Berlín 9. marca (TASR) Celosvetové výdavky na cestovanie a turistiku prekročia v tomto roku 5,4 bilióna EUR, v prepočte 183,18 bilióna SKK, a do roku 2027 sa vyšplhajú na viac ako 9,9 bilióna EUR. Vyplýva to zo štúdie, ktorú v Berlíne prezentoval World Travel and Tourism Council (WTTC) a poradenská spoločnosť Accenture na Medzinárodnej turistickej burze (ITB). Ročne sa výdavky budú zvyšovať približne o 4 %.
Najväčšie turistické veľmoci na svete sa v nasledujúcich 10 rokoch usadia stabilne na zozname Top 10 z hľadiska súkromného dopytu po cestovaní, konštatuje ďalej štúdia. USA v tomto roku opäť obsadia najvyššiu priečku s dopytom okolo 1,29 miliardy EUR v oblasti cestovania a turistiky. Na 2. mieste je Japonsko nasledované Čínou. Tá v nasledujúcich 10 rokoch značne ožije a do roku 2017 sa prederie na 2. miesto, pričom rast tu dosiahne ročne 9,6 %. Na ďalších miestach rebríčka Top 10 nasleduje Veľká Británia, Nemecko, Francúzsko, Španielsko, Taliansko, Kanada a Mexiko.
V rebríčku cestovných výdavkov na rok 2007, meraných ako podiel na celkových súkromných spotrebiteľských výdavkoch, sú na čele Britské Panenské ostrovy (52,9 %), za nimi nasledujú Maledivy, Katar, Aruba v Holandsku, Bahamy, Luxemburg a Macao a potom Rakúsko. Do roku 2017 Rakúsko v tomto rebríčku klesne na 9. miesto, pretože sa pred neho dostane Papua Nová Guinea, predpovedá štúdia.
Ďalší celosvetový rebríček, podľa výdavkov zahraničných hostí, sú na 1. mieste USA nasledované Španielskom, Francúzskom, Veľkou Britániou, Nemeckom, Talianskom, Čínou a Austráliou na 8. mieste. Top 10 uzatvára Rakúsko a desiate Japonsko.
Medzi Top 10 sa najväčším dopytom sa do roku 2017 dostane Rusko. Najväčší rast v najbližších 10 rokoch predpovedá WTTC Čiernej Hore, Číne a Indii s mierou rastu až 10 %.
Celosvetovú zamestnanosť v odvetví turizmu prognózuje štúdia v tomto roku na 231 miliónov pracovných miest, pričom podiel na celkovej zamestnanosti je 8,3 %. Do roku 2017 má toto číslo stúpnuť na 262,6 milióna.
"Z prognózovaného rastu budú profitovať tie spoločnosti, ktorým sa podarí dosiahnuť rovnováhu medzi nákladmi a inováciami," poznamenal výkonný riaditeľ Accenture pre cestovanie a dopravu Guido Haarmann. Ponuky v oblasti turizmu sú príliš často masovým tovarom a odlišujú sa od seba len veľmi málo. Úspešní budú tí, ktorým sa podarí "ušiť dovolenku na telo".
Prognózovaný rast v celosvetovom priemysle cestovného ruchu možno dosiahnuť len s podporou každej z vlád okrem iného pri infraštruktúre a vzdelávaní, domnieva sa prezident WTTC Jean-Claude Baumgarten. Obchodné záujmy musia byť pri tom v rovnováhe so zodpovednosťou za kultúru, sociálnu oblasť a životné prostredie, doplnil výkonný riaditeľ WTTC Geofrey Kent.
Štúdiu "2007 Travel & Tourism Satellite Accounting Research" vypracoval World Travel & Tourism Council (WTTC) v spolupráci s poradenskou spoločnosťou Accenture. Prieskum realizoval inštitút pre hospodársky výskum Oxford Economic Forecasting (OEF).
Informovala o tom rakúska agentúra APA.