Nových členov EÚ môže postihnúť portugalský syndróm

Viedeň 20. marca (TASR) - Na prvý pohľad sa zdá, že hospodárska situácia niektorých východoeurópskych štátov je veľmi podobná pomerom, ktoré prevládali ...

Viedeň 20. marca (TASR) - Na prvý pohľad sa zdá, že hospodárska situácia niektorých východoeurópskych štátov je veľmi podobná pomerom, ktoré prevládali v polovici minulého desaťročia v juhovýchodnej Ázii: Charakterizuje ich silný hospodársky rast, vysoké deficity v zahraničnom obchode spojené s pevnými výmennými kurzami. V dôsledku posledného faktu chýba ich hospodárskej politike dôležitý nástroj riadenia. Presne pred desiatimi rokmi praskla v Ázii bublina, investori stiahli peniaze z trhu "ázijských tigrov" a krajiny sa dostali do etapy stagnácie.

Analytici sa obávajú, že niečo podobné by sa mohlo prihodiť aj vo východnej Európe, predovšetkým v Pobaltí a v oboch najnovších členských štátoch EÚ - v Rumunsku a Bulharsku. Údaje sú však ešte alarmujúcejšie: Ich hospodárstva ako aj deficity zahraničného obchodu prudko rastú. V oboch prípadoch príčiny tohto vývoja rovnako - súvisia s búrlivou rastúcou spotrebou, financovanou z veľkej časti úvermi. Súčasne stúpa inflácia, lebo mzdy v dôsledku nedostatku pracovných síl, vyvolané masovou emigráciou, nemôžu stagnovať.

Analytici ratingovej agentúry Moody's v analýze upozorňujú na to, že porovnávanie východnej Európy s juhovýchodnou Áziou nie je celkom výstižné. Preto vraj nejestvuje nebezpečenstvo, že sa kríza, ako bola v juhovýchodnej Ázii, zopakuje vo východnej Európe.

Hlavný rozdiel medzi oboma regiónmi je v tom, že krajiny východnej Európy sú začlenené do EÚ. Noví členovia majú reálnu príležitosť, aby zmenili svoje príjmy za priemer EÚ. Európska integrácia okrem toho znižuje riziko, že investori ujdú z východnej Európy v rovnakom obrovskom počte ako pred 10 rokmi z juhovýchodnej Ázie.

Napriek tomu je situácia východoeurópskych "tigrov" nebezpečná. Analytici Moody's zhrňujú riziko, ktorému môžu čeliť, pod pojem "portugalský syndróm".

Portugalsko počas prípravy na vstup do eurozóny zažilo prudký hospodársky rozvoj. Na konci minulého desaťročia dosahovalo silné prírastky hrubého domáceho produktu spojené so silným rastom miezd, ale aj deficitu zahraničného obchodu. Rast produktivity práce bol však slabý a nekompenzoval vývoj v iných dôležitých oblastiach národnej ekonomiky. Tým sa stalo, že medzinárodná konkurencieschopnosť portugalského hospodárstva klesla a znižovanie rozdielov medzi Portugalskom a vyspelejšími členmi EÚ sa prakticky skončilo.

Toto sa môže prihodiť aj baltickým krajinám a ďalej Rumunsku a Bulharsku. Ich ekonomiky sa môžu nachádzať pred "tvrdým pristátím". Na to napokon upozornil aj Medzinárodný menový fond (MMF). Ale ekonómovia k tomu záveru ešte nedospeli. Rast miezd uvádzané krajiny kompenzujú dostatočným zvyšovaním produktivity práce. A deficit v ich medzinárodnom obchode sa vykrýva priamymi zahraničnými investíciami.

Podľa Moody's však pre krajiny východnej Európy nie sú jednoduchými kritériá pre vstup do eurozóny. Čím budú totiž úspešnejšie a čím viac dokážu prilákať zahraničného kapitálu, tým ťažšie bude pre nich, aby udržali infláciu na uzde. Iróniou by bolo to, že tvrdé pristátie ich ekonomík by im uľahčilo vstup do eurozóny.

Informoval o tom rakúsky denník Die Presse.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 800
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 6 519
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 624
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 309
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 023
  6. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 982
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 895
  8. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 850
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 744
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 224

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Čo si o autokamerách myslí polícia a môže ísť video na Facebook?

Autokamery snímajú aj poznávacie značky a tváre ľudí, s videami preto treba narábať opatrne.

DOMOV

Smer opúšťajú nitrianski členovia, nepáčia sa im kšefty

Predseda miestneho klubu je nespokojný.

KOMENTÁRE

SPD či FDP, to je otázka

Ak skončí SPD zase ako menšia vládna strana, z tieňa kresťanských demokratov nevylezie nikdy.

Neprehliadnite tiež

Eset odhalil novú špehovaciu kampaň

Novú špehovaciu kampaň zaznamenal Eset v siedmich krajinách.

Draghi: Nezamestnanosť mladých je vysoká, Európa to musí riešiť

Medzi hlavné príčiny vysokej miery nezamestnanosti mladých v niektorých krajinách eurozóny patria segmentácia pracovného trhu a slabé odborné vzdelávanie.

Uber v Londýne zrejme skončí, úradníci mu od októbra neobnovili licenciu

Rozhodnutie neobnoviť kontroverznej taxislužbe licenciu podporil aj starosta Londýna spolu s komunitou tradičných taxikárov.

Mercedes-Benz investuje miliardu dolárov do výroby elektrických áut v USA

Automobilka oznámila, že tým vytvorí 600 pracovných miest.