NÁKLADY NA DOSTAVANIE TRETIEHO A ŠTVRTÉHO BLOKU SA ODHADUJÚ NA TAKMER PÄŤDESIAT MILIÁRD KORÚN

Jadrová elektráreň Mochovce bude kompletná v r.2012

Dostavba dvoch mochovských blokov je jednou z najväčších investícií aj v meradle takého gigantu, ako je Enel. Takmer tridsať miliárd korún chce získať úvermi z bánk, zvyšok by mali pokryť dividendy Slovenských elektrární.

Pohľad do tlakovej nádoby reaktora, určenej pre štvrtý blok. V nej bude prebiehať štiepenie jadier. Na svoj deň čaká už 15 rokov. Aby nezhrdzavela, je pravidelne natieraná špeciálnymi látkami.(Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

Rozhodnutie dostavať tretí a štvrtý blok jadrovej elektrárne Mochovce padlo len pred mesiacom. Dovtedy bola väčšina informácií o možnej investícii utajovaná, oficiálnych informácií bolo minimum. Predstavitelia spoločnosti teraz do rozostavanej časti mochovskej elektrárne pozvali novinárov na exkurziu.

„Najprv sme do toho nevideli, ale keď sa Enel uistil, že sa mu to oplatí, padlo také rozhodnutie,“ vysvetľoval riaditeľ projektu Mochovce 3 - 4 Giancarlo Aquilanti. Obdobie návratnosti investície nechcel prezradiť: „Počas obdobia prevádzky, ktoré je 40 rokov, sa nám peniaze určite vrátia, podrobnosti nebudeme zverejňovať.“

Pri analýze návratnosti spoločnosť predpokladala, že v roku 2012 bude jedna megawatthodina vyrobenej elektrickej energie stáť od 1360 do 1530 korún, čo je zhruba súčasná cena.

Stavba a peniaze

Prvé stavebné práce na treťom bloku by sa mali začať túto jeseň, hotový by mal byť v roku 2012. Enel očakáva, že blok bude napojený na sieť začiatkom roka 2012 a komerčne bude dodávať elektrinu v septembri. Paralelne bude prebiehať dostavba štvrtého bloku. Za svojou staršou sestrou by mala meškať približne polrok. „Je tam priestor aj na skrátenie času. Budeme sa snažiť pracovať paralelne a možno to stihneme o niečo skôr,“ dúfa Aquilanti.

Slovenské elektrárne už do tretieho a štvrtého bloku v minulosti investovali 250 miliónov eur. Ďalšie náklady priniesla štúdia realizovateľnosti, ktorú Enel vypracoval v minulom roku, potom, čo kúpil majoritu v elektrárňach. „Na inžinierske práce a konzultačnú činnosť sme odvtedy vynaložili 29 mi­liónov eur,“ povedal Aquilanti.

Investície potrebné na dostavbu blokov sa pohybujú v sume 1,4 miliardy eur, čo je bezmála 48 miliárd korún. Z toho miliarda eur pôjde na samotnú stavbu, zvyšných 400 miliónov eur na sprevádzkovanie elektrárne, teda na jadrové palivo, zaškoľovanie odborníkov a podobne.

Z pohľadu stavby sú bloky hotové na 70 percent, technologická časť je rozostavaná na 30 percent.

Elektrárne dúfajú, že 40 percent investície pokryjú peniazmi z dividend. Na 60 percent investície, čo je približne 840 miliónov eur, si chcú podľa Aquilantiho zobrať úver v 25 bankách, lebo „jedna banka vám takú sumu nepožičia“.

Vzniknú pracovné miesta

Na dostavbe Mochoviec bude pracovať priamo 3500 zamestnancov, pričom 2000 pracov­ných miest vytvoria subdodávatelia. V samotnej prevádzke tretieho a štvrtého bloku by mali elektrárne zamestnať 230 ľudí.

Predstavitelia Enelu zdôrazňujú bezpečnosť Mochoviec a snahu o minimalizáciu vplyvu na životné prostredie. „Podľa medzinárodných atómových agentúr je bezpečnostná úroveň reaktorov blokov 1 a 2 porovnateľná so západnými typmi. Enel si stanovil cieľ, že úroveň bezpečnosti druhých dvoch blokov bude aspoň taká,“ povedal Aqui­lanti. Dodal, že elektráreň prechádza na nový typ paliva, ktorý po spálení zanechá menej odpadu.

O stavbe Mochoviec

Stavba Atómových elektrární Mochovce sa začala v roku 1981. Počítalo sa s postupným postavením všetkých štyroch blokov. Výstavba tretieho a štvrtého bloku sa začala v roku 1987, ale v roku 1992 bola pre nedostatok peňazí pozastavená.

Z hľadiska stavby sú bloky hotové na 70 percent, technologická časť je rozostavaná na 30 percent.

Od roku 1993 sa začali konzervačné a ochranné práce už existujúcich zariadení druhých dvoch blokov, aby boli v prípade rozhodnutia o dostavbe pripravené na použitie.

Po týchto rozhodnutiach sa všetka snaha zamerala na postavenie 1. a 2. bloku. Tie boli uvedené do prevádzky v roku 1998 a 2000.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 755
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 096
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 948
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 108
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 465
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 380
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 279
  8. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 269
  9. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 122
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 107

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

DOMOV

Dobré ráno: My sme les? Kto v spore o slovenské lesy klame

Kultúrny súboj sa najnovšie vedie o lesy.

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Neprehliadnite tiež

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Štátnym a verejným zamestnancom zvýšia platy takmer o päť percent

Zvyšovanie platov obíde pedagogických pracovníkov.

Finančný výbor schválil niekoľko zmien v novele zákona o dani z príjmov

Jednou zo zmien je, že kritériom pre určenie daňovej rezidencie fyzickej osoby bude bydlisko.