ŠTRAJKUJÚCI LETOVÍ DISPEČERI VČERA NASTÚPILI DO PRÁCE, OSTÁVAJÚ VŠAK V ŠTRAJKOVEJ POHOTOVOSTI

Štrajk sa skončil, Biró zatiaľ ostal

Letoví dispečeri dosiahli takmer, čo chceli. Rezort dopravy sa zaviazal, že preverí, či je ich šéf zodpovedný za zníženie bezpečnosti letovej premávky nad Slovenskom.

Letoví dispečeri včera ukončili štrajk, avšak letová premávka nad Slovenskom ešte nebola úplne obnovená.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO SME – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Po necelých šiestich dňoch nastúpili štrajkujúci letoví dispečeri riadne do práce. Štrajk však nie je úplne zažehnaný, ostávajú totiž v štrajkovej pohotovosti a budú čakať, či ministerstvo dopravy splní svoje sľuby.

„Ministerstvo nám garantovalo splnenie našich bezpečnostných požiadaviek a to konkrétnym spôsobom a v konkrétnych lehotách,“ povedal včera hovorca Združenia riadiacich letovej prevádzky Pavel Bugár.

Minister dopravy Ľubomír Vážny sa na rokovaniach zaviazal, že ak národný alebo medzinárodný bezpečnostný audit preukáže pochybenie šéfa Letových prevádzkových služieb Romana Biróa, odvolá ho.

Bezpečnosť preletov už overujú

Dispečeri totiž tvrdia, že práve Biró je zodpovedný za zníženie bezpečnosti letovej premávky na slovenskom nebi a žiadali jeho okamžité odvolanie. Štrajkujúci argumentujú napríklad tým, že vlani bolo pre nedostatky v dodržiavaní predpisov šesť nebezpečných priblížení lietadiel. Znamená to, že lietadlá boli od seba vzdialené ani nie 10 kilometrov. Takúto vzdialenosť preletí osobné lietadlo za menej ako minútu.

Národný audit už od 22. februára robí Letecký úrad, ktorý dohliada aj na bezpečnosť letovej premávky nad Slovenskom. Medzinárodný audit bude v réžii európskej organizácie pre bezpečnosť letovej prevádzky Eurocontrol. Začať by mal do dvoch týždňov. Takýto audit môže trvať niekoľko týždňov. Po jeho ukončení sa jeho výsledky ešte vyhodnocujú a na ich základe sa urobia potrebné kroky.

Nezákonnosť nebudú posudzovať

Minister Vážny viackrát povedal, že štrajk je nezákonný. Advokáti však oponovali, že zamestnanci majú podľa ústavy právo na štrajk, a to nielen pri kolektívnom vyjednávaní.

Po včerajšom rokovaní je však jasné, že sa nezákonnosť štrajku nebude posudzovať. „Ministerstvo dopravy garantuje, že zo strany Letových prevádzkových služieb nebude daný podnet na preskúmanie nezákonnosti štrajku vyhláseného Združením riadiacich letovej prevádzky,“ povedal hovorca rezortu dopravy Marián Jánošík.

Na odplatu sa dispečeri zaviazali, že nebudú požadovať zvýšenie ani valorizáciu svojich platov v kolektívnej zmluve pre rok 2008. „Dohodli sme sa, že platy budú zmrazené,“ povedal riaditeľ sekcie civilného letectva a vodnej dopravy na ministerstve dopravy Ján Breja. Majú sa tým znížiť vplyvy štrajku na príjmy Letových prevádzkových služieb.

Prevádzka je stále obmedzená

Vzdušný priestor nad Slovenskom môže byť rozdelený do štyroch sektorov. Podľa Bugára bude môcť každý sektor obsluhovať približne 20 lietadiel za hodinu.

V prvej vlne sa do štrajku zapojilo zhruba 55 dispečerov. Podľa posledných informácií sa štrajkovať rozhodlo zhruba 80 percent z celkového počtu 121 dispečerov.

Štrajk znamenal pre Letové prevádzkové služby stratu denných tržieb asi dva milióny korún.

Tento štátny podnik nesmie podľa predpisov Európskej únie vykazovať zisk. Poplatky za prelety lietadiel ponad Slovensko môže použiť len na školenia zamestnancov, ich mzdy či modernizáciu techniky.

Čo robí letový dispečer

Hlavnou úlohou dispečera je zabraňovať zrážke lietadiel vo vzduchu. To znamená v predstihu vyhľadávať možné konflikty.

V prípade, že konflikt nájde, musí včas zabezpečiť, aby k zrážke nedošlo.

Musí sledovať aj to, či nehrozí zrážka lietadla so zemou.

Okrem toho je úlohou dispečera zabezpečovať let lietadiel tak, aby bol čo najefektívnejší vzhľadom na čas a náklady.

V prípade, že sú na trase lietadla búrky, dispečeri riešia aj ich presmerovávanie.

Zdroj: SME
Dobrík: Počkáme na výsledok auditu

O štrajku letových dispečerov a ich práci sme sa rozprávali s predsedom štrajkového výboru IGOROM DOBRÍKOM.

Rokovania s ministrom dopravy Ľubomírom Vážnym nateraz skončili. Dôverujete dohode, ktorá vznikla?

„Je to vyhlásenie ministra, ktorý sa zaručil, že záväzky rezortu budú splnené. Dohoda je aj o dôvere a môžem povedať, že mu zatiaľ dôverujeme.“

Vrátila sa už situácia v Letových prevádzkových službách do normálu?

„Nie, pretože teraz bude prešetrovanie celej záležitosti. Na prešetrovaní však budú aj ľudia z našich radov. V minulosti tam boli len pracovníci manažmentu.“

Aká je situácia, čo sa týka preletov nad územím Slovenska?

„Je znížená kapacita na jednotlivé sektory z bežných asi 30 lietadiel za hodinu na 20 lietadiel. Lety budú trochu meškať. V tomto období je menej letov, počas letnej sezóny by však meškania boli väčšie.“

Budú teraz štrajkujúci robiť nejaké kroky proti šéfovi Letových prevádzkových služieb Romanovi Biróovi?

„Nie, počkáme na ukončenie auditu. Zatiaľ však ostávame v štrajkovej pohotovosti.“

K akým ohrozeniam bezpečnosti dochádzalo v posledných rokoch?

„Za posledných šesť mesiacov v lete došlo k zvýšeniu priblížení lietadiel pod minimálnu vzdialenosť. Lietadlá boli bližšie ako stanovený limit 10 kilometrov.

Tvrdíme, že je to spôsobené únavou riadiacich a čiastočne aj tým, že systém riadenia letov nie je vyladený tak, ako by mal byť a aké sú jeho možnosti. Problém je aj v tom, že riadiaci odpracujú za sedem po sebe nasledujúcich dní aj vyše 48 hodín, ako je stanovené v Zákonníku práce. Počas zimy totiž pracujú dispečeri menej a v lete to dobiehajú.“

Ivan Kahanec

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 545
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 112
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 391
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 459
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 390
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 869
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 582
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 441
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 432
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 857

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Prima bankou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop