Na východné Slovensko väčšia investícia nepríde, kým sa nepodarí dokončiť napojenie regiónu na diaľnicu. Vyhlásil to dnes minister hospodárstva Ľubomír Jahnátek. Štát chce pritom výraznejšie podporovať práve investície, ktoré prichádzajú do regiónov s vyššou mierou nezamestnanosti.
Ficova vláda predloží do parlamentu zákon, ktorý výrazným spôsobom diferencuje podporu štátu vo vzťahu k regiónom so zaostávajúcou ekonomikou. Zákon je postavený na princípe, že v regiónoch, kde je nezamestnanosť o 50 % vyššia ako slovenský priemer, budú môcť investori čerpať štátnu podporu už na projekty od 100 mil. Sk, v regiónoch s nezamestnanosťou o 25 % vyššou od 200 mil. Sk, pri priemernej nezamestnanosti na projekty od 400 mil. Sk.
V praxi by to malo fungovať tak, že pre projekty v Bratislave nepôjde žiadna štátna podpora, najviac pomoci by malo prísť do regiónov na východe Slovenska. Podpora sa bude týkať tvorby pracovných miest, rekvalifikácie pracovnej sily, daňových úľav a hmotného investičného majetku. Jahnátek zdôraznil, že vláda bude podporovať projekty, kde sa bude zvyšovať pridaná hodnota a bude sa využívať tvorivá práca zamestnancov.
Kým na západnom Slovensku to teda má byť 400 miliónov korún, v regiónoch východného Slovenska zrejme postačí 100 miliónová investícia. "Nový zákon už ani nepočíta s podporou projektov v Bratislave," dodal Jahnátek.
Minister hospodárstva pripustil, že ani dobrý zákon a výraznejšie investičné stimuly nemôžu prinútiť investora, aby išiel do regiónu, kde by si to priala vláda. Veľký vplyv na rozhodnutie majú diaľnice, ktoré na východe chýbajú.
"Musíme vyriešiť problém dopravy. Doterajšie skúsenosti totiž ukazujú, že investori chcú byť do 100 kilometrov od Bratislavy," povedal Jahnátek. Podľa Jahnátka to potvrdila aj nedávne rozhodnutie juhokórejského výrobcu elektroniky Samsung vo Voderadoch pri Trnave. Samsung vraj odmietol prijať ponuku investovať v regióne Zvolena.
Podľa Národnej diaľničnej spoločnosti by diaľnica medzi Bratislavou a Košicami mala byť hotová do roku 2014. Ďalšou možnosťou je napojenie východného Slovenska na maďarskú diaľničnú sieť. Zatiaľ sa však nenašlo kompromisné riešenie na trasu rýchlostnej cesty v katastri obce Kechnec, otázne ostávajú aj kilometre cesty na maďarskej strane po Miškolc.
Štátna podpora investícií sa týka tvorby pracovných miest, rekvalifikácie pracovnej sily, daňových úľav a nákupu hmotného investičného majetku. Podľa Jahnátka v súčasnosti SARIO a ministerstvo hospodárstva rokuje so 120 investormi, ktorí majú o Slovensko záujem.
Investori o Prešovský kraj nemajú záujem
Dôvodom je chýbajúci zákon o investičných stimuloch a zlá cestná infraštruktúra. Vláda to chce zmeniť, preto pripravuje nový zákon o investíciách. V tejto súvislosti obvinil Dzurindovu vládu, že nepripravila včas novú verziu zákona, ktorého platnosť sa skončila v decembri 2006.
S prešovským županom Petrom Chudíkom hovoril Jahnátek o vytváraní podmienok pre vznik priemyselného parku, o konkrétnej lokalite sa však nezmienili. Súčasťou rozhovorov bola téma čerpania prostriedkov v oblasti cestovného ruchu, kde si bez samosprávnych krajov ministerstvo hospodárstva nevie predstaviť zosúladenie požiadaviek súkromného a verejného sektoru.
Rokovali tiež o podmienkach a možnostiach pre PSK v oblasti založenia vedecko-výskumných klastrov. Prešovský župan uviedol, že PSK má záujem vstúpiť do štrukturálnych fondov a do operačného programu. Vyzdvihol ochotu ministerstva hospodárstva spolupracovať v tejto oblasti so samosprávnymi krajmi, čo je v porovnaní s ostatnými rezortmi skôr svetlou výnimkou.
Autor: zh, mv