NAJVÝZNAMNEJŠÍM NÁSTROJOM FINANČNEJ PODPORY CESTOVNÉHO RUCHU BUDÚ PODĽA NOVEJ STRATÉGIE ŠTRUKTURÁLNE FONDY EURÓPSKEJ ÚNIE

Stratégia rozvoja CR počíta so zriadením satelitného účtu

BRATISLAVA 9. marca (SITA) - Najvýznamnejším nástrojom finančnej podpory cestovného ruchu (CR) budú podľa novej stratégie rozvoja cestovného ruchu v SR štrukturálne fondy Európskej únie. "Strategickým ...

BRATISLAVA 9. marca (SITA) - Najvýznamnejším nástrojom finančnej podpory cestovného ruchu (CR) budú podľa novej stratégie rozvoja cestovného ruchu v SR štrukturálne fondy Európskej únie. "Strategickým cieľom je zvyšovanie konkurencieschopnosti CR na Slovensku pri lepšom využívaní potenciálu, so zámerom vyrovnávania regionálnych nerovností a tvorby nových pracovných príležitostí," konštatovalo Ministerstvo hospodárstva SR (MH) v stratégii, ktorú predložilo do pripomienkového konania.

Stratégia stanovila päť špecifických cieľov, ktoré majú prispieť k rozvoju CR. Prvým z nich je posilnenie postavenia CR v národnom hospodárstve. Podľa MH treba na splnenie tejto úlohy prijať zásady štátnej politiky CR v osobitnom dokumente, mestá a obce by mali vypracovať vlastné stratégie rozvoja. "Úlohou je vytvoriť v Štatistickom úrade SR personálne predpoklady pre zintenzívnenie prác na príprave metodiky zostavovania satelitného účtu cestovného ruchu," uvádza sa v stratégii. Satelitný účet by mal poskytnúť reálny pohľad o vplyvoch CR na príjmy štátneho a miestnych rozpočtov, na tvorbu hrubého domáceho produktu (HDP) či na tvorbu nových pracovných miest.

Na splnenie druhého cieľa, ktorým je zvýšenie atraktívnosti Slovenska ako dovolenkového cieľa, treba podľa stratégie vyvinúť nový koncept značky krajiny, tzv. Country Brand. "Úlohou je aj spracovanie marketingovej stratégie Slovenskej agentúry pre cestovný ruch pre roky 2007 až 2013, ako aj otvorenie jej nových zahraničných zastúpení v Budapešti, Tokiu, Bruseli, Kyjeve, Londýne a Ríme," konštatovalo MH. Stratégia predpokladá tiež zavedenie systému rekreačných šekov, ktorý by mal vytvoriť podmienky na trávenie dovolenky na Slovensku pre zamestnancov, ako aj ďalšie skupiny domáceho obyvateľstva.

Tretím cieľom je podľa stratégie zvýšenie objemu pobytového CR, ďalším zlepšenie štruktúry zahraničných návštevníkov SR skvalitňovaním poskytovaných služieb a posledným podpora tvorby nových pracovných miest najmä v regiónoch s významným potenciálom pre CR. K piatemu cieľu by mal pomôcť systém podporných programov. MH však ďalej poukazuje aj na potrebu zvýšenia maximálnej hranice podpory zo 100 tis. eur na 150 až 200 tis. eur v rámci schémy pomoci "de minimis". Stratégia upozorňuje aj na potrebu lepšieho odmeňovania kvalifikovanej pracovnej sily v CR a prehodnotenia siete stredných odborných škôl. Počíta však aj s využitím rizikového

Stratégia predpokladá, že do roku 2013 by sa podiel devízových príjmov na HDP mal dostať na 4 %, z vlaňajších 3 %. Aj počet ubytovaných turistov na Slovensku by sa mal zvýšiť z minuloročných 3,6 mil. na 4,3 mil. v roku 2013. "Priemerné výdavky návštevníka by sa podľa stratégie mohli dostať na 70 USD na osobu a deň z vlaňajších 52 USD," informuje MH. Ťažiskovými formami cestovného ruchu sú podľa stratégie letná turistika a pobyty pri vode, kúpeľný a zdravotný CR, zimný CR a zimné športy, mestský, kultúrny, vidiecky CR a agroturistika.

"V CR bude potrebné zamerať pozornosť na využitie potenciálu pre rozvoj udržateľného cestovného ruchu s cieľom financovať najmä budovanie komplexných stredísk a zariadení cestovného ruchu s vyššou pridanou hodnotou," konštatuje stratégia. Zároveň sa bude podľa nej podporovať prezentácia slovenského cestovného ruchu doma i v zahraničí, vrátane rozvoja a napĺňania Národného jednotného informačného systému cestovného ruchu.

Cestovnému ruchu na Slovensku chýba podľa stratégie príslušná legislatíva, inštitucionálne usporiadanie, ako aj fungujúca organizačná štruktúra v regiónoch. "Zatiaľ neboli stanovené ani zásady štátnej politiky cestovného ruchu. Aj keď je cestovný ruch charakterizovaný ako prierezové odvetvie, jeho riadenie je roztrieštené a medzi jednotlivými rezortmi chýba koordinácia z jedného miesta. Vplyv výkonov podnikov cestovného ruchu a nadväzných odvetví na ekonomiku krajiny je zatiaľ na Slovensku nemerateľný, keďže doteraz nebol zriadený satelitný účet cestovného ruchu," dodáva stratégia.


Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  3. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  5. Od septembra opäť po starom
  6. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  7. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  8. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  9. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  10. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 874
  2. Od septembra opäť po starom 6 164
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 789
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 3 434
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 728
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 695
  7. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 215
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 194
  9. Ako sme jazdili v socializme 1 092
  10. Leto nekončí! 1 080

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Obchvat Ružomberka: už mal byť hotový, nakoniec bude meškať roky

Úsek D1 medzi Hubovou a Ivachnovou, ktorého súčasťou je aj obchvat mesta s 27-tisíc obyvateľmi, plánujú dokončiť až v roku 2021.

DOMOV

Odchod z koalície? Názory sú pol na pol, hovorí poslanec SNS

Fico ustúpil Dankovi a vláda v stredu nerokovala.

ŠPORT

Neapol hrá ako Real. Hamšíkovi sa vernosť môže oplatiť

Ľudia sa rozprávajú len o zápase, tvrdí Hamšík.

KOMENTÁRE

Fico môže stratiť viac než Danko

V prípade vabanku môže Smer stratiť viac než SNS. Už teraz má preň kauza nepríjemné dôsledky.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen hľadá v Bratislave stovky ľudí, pripúšťa aj nábor cudzincov

V automobilovom závode by mohlo do konca roka pracovať takmer 14-tisíc ľudí.

Volkswagen vyrobil o tisíce áut menej. Aké sú škody po štrajku

Slovenské automobilové závody podľa analytika opäť prekonajú ročný výrobný rekord, napriek štrajku vo Volkswagene.

Obchvat Ružomberka: už mal byť hotový, nakoniec bude meškať roky

Úsek D1 medzi Hubovou a Ivachnovou, ktorého súčasťou je aj obchvat mesta s 27-tisíc obyvateľmi, plánujú dokončiť až v roku 2021.

Babiš má prísť o eurofondy, znie z europarlamentu

Politici si musia vybrať, či budú sedieť vo vláde, alebo budú ich firmy čerpať eurofondy, tvrdí nemecká europoslankyňa.