnej dopravy predpokladá, že preprava tovarov po európskom veľtoku by mala vzrásť zo súčasných 12 miliónov t do roku 2015 na 25 až 30 miliónov t ročne. Na to by bolo treba o 35 až 40 % lodí viac než teraz. Samotné Rakúsko by malo investovať do sektora okolo 480 miliónov EUR, v prepočte vyše 16 miliárd SKK. Hlavným problémom je skvalitnenie vodnej cesty na východ od Viedne. Rakúsko by malo zveľadiť aj svoj lodný prepravný park, ktorý teraz tvorí 80 plavidiel.

Po Dunaji by sa mali voziť agrárne produkty a suroviny, ale aj takzvané "citlivé" komodity.

Rakúsky štatistický úrad Statistik Austria uviedol, že po vode prišlo vlani zo zahraničia do krajiny 4,81 milióna t tovarov, čo bolo o 1,26 milióna t menej ako v roku 2005. Medziročný pokles dosiahol 20,7 %. Rakúski prepravcovia poslali do zahraničia 1,44 milióna t tovarov, o 212 193 t menej, čo bol medziročný pokles 12,8 %.

Aby sa Dunaj mohol viac využívať na prepravu tovarov, hĺbka vody musí byť na celej 2 400 kilometrov trase najmenej 2,8 metra. Hĺbka vody je však nižšia asi na 300 kilometroch, a to v 7 úžinách. Rakúsko má jedno takéto citlivé miesto na východ od Viedne smerom k slovenským hraniciam. Ochrancovia prírody sa však vehementné bránia zmenám. Avšak štátna tajomníčka tvrdí, že projekt (známy ako Wolfstahl), ktorý je pre oblasť pripravený, je v súlade s ochranou územia". Treba ho chrániť pred vysušením.

Informovala o tom APA.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  4. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  5. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  6. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  7. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  8. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  9. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  10. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 413
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 603
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 542
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 450
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 6 279
  6. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 4 860
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 323
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 700
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 952
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 570

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Milan Kňažko: Fico klame, keď tvrdí, že nevedel, kam sa sťahuje

Keď nie ste aktívny v obrane svojich práv, prídete o ne, tvrdí MILAN KŇAŽKO.

DOMOV

Pri kontrole pošty sa Danko môže pozrieť do zahraničia

Preverovanie zásielok robí aj pošta. Obálky však neotvárajú.

KOMENTÁRE

Bez Radičovej, bez Kisku a bez obáv: v čom majú Mihál s Beblavým nevýhodu

Postačia úroveň a normálnosť na úspech v politike? Alebo budú práve naopak, hendikepom?

Neprehliadnite tiež

Európska komisia prijala návrh piliera sociálnych práv

Pilier pozostáva z 20 kľúčových zásad a práv na podporu dobre fungujúcich trhov práce a systémov sociálneho zabezpečenia.

Prečo by sme Uber či Airbnb mali podporovať?

Európsky parlament odhaduje, že v najbližších rokoch by mohla zdieľaná ekonomika zvýšiť potenciál HDP Európy o 500 miliárd eur ročne.

Richter zavádza 90-ročných dôchodcov, penzie všetkým nezvýši

Minister práce sľubuje, že zvýši penzie najstarším dôchodcom. Viac dostane len každý štvrtý.

Trump sa chystá zredukovať dane najviac v histórii

Šéf rezortu financií uviedol, že prezidentov plán bude najrozsiahlejšou daňovou reformou.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop