ŠTÚDIA ODBORNÍKOV ŽILINSKEJ UNIVERZITY O DOPADOCH ELEKTRONICKÉHO MÝTA POČÍTA V PRVOM ROKU JEHO VÝBERU S PRÍJMAMI 4,39 MLD. SK PRI NEVYHNUTNOM ROZSAHU SPOPLATNENIA CESTNEJ SIETE

Platiť by sa v SR malo za 2 479 kilometrov ciest

BRATISLAVA 15. marca (SITA) - Sieť cestných komunikácií na Slovensku v súvislosti s plánovaným zavedením elektronického výberu mýta pre vozidlá nad 3,5 tony od začiatku roka 2009 by mala byť k tomuto ...

BRATISLAVA 15. marca (SITA) - Sieť cestných komunikácií na Slovensku v súvislosti s plánovaným zavedením elektronického výberu mýta pre vozidlá nad 3,5 tony od začiatku roka 2009 by mala byť k tomuto termínu nevyhnutne spoplatnená v celkovej dĺžke 2 479 kilometrov a v optimálnom prípade v rozsahu 4 464 kilometrov. Vyplýva to zo zverejnenej štúdie o rozsahu a dopadoch spoplatnenia ciest, ktorú vypracoval kolektív expertov z Katedry cestnej a mestskej dopravy na Fakulte prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov Žilinskej univerzity pod vedením prof. Jozefa Gnapa. K plánovanému termínu dostavby siete diaľnic v roku 2017 má nevyhnutný rozsah spoplatnenia dosahovať 3 669 kilometrov a optimálny rozsah 5 654 kilometrov.

Predpokladaný ročný príjem z mýtneho v prvom roku jeho elektronického výberu by mohol podľa spomínanej štúdie dosiahnuť pri nevyhnutnom rozsahu spoplatnenia ciest výšku 4,39 mld. Sk a pri dlhšom, optimálnom rozsahu spoplatnenia 5,714 mld. Sk. Ročný príjem na jeden kilometer spoplatnenej infraštruktúry by tak predstavoval v oboch prípadoch 1,77 mil. Sk a 1,28 mil. Sk. Z uvedených predpokladaných príjmov v roku 2009 by sa mohlo postaviť 11,7 kilometra alebo 15,2 kilometra diaľnic. Tieto výpočty vychádzajú z deklarovaných rámcových nákladov na výstavbu diaľničnej infraštruktúry v objeme 250 mil. Sk/kilometer pre diaľnice na rovinatom teréne, 500 mil. Sk/kilometer pre diaľnice v hornatom teréne s mostmi, nadjazdmi a 1 mld. Sk/kilometer pre diaľničný tunel.

V horizonte desiatich rokov od zavedenia elektronického výberu mýta by sa ročné príjmy mohli v roku 2018 zvýšiť pri nevyhnutnom rozsahu spoplatnenia na 5,44 mld. Sk a spolu za desať rokov by mali dosiahnuť sumu 49,2 mld. Sk. Malo by to vystačiť na výstavbu 131 kilometrov diaľnic. Pri optimálnom rozsahu spoplatnenia by sa príjmy z mýtneho zvýšili v roku 2018 na 7,02 mld. Sk a celkom by predstavovali objem 63,7 mld. Sk. V tomto prípade by sa mohlo z týchto peňazí postaviť 169,7 kilometra diaľnic.

Nevyhnutný aj optimálny rozsah spoplatnených komunikácií predpokladá v roku 2009 s diaľničnými úsekmi v dĺžke 408 kilometrov. V oboch prípadoch štúdia počíta aj s rovnakou dĺžkou 156 kilometrov spoplatnených ciest pre motorové vozidlá (rýchlocesty). Na cestách I. triedy je nevyhnutný rozsah spoplatnenia 1 767 kilometrov a optimálny rozsah 2 749 kilometrov, na cestách II. triedy 148 alebo 1 151 kilometrov. V roku 2017 po plánovanej dostavbe siete diaľnic by mali byť spoplatnené podľa oboch scenárov diaľnice v rovnakej dĺžke 660 kilometrov a cesty pre motorové vozidlá v dĺžke 1 094 kilometrov. Cesty I. a II. triedy by mali zostať spoplatnené v tej istej dĺžke ako v roku 2009.

Elektronické mýto by malo mať podľa autorov štúdie zanedbateľný vplyv na ceny tovarov, ktorý konečný spotrebiteľ prakticky ani nepocíti. Napríklad cena dvojlitrovej fľaše Coca Coly sa môže zvýšiť vplyvom mýtneho maximálne o 0, 314 Sk za fľašu. Pri tovaroch prepravovaných iba regionálnou dopravou má byť dopad ešte nižší. cena 1,5 kilogramu chleba by sa zvýšila vplyvom mýtneho o tri haliere.


Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  5. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  6. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  9. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  10. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  1. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  2. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  5. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  6. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  7. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  8. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 16 876
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 581
  3. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 3 561
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 002
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 164
  6. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 093
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 040
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 854
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 329
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 144

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

V nemocnici ho nesledovali, ako mali. Mal len tri roky a zomrel na cukrovku

Úrad pred dohľad zistil, že nitrianska nemocnica v liečbe chlapca pochybila.

DOMOV

Prieskum Focus: Vládne strany oslabujú

Smer stratil takmer dve percentá. Do parlamentu by sa dostalo aj KDH.

KOMENTÁRE

Čo čakať od Beblavého a štefunkovcov? Viac Európy

Môžeme očakávať, že budeme počuť viac kritiky Fica.

Neprehliadnite tiež

Hľadá sa EY Podnikateľ roka, víťaz pocestuje do Monte Carla

Do súťaže môžu podnikateľov nominovať aj ich zákazníci alebo známi.

Nová dotácia. Časť drevodomu zaplatí po novom štát

Tento rok rozdelí rezort pôdohospodárstva na montované domy z dreva milión eur. Výška podpory bude závisieť od regiónu

Ekonomika má rásť 3,3-percentným tempom, v budúcom roku ešte zrýchli

Vyplýva to z dát, ktoré zverejnil Inštitút finančnej politiky pri ministerstve financií.

Razenie tunela Čebrať na diaľnici D1 by sa mohlo obnoviť v januári 2018

Odhaduje to generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Ján Ďurišin.