ŠTÚDIA ODBORNÍKOV ŽILINSKEJ UNIVERZITY O DOPADOCH ELEKTRONICKÉHO MÝTA POČÍTA V PRVOM ROKU JEHO VÝBERU S PRÍJMAMI 4,39 MLD. SK PRI NEVYHNUTNOM ROZSAHU SPOPLATNENIA CESTNEJ SIETE

Platiť by sa v SR malo za 2 479 kilometrov ciest

BRATISLAVA 15. marca (SITA) - Sieť cestných komunikácií na Slovensku v súvislosti s plánovaným zavedením elektronického výberu mýta pre vozidlá nad 3,5 tony od začiatku roka 2009 by mala byť k tomuto ...

BRATISLAVA 15. marca (SITA) - Sieť cestných komunikácií na Slovensku v súvislosti s plánovaným zavedením elektronického výberu mýta pre vozidlá nad 3,5 tony od začiatku roka 2009 by mala byť k tomuto termínu nevyhnutne spoplatnená v celkovej dĺžke 2 479 kilometrov a v optimálnom prípade v rozsahu 4 464 kilometrov. Vyplýva to zo zverejnenej štúdie o rozsahu a dopadoch spoplatnenia ciest, ktorú vypracoval kolektív expertov z Katedry cestnej a mestskej dopravy na Fakulte prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov Žilinskej univerzity pod vedením prof. Jozefa Gnapa. K plánovanému termínu dostavby siete diaľnic v roku 2017 má nevyhnutný rozsah spoplatnenia dosahovať 3 669 kilometrov a optimálny rozsah 5 654 kilometrov.

Predpokladaný ročný príjem z mýtneho v prvom roku jeho elektronického výberu by mohol podľa spomínanej štúdie dosiahnuť pri nevyhnutnom rozsahu spoplatnenia ciest výšku 4,39 mld. Sk a pri dlhšom, optimálnom rozsahu spoplatnenia 5,714 mld. Sk. Ročný príjem na jeden kilometer spoplatnenej infraštruktúry by tak predstavoval v oboch prípadoch 1,77 mil. Sk a 1,28 mil. Sk. Z uvedených predpokladaných príjmov v roku 2009 by sa mohlo postaviť 11,7 kilometra alebo 15,2 kilometra diaľnic. Tieto výpočty vychádzajú z deklarovaných rámcových nákladov na výstavbu diaľničnej infraštruktúry v objeme 250 mil. Sk/kilometer pre diaľnice na rovinatom teréne, 500 mil. Sk/kilometer pre diaľnice v hornatom teréne s mostmi, nadjazdmi a 1 mld. Sk/kilometer pre diaľničný tunel.

V horizonte desiatich rokov od zavedenia elektronického výberu mýta by sa ročné príjmy mohli v roku 2018 zvýšiť pri nevyhnutnom rozsahu spoplatnenia na 5,44 mld. Sk a spolu za desať rokov by mali dosiahnuť sumu 49,2 mld. Sk. Malo by to vystačiť na výstavbu 131 kilometrov diaľnic. Pri optimálnom rozsahu spoplatnenia by sa príjmy z mýtneho zvýšili v roku 2018 na 7,02 mld. Sk a celkom by predstavovali objem 63,7 mld. Sk. V tomto prípade by sa mohlo z týchto peňazí postaviť 169,7 kilometra diaľnic.

Nevyhnutný aj optimálny rozsah spoplatnených komunikácií predpokladá v roku 2009 s diaľničnými úsekmi v dĺžke 408 kilometrov. V oboch prípadoch štúdia počíta aj s rovnakou dĺžkou 156 kilometrov spoplatnených ciest pre motorové vozidlá (rýchlocesty). Na cestách I. triedy je nevyhnutný rozsah spoplatnenia 1 767 kilometrov a optimálny rozsah 2 749 kilometrov, na cestách II. triedy 148 alebo 1 151 kilometrov. V roku 2017 po plánovanej dostavbe siete diaľnic by mali byť spoplatnené podľa oboch scenárov diaľnice v rovnakej dĺžke 660 kilometrov a cesty pre motorové vozidlá v dĺžke 1 094 kilometrov. Cesty I. a II. triedy by mali zostať spoplatnené v tej istej dĺžke ako v roku 2009.

Elektronické mýto by malo mať podľa autorov štúdie zanedbateľný vplyv na ceny tovarov, ktorý konečný spotrebiteľ prakticky ani nepocíti. Napríklad cena dvojlitrovej fľaše Coca Coly sa môže zvýšiť vplyvom mýtneho maximálne o 0, 314 Sk za fľašu. Pri tovaroch prepravovaných iba regionálnou dopravou má byť dopad ešte nižší. cena 1,5 kilogramu chleba by sa zvýšila vplyvom mýtneho o tri haliere.


Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 356
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 832
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 422
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 796
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 682
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 408
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 467
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 938
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 176
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 146

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Film roka vyhlásili dvakrát, Oscara má Moonlight (minúta po minúte)

Muzikál La La Land vyhral šesť cien, ale na konci večera sa udial veľký trapas.

KULTÚRA

Oscar nemá logiku. 5 dôvodov, prečo vyhral Moonlight

Mal šťastie, že nie je sci-fi.

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. S tvrdou silou nemáme šancu.

TECH

Nokii sa podarilo vstať z mŕtvych. Ukázali Nokiu 3310

Majú Android, nízku cenu a dobrý hardvér.

Neprehliadnite tiež

Matečnú vyznamenali Francúzi za zásluhy v agrosektore

Ide o jedno z najvýznamnejších francúzskych štátnych vyznamenaní.

Na letisku v Kráľovej prerušili prevádzku, na plochu vnikol bager

Incident na malom letisku 35 kilometrov od hlavného mesta pravdepodobne súvisí so sporom o pôdu.

Ceny ropy sa vrátili k rastu

Dôvodom boli správy o raste zásob ropy v USA.

Boeing otvorí v Európe prvý závod, vybral si na to Britániu

Vyrábať sa tu majú ovládače vztlakových pristávacích klapiek na krídla.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop