Toulouse 28. februára (TASR) - Európsky výrobca lietadiel Airbus zruší v priebehu nasledujúcich štyroch rokov 10 000 pracovných miest, z toho 3 700 v Nemecku. Ďalších 3 200 miest firma zruší vo Francúzsku, 1 600 vo Veľkej Británii a 400 v Španielsku. Spoločnosť zredukuje aj počet miest vo svojej centrále vo francúzskom Toulouse, a to o 1 100. Asi 5 000 z týchto miest by malo byť nahradených dočasnými pracovnými silami a delenými pracovnými miestami (job sharing).
Airbus nechce v rámci ozdravného programu Power8 prepustiť žiadneho zamestnanca. Svoj zámer chce dosiahnuť prirodzenou fluktuáciou, dohodami o dobrovoľnom odchode a ďalšími opatreniami. "Doteraz nie je prepúšťanie pre manažment nutnosťou," oznámila firma.
Francúzski zamestnanci koncernu reagovali na dnešné vyhlásenie rozhnevane, viac ako 1 000 z nich dnes proti plánom svojho zamestnávateľa protestovalo v kolíske európskeho letectva, pred centrálou firmy v Toulouse. Mobilizácia proti plánovanému rušeniu pracovných miest, ako aj predaj niektorých závodov Airbusu sa musí pritvrdiť, v pláne sú spontánne a aj organizované protesty v podobe prerušenia výroby, vyhlásil hovorca francúzskych odborov CGT Xavier Petrachi. Rozčarovane reagovalo aj nemecké odborové združenie IG Metall, podľa ktorého boj o budúcnosť Airbusu v Nemecku sa začal až teraz.
Pre závody v mestách Varel (Dolné Sasko), Laupheim (Bádensko- Württembersko) a St. Nazaire (Francúzsko) má manažment Airbusu pripravené viaceré možnosti. Okrem predaja prichádza do úvahy aj zlúčenie s inými závodmi. Pre fabriky v Nordenhame (Dolné Sasko), ako aj vo Filtone (Veľká Británia) a vo francúzskom Méaulte Airbus zvažuje "priemyselné partnerstvo. Už teraz majú tieto závody k dispozícii "nevyžiadanú ponuku možných investorov".
Vďaka programu Power8 by sa od roku 2010 mali náklady koncernu znižovať o 2,1 miliardy EUR ročne, čo je v prepočte 72,37 miliardy SKK. Už do roku 2010 by mala spoločnosť vďaka plánovaným opatreniam získať voľné kapitálové prostriedky vo výške 5 miliárd EUR. Nutné opatrenia si vyžiadajú produkčné problémy s Airbusom A380, ako aj vysoké nároky na vývoj lietadla A350 XWB. Končiaci sa trojročný program Route 06 svoje cieľ usporiť 1,5 miliardy EUR úplne nesplnil.
Informovala o tom nemecká agentúra DPA.