Bratislava 15. marca (TASR) - Vo februári 2007 sa spotrebiteľské ceny na Slovensku podľa harmonizovanej štatistiky Európskej únie (EÚ) v porovnaní s januárom 2007 v úhrne zvýšili o 0,1 %. Medziročne boli vyššie o 2 %.
V medziročnom porovnaní najviac vzrástli vo februári 2007 ceny alkoholických nápojov a tabaku, a to o 5,4 %. Najviac klesli ceny v doprave, o 3,6 %. Oproti januáru 2007 vzrástli vo februári 2007 najviac ceny potravín a nealkoholických nápojov, o 0,5 %. Najviac, o 0,7 %, klesli ceny odevov a obuvi.
Vyplýva to z dnes zverejnených údajov Štatistického úradu (ŠÚ) SR, porovnateľných v rámci krajín EÚ.
Vo februári 2007 v porovnaní s januárom 2007 podľa harmonizovaných údajov najviac vzrástli ceny potravín a nealkoholických nápojov, a to o 0,5 %. Druhý najväčší nárast zaznamenali ceny hotelov, kaviarní a reštaurácií, o 0,4 %. Ceny zdravotníctva sa zvýšili o 0,3 % a zhodne o 0,2 % boli v medzimesačnom porovnaní vo februári vyššie ceny v kategórii bývanie, voda, elektrina, plyn a iné palivá a v kategórii rozličné tovary a služby. Oproti januáru sa vo februári nezmenili ceny v 4 segmentoch: alkoholické nápoje a tabak, pošty a telekomunikácie, rekreácie a kultúra a vzdelávanie. Najviac medzimesačne klesli ceny odevov a obuvi, a to o 0,7 %. V doprave boli nižšie o 0,5 % a v kategórii nábytok, vybavenie domácnosti a bežná údržba domu o 0,1 %.
Vo februári 2007 sa v porovnaní s februárom 2006 najviac zvýšili ceny alkoholických nápojov a tabaku, a to o 5,4 %. V medziročnom porovnaní o 4,1 % zdraželi potraviny a nealkoholické nápoje. V ostatných segmentoch bol medziročný rast cien v rozpätí od 3,8 do 0,2 %. Tretí najväčší medziročný nárast, o 3,8 %, zaznamenali ceny vzdelávania. V medziročnom porovnaní zdraželo vo februári 2007 zdravotníctvo o 3,7 %, hotely, kaviarne a reštaurácie o 2,9 %, zhodne o 2,7 % bývanie, voda, elektrina, plyn a iné palivá a kategória rozličné tovary a služby, o 1,3 % rekreácia a kultúra, o 1 % odevy a obuv a o 0,2 % kategória nábytok, vybavenie domácnosti a bežná údržba domu. V porovnaní s februárom 2006 sa vo februári 2007 najviac znížili ceny v doprave, o 3,6 %. Klesli aj ceny v kategórii pošty a telekomunikácie, a to o 1,8 %.
Harmonizované indexy spotrebiteľských cien sa začali zostavovať s cieľom zabezpečiť porovnateľnosť indexov spotrebiteľských cien jednotlivých krajín v rámci EÚ. Zároveň sú základom pre výpočet Európskeho indexu spotrebiteľských cien a Indexu spotrebiteľských cien európskej ekonomickej oblasti. Rozdiel medzi harmonizovanými domácimi údajmi spočíva v komoditách zahrnutých do spotrebného koša. Spotrebný kôš harmonizovaného indexu spotrebiteľských cien totiž na rozdiel od koša domáceho indexu rastu cien zahŕňa tovary, ktoré sú obchodované minimálne v dvoch krajinách EÚ.