NA APRÍLOVEJ DRAŽBE AKTÍV JUKOSU CHCE BYŤ REZORT HOSPODÁRSTVA AKTÍVNY

Transpetrol v apríli nestratíme

Ministerstvo hospodárstva v apríli stratí právo blokovať predaj akcií Transpetrolu tretej strane. Napriek tomu môže nakladanie s akciami firmy, ktoré sú v rukách Yukos Finance B.V., zásadne ovplyvniť. Umožňuje mu to akcionárska zmluva.

Minister Jahnátek tvrdí, že rezort rokoval s ruskou aj holandskou stranou vyrovnane. S pôvodným manažérom Yukos Finance Bruceom Misamorom (na snímke) sa stretol vraj štyrikrát, s ruskou stranou asi päťkrát. Jahnátek sa však nikdy nestretol so správcom Reb(Zdroj: ČTK)

BRATISLAVA. V apríli Slovensko stratí právo blokovať predaj 49 percent akcií ropného prepravcu Transpetrol tretej osobe. Vláda by právo veta chcela predĺžiť. Akcie vlastní Yukos Finance B.V., holandská dcéra skrachovaného ruského ropného gigantu Jukos. Ministerstvo hospodárstva, ktoré vlastní 51-percent akcií, sa snaží zvyšný podiel v Transpetrole odkúpiť. Akcie sú však zablokované holandským súdom. „Táto kauza bude trvať dlhšie. Na obchodnom súde chceme preto získať prebežné opatrenie, ktoré právo veta predĺži,“ povedal včera minister hospodárstva Ľubomír Jahnátek.

Je to právo veta?

Podľa právneho zástupcu ministerstva Martina Kriváka však právo veta nie je podstatné. „Nikto nedoriešil možnosť, keby vláda súhlas nedala, ale Yukos by akcie previedol. Myslím, že prevod by nebol právne neplatný,“ povedal. Väčšiu váhu má podľa neho hlas štátu ako 51-percentného akcionára na valnom zhromaždení. „Štát musí vstup nového akcionára odsúhlasiť. Ak to neurobí, akcie sa nemôžu predávať,“ povedal.

Na túto podmienku vyplývajúcu z akcionárskej zmluvy sa spolieha aj minister Jahnátek, a preto verí, že aj po apríli bude Slovensko schopné rozhodovať, kto vstúpi do Transpetrolu. „Naštastie, tá zmluva má niektoré nedostatky aj smerom k Jukosu. Dokázali by sme dlhodobo blokovať vstup nového akcionára, bez nášho súhlasu nemôže byť ani zvolané valné zhromaždenie,“ povedal.

Hoci má vláda v Transpetrole 51–percentný podiel, firma je pod manažérskou kontrolou zahraničného akcionára.

Slovensko sa snaží získať pod kontrolu Transpetrol preto, aby zahraničný akcionár nemohol blokovať prepravu kaspickej ropy cez ropovod Družba.

Akcie zú zablokované

Problém s akciami vznikol po tom, čo ruské úrady obvinili materskú spoločnosť Jukos z daňových únikov a tá skrachovala. Manažéri Yukos Finance predtým previedli zahraničné aktíva firmy vrátane akcií Transpetrolu do špeciálneho fondu v Holandsku. Tým ich chránili pred veriteľmi Jukosu.

Minister Jahnátek sa na spätnom odkupe už dohodol s bývalým vedením Yukosu Bruceom Misamorom a Davidom Godfreyom. Správca konkurznej podstaty Jukosu Eduard Rebgun ich však onedlho, 13. augusta 2006, odvolal. Holandský súd to však neuznal. V Yukose tak nastalo dvojvládie, pričom ani jedna zo strán nemôže konať bez súhlasu druhej strany. Také je rozhodnutie holandského súdu.

Dvojvládie sa ukázalo aj na nedávnom valnom zhromaždení Transpetrolu, keď rezort hospodárstva chcel vymeniť zástupcov štátu. Predstaviteľom Yukosu chvíľu trvalo, kým sa dohodli, ako budú na stretnutí akcionárov postupovať.

„Situácia sa ešte viac skomplikovala, lebo medzitým už existuje trestné oznámenie na pôvodných konateľov pre presun akcií Transpetrolu na špeciálny fond,“ povedal Jahnátek.

Posun v tejto veci podľa neho nastane, keď dôjde k reálnemu odpredaju podielov Jukosu. „V apríli už niektoré aktíva budú predmetom dražieb. Tam sa budeme veľmi aktívne uchádzať o podiel v Transpetrole.“ Ak by Rebgun prijal nejaké rozhodnutie bez súhlasu slovenskej strany, ministerstvo to bude bojkotovať, povedal Jahnátek.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  6. Inteligencia vo všetkom
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  8. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  9. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie
  1. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  3. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  4. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  7. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  10. Pôžička, ktorá odmeňuje? Nie, nepomýlili sme sa
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 21 955
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 10 621
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 715
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 6 846
  5. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 4 062
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 805
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 913
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 792
  9. Budú Slováci čoskoro ovládať svoje domácnosti cez smartfón? 1 618
  10. Inteligencia vo všetkom 1 606

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Oslabená Únia i euro. Francúzske voľby ovplyvnia aj Slovensko

Vyššie platy alebo Slovákov pošlú pracovať domov? Čo sa môže po voľbách stať.

KOMENTÁRE

Najmenšie zlo je Macron

Predstava EÚ bez Británie je jednoduchá, bez Francúzska vylúčená.

Neprehliadnite tiež

Richter: Máme záujem pracovať so znevýhodnenými skupinami

Minister zdôraznil, že je potrebné sa zamerať na absolventov evidovaných na úradoch práce.

Mihál: Školil som ženy z úradu práce, nik im nevysvetlil nový zákon

Minister práce Ján Richter chce do konca roka nezamestnanosť znížiť na 7-percent.

Na Slovensku pracuje už vyše 39 tisíc cudzincov

Najviac cudzincov je z Rumunska, potom Srbska.

Érsek nevie povedať, či pre Bratislavu objedná vlaky už od decembra

Cestnú dopravu do a z Bratislavy by tak mohli odľahčiť dve nové trate i nové železničné zastávky.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop