Vláda súhlasí s tým, že verejnosť v prípade výstavby diaľnic nebude môcť podávať odvolania alebo sa obracať na súd.
BRATISLAVA. Vláda podporila návrh rezortu dopravy, aby združenia občanov vrátane ochranárov nemali postavenie účastníka konania, ale len tzv. zúčastnenej osoby.
Rezort dopravy ponechal v návrhu zákona o urýchlení výstavby diaľnic takéto ustanovenie aj napriek odporúčaniu legislatívnej rady vlády, aby ho vypustil. „Ide totiž o neprípustnú nepriamu novelizáciu zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie,“ uviedla legislatívna rada vo svojom stanovisku.
Podľa generálneho riaditeľa sekcie vládnej legislatívy Štefana Grmana verejnosť má mať prístup k opravným prostriedkom pred súdom alebo iným nezávislým orgánom, aby mohla napadnúť zákonnosť akéhokoľvek rozhodnutia vo vzťahu k výstavbe diaľnic. Vyplýva to aj z európskej smernice.
Podľa rezortu dopravy majú združenia dostatok práv
Rezort tvrdí, že rozsah práv priznávaný zúčastnenej osobe postačuje na uplatňovanie oprávnených požiadaviek a návrhov občianskych združení, najmä v procese umiestňovania stavby diaľnice v území. „Ak majú byť desiatky takýchto iniciatív a organizácií účastníkmi každého územného, stavebného a kolaudačného konania, nie je možná ďalšia výstavba diaľnic, lebo mnohé z nich sú zamerané proti akejkoľvek ich výstavbe,“ povedal hovorca rezortu Marián Jánošík.
Podľa právnika Petra Wilflinga zo združenia Občan a demokracia verejnosť v postavení zúčastnenej osoby sa bude môcť k navrhovanej stavbe iba formálne vyjadriť, ale stavebný úrad sa jej námietkami vôbec nemusí zaoberať. Ak úrad poruší zákon, nebude s tým združenie občanov môcť nič urobiť. „Ak zákon prejde v parlamente v tejto podobe, s najväčšou pravdepodobnosťou skončí na Ústavnom súde alebo Európskom súdnom dvore.“
Pozícia účastníka konania umožnila občianskemu združeniu Ochrana ovzdušia podať v januári 2004 žalobu proti Krajskému úradu v Žiline. Predmetom sporu bolo stavebné povolenie na rozšírenie výroby celulózy v Ružomberku. Výsledkom bola dohoda združenia s firmou Mondi Business Paper SCP o zriadení monitorovacích staníc na meranie a zobrazenie aktuálnych hodnôt koncentrácií znečisťujúcich látok v ovzduší.
Najvyšší súd zasa rozhodol, že verejnosť nebola dostatočne informovaná o vplyve výstavby diaľničného úseku pri Žarnovici na životné prostredie. Rozhodol o opakovaní konania o umiestnení stavby.
Návrh nepočíta s náhradou za stavebnú uzáveru
Legislatívna rada vlády upozornila aj na spornú časť zákona o stavebnej uzávere, ktorá sa má vzťahovať na diaľničný stavebný pozemok od právoplatnosti územného rozhodnutia. Podľa rady ide „o nútené obmedzenie vlastníckeho práva, ktoré je možné v zmysle ústavy vykonať iba za primeranú náhradu, no návrh zákona s náhradou za takéto nútené obmedzenie vlastníckeho práva nepočíta.“
Advokát Marek Benedik povedal, že takéto ustanovenie aj nepriamo novelizuje stavebný zákon. Ten predpokladá osobitné konanie o stavebnej uzávere. „Riešením by bolo spojiť obe konania,“ povedal Benedik.
Územné rozhodnutie:
„Odo dňa právoplatnosti územného rozhodnutia o umiestnení stavby diaľnice do dňa skončenia jeho platnosti sa vzťahuje na diaľničný stavebný pozemok stavebná uzávera.“
Zúčastnená osoba:
„Zainteresovaná verejnosť podľa osobitného predpisu má v konaniach podľa cestného zákona a podľa stavebného zákona, v ktorých predmetom konania je stavba diaľnice alebo diaľničný stavebný pozemok, postavenie zúčastnenej osoby.“