Bratislava 21. marca (TASR) - Až 86 % slovenských rodičov učí svoje deti ako šetriť peniaze a 74 % ako sledovať ceny tovarov či služieb tak, aby najvýhodnejšie nakúpili. Vyplýva to zo štúdie spoločnosti pre prieskum trhu Synovate. Odpovede na otázku "Učíme deti finančnej zodpovednosti?" zisťovala vo februári 2007 na vzorke 300 respondentov v SR ako súčasť globálnej štúdie s názvom "Učenie detí finančnej zodpovednosti". Štúdia sa realizovala celkovo v 6 krajinách sveta na vzorke 1 596 respondentov.
"Na Slovensku je stále dôležitým javom finančná pomoc rodiny. Svedčí o tom zistenie, že až 48 % Slovákov si myslí, že mladí ľudia nikdy nebudú úplne finančne nezávislí a vždy budú potrebovať pomoc rodiny alebo priateľov," vysvetľuje Synovate.
Na rozdiel od slovenských až 54 % rodičov na Cypre učí svoje deti porozumieť burze. Rodičia cyperských (19 %) a juhoafrických detí (16 %) od nich vyžadujú, aby im povedali, na čo vreckové minuli. Naopak, 61 % slovenských rodičov má liberálny postoj a nechá dieťa, aby sa samo rozhodlo, na čo vreckové použije. Len 33 % rodičov síce dá dieťaťu určitý návrh, ale konečné rozhodnutie necháva na ňom.
Globálne väčšina respondentov verí, že je dôležité, aby sa deti učili byť finančne zodpovedné, pričom 78 % rodičov deti učí ako šetriť peniaze a 72 % ako treba sledovať ceny tak, aby čo najvýhodnejšie nakúpili. "Zasväcovanie do tajov sveta peňazí môže byť naozaj sofistikované," konštatuje Synovate. Štvrtina rodičov ukazuje deťom ako používať bankový účet či kreditnú kartu, na Slovensku je to dokonca 30 % rodičov, čo je viac ako v iných krajinách, v ktorých sa prieskum realizoval.
Štúdia tiež zistila, že 43 % rodičov vo svete aj v SR zapája svoje deti do šetrenia na ich vzdelanie, pričom čínske (60 %) a cyperské deti (55 %) v tomto smere vedú. Naopak, v Juhoafrickej republike až 79 % detí nie je nijako zapojených do šetrenia na svoje vzdelanie, rovnako aj 69 % kanadských a 66 % amerických detí.
Podľa niektorých rodičov nie je nikdy príliš skoro začať učiť deti finančnej zodpovednosti. Zo štúdie ďalej vyplýva, že 23 % opýtaných považuje za obdobie, kedy je vhodné začať deti učiť finančnej zodpovednosti, moment, keď deti začnú chcieť, aby im kupovali určité veci, a ďalších 23 % považuje za vhodné obdobie vek detí od 5 do 8 rokov. Avšak v Číne čaká polovica rodičov, kým ich deti nemajú 13 a viac rokov.
Cyperskí a juhoafrickí rodičia radi kúpia dieťaťu drahú vec, po ktorej túži, ak si to môžu dovoliť. Avšak slovenskí rodičia mu najčastejšie pomôžu, aby si na danú vec našetrilo vlastné peniaze a zvyšnú časť peňazí mu prispejú (54 %).
Synovate, agentúra pre prieskum trhu, je súčasťou Aegis Group plc. Na Slovensku pôsobí 12 rokov, pod menom Synovate od roku 2003 ako "Full Service" agentúra. Skupina SYNOVATE zamestnáva vyše 5 500 pracovníkov v 108 mestách v 51 krajinách.
TASR o tom informovala Veronika Petrášová zo spoločnosti Synovate.