Bratislava 10. marca (TASR) - Spoločnosť Slovak Telekom (ST) podá žalobu o preskúmanie zákonnosti rozhodnutia predsedu Telekomunikačného úradu (TÚ) SR, ktorým úrad určil ST za podnik s významným vplyvom na maloobchodnom trhu služby poskytovania minimálneho súboru prenajatých okruhov s kapacitou do a vrátane 2 Mb/s.
"Spoločnosť rešpektuje právoplatné rozhodnutia úradu, v tomto prípade je však presvedčená, že rozhodnutie je založené na analýze, ktorá nie je vykonaná v súlade so zákonom a neodzrkadľuje skutočný stav súťaže na relevantnom trhu," konštatoval ST v stanovisku, ktoré TASR poskytla jeho hovorkyňa Jana Burdová. Úrad sa podľa Telekomu dopustil viacerých procesných chýb a uložil maximálne možné povinnosti aj napriek konštatovaniu, že ST má len 46-% podiel na uvedenom trhu.
TÚ rozhodol, že ST nesmie požadovať neprimerane vysoké ceny, brániť vstupu ďalších spoločností na trh, nenáležite uprednostňovať určitú skupinu koncových užívateľov, bezdôvodne viazať poskytovanie služieb a prekročiť maximálne ceny pre koncových užívateľov. Cieľom týchto opatrení je obmedziť správanie ST tak, aby nemohlo dôjsť k narušeniu hospodárskej súťaže.
ST je povinný stanoviť maximálne ceny za službu prenájmu okruhov podľa historických nákladov tak, aby do týchto cien boli započítané iba primerané a odôvodnené náklady súvisiace so službou a primeraná miera návratnosti vloženého kapitálu podľa modelu stanoveného úradom.
"Uložený spôsob regulácie bude v konečnom dôsledku viesť k posilneniu významného postavenie Slovak Telekomu na danom trhu," argumentuje ST.
"Priama regulácia maloobchodného trhu prostredníctvom nákladovej orientácie je najsilnejšou a najtvrdšou formou regulácie, aká vôbec existuje. Teoreticky sa využíva vtedy, keď povinnosti uložené na veľkoobchodných trhoch zlyhajú," uviedol výkonný viceprezident ST pre stratégiu a regulačné záležitosti Pavol Kukura. Úrad v rozhodnutí podľa neho nepreukázal zlyhanie pri plnení uložených povinností na zodpovedajúcich veľkoobchodných trhoch. "Práve naopak - na týchto trhoch na rozdiel napríklad od trhov prepojení a uvoľnených účastníckych vedení, začali fungovať princípy konkurenčného trhu prirodzene, teda bez zásahu regulátora, už pred pár rokmi," pripomenul.
Minimálny rozdiel v technických parametroch, a nadväzne aj v nákladoch na produkt ponúkaný na maloobchodnom a na veľkoobchodnom trhu, spôsobí - podľa ST - spolu s definovanou povinnosťou nákladovej orientácie na oboch trhoch prudké zníženie maloobchodných koncových cien ST. "Regulácia tak vytvorí nedostatočnú maržu pre alternatívnych operátorov a bude viesť k posilneniu významného vplyvu ST na danom trhu," konštatuje spoločnosť.
Podľa ST regulačné stanovenie maloobchodnej ceny na úroveň nákladov za spomínaných podmienok a následný nedostatočný priestor pre maržu alternatívnych operátorov ich nepriamo vylučuje zo súťaže, keďže nemôžu reálne využívať veľkoobchodné produkty významného podniku. To je zároveň v rozpore so zákonom, ukladajúcim regulátorovi ukladať povinnosti v súlade s princípmi regulácie, ktorými sú podpora efektívnej súťaže a rozvoj vnútorného trhu, konštatuje ST.
Rozhodnutie TÚ a ním uložená povinnosť nákladovej orientácie je podľa ST aj v priamom rozpore s rozhodnutím Protimonopolného úradu (PMÚ) SR v prípade Ľudovej banky. V ňom PMÚ konštatoval príliš nízke ceny ST, ktoré bránia konkurencii v podnikaní na základe veľkoobchodných vstupov ST. "TÚ SR však svojím rozhodnutím stanovil maloobchodné ceny na úrovni veľkoobchodných, a teda znemožnil konkurenciu na základe veľkoobchodných cien voči ST. V teórii sa táto situácia popisuje ako regulačný price-squeeze (stláčanie obchodnej marže alternatívnych operátorov na základe regulácie)," dodáva v stanovisku ST.