Figeľ: Pre ľudí s nízkou kvalifikáciou bude stále menej práce

Bratislava 16. marca (TASR) - V súčasnosti Európa, vrátane Slovenska, čelia zmenám globalizácie na konkurenciu, demografického tlaku na dôchodkové systémy ...

Bratislava 16. marca (TASR) - V súčasnosti Európa, vrátane Slovenska, čelia zmenám globalizácie na konkurenciu, demografického tlaku na dôchodkové systémy a pohybom na trhu práce, a to viackrát za život. Ekonomický rast v ďalších rokoch bude závislý predovšetkým od inovácií a investícií do vzdelávania. "Trendom je, že stále menej práce bude pre málo kvalifikovaných ľudí. V najbližších 10 rokoch iba 15 % nových pracovných miest v EÚ bude určený pre ľudí s nízkou kvalifikáciou," upozornil eurokomisár SR Ján Figeľ počas seminára Význam znalostnej ekonomiky v podmienkach Slovenska s akcentom na obchod a cestovný ruch, ktorý sa konal v Bratislave.

V súčasnosti na trhu EÚ-27 je viac ako 80 miliónov ľudí s nízkou kvalifikáciou (jedna tretina), ale v krátkom čase potreba pracovných príležitostí s nízkym vzdelaním ešte klesne. "Aj tí, čo majú nízku kvalifikáciu, si ju musia zvýšiť, ak sa chcú uplatniť na trhu práce," povedal Figeľ. Potvrdzuje sa, že je potrebné oveľa intenzívnejšie a konkrétnejšie adaptovať ľudí pre trh práce, ktorý sa oveľa rýchlejšie mení ako v minulosti a zároveň je pod väčším globálnym tlakom. "Aj v podmienkach Slovenska, kde školstvo nekopíruje potreby firiem a v niektorých profesiách už chýbajú ľudia, je potrebná konkrétna stratégia, do ktorej budú zapojení všetci, vláda, zamestnávatelia, zamestnanci a jednotlivci," vyhlásil Figeľ.

Podľa eurokomisára táto požiadavka na znalostnú ekonomiku v oblasti ďalšieho vzdelávania je o tom, že čo stačí dnes, neskôr už na výkon práce na rovnakej pozícii stačiť nebude. Aj pracovné povolenia sa menia oveľa rýchlejšie ako v minulosti, kedy človek robil v jednej firme celý život. Vo Veľkej Británii, konkretizoval, je priemerný počet pracovných miest na jeden ľudský život sedem, teda sedemkrát občan mení za život zamestnanie od nástupu do práce až po dôchodok. Navyše, Slovensko sa musí vysporiadať aj s dlhodobou nezamestnanosťou, v tomto smere je od SR horšie v EÚ iba Poľsko. To hovorí o tom, že istá časť populácie má viac rokov ťažkosti. Je to podľa Figeľa výzva na konkrétne kroky, aby sa tento problém riešil.

V tejto súvislosti Figeľ zdôraznil význam pred- a povstupových eurofondov na podporu špecifických oblastí vzdelávania občanov SR, najmä po roku 2007. Aj nový operačný program pre Slovensko - Informačná spoločnosť, navrhnutý na spolufinancovanie z fondov EÚ pre nové 7-ročné obdobie, si kladie za cieľ rozvoj e-governmentu, digitalizácie pamäťových inštitúcií a internetizácie.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  3. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  5. Od septembra opäť po starom
  6. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  7. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  8. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  9. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  10. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 874
  2. Od septembra opäť po starom 6 164
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 789
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 3 434
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 728
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 695
  7. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 215
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 194
  9. Ako sme jazdili v socializme 1 092
  10. Leto nekončí! 1 080

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Obchvat Ružomberka: už mal byť hotový, nakoniec bude meškať roky

Úsek D1 medzi Hubovou a Ivachnovou, ktorého súčasťou je aj obchvat mesta s 27-tisíc obyvateľmi, plánujú dokončiť až v roku 2021.

DOMOV

Odchod z koalície? Názory sú pol na pol, hovorí poslanec SNS

Fico ustúpil Dankovi a vláda v stredu nerokovala.

ŠPORT

Neapol hrá ako Real. Hamšíkovi sa vernosť môže oplatiť

Ľudia sa rozprávajú len o zápase, tvrdí Hamšík.

KOMENTÁRE

Fico môže stratiť viac než Danko

V prípade vabanku môže Smer stratiť viac než SNS. Už teraz má preň kauza nepríjemné dôsledky.

Neprehliadnite tiež

V USA padol obrovský jackpot, získal ho jediný výherca

O šanciach na výhru štatisti vraveli, že skôr sa človek stane prezidentom USA, akoby vyhral práve túto lotériu.

Volkswagen hľadá v Bratislave stovky ľudí, pripúšťa aj nábor cudzincov

V automobilovom závode by mohlo do konca roka pracovať takmer 14-tisíc ľudí.

Volkswagen vyrobil o tisíce áut menej. Aké sú škody po štrajku

Slovenské automobilové závody podľa analytika opäť prekonajú ročný výrobný rekord, napriek štrajku vo Volkswagene.

Obchvat Ružomberka: už mal byť hotový, nakoniec bude meškať roky

Úsek D1 medzi Hubovou a Ivachnovou, ktorého súčasťou je aj obchvat mesta s 27-tisíc obyvateľmi, plánujú dokončiť až v roku 2021.