Čína stále chráni svoj trh

Čína vstupom do Svetovej obchodnej organizácie získala miliardy dolárov, ale firmy z únie o miliardy prichádzajú.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO – ČTK)

PARÍŽ, BRUSEL, VIEDEŇ. Vstup Číny do Svetovej obchodnej organizácie (WTO) priniesol obyvateľom pôvodných členských krajín únie a USA minimálny rast priemernej životnej úrovne. Krajiny únie získali 4,6 miliardy dolárov. Informuje o tom správa Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD), ktorá skúmala ekonomické dôsledky vstupu Číny do organizácie od 11. decembra 2001.

Samotná Čína získala vstupom do WTO prínos, ktorý podľa použitého výpočtového modelu prekročil 17,6 miliardy dolárov ročne. Čína však aj naďalej chráni svoj trh a skryté bariéry pre vstup produkcie zahraničných firiem poškodzujú aj exportérov a podnikateľov únie.

Čína po vstupe do medzinárodnej obchodnej organizácie vzorne znížila obmedzenia pre sektory, ale len pre tie, v ktorých dosahuje vynikajúce výsledky. Vzťahuje sa to na textilný a odevný priemysel, ako aj elektrické prístroje. Clo na ich produkciu kleslo zo 42,9 percenta pred rokom 2001 na súčasných 9,8 percenta. Peking však bráni voľnému vstupu zahraničnej konkurencie do bankovníctva, poisťovníctva, iných odvetví služieb a do stavebníctva.

Podľa OECD prispelo otvorenie najdôležitejších oblastí služieb Číňanom k rastu životnej úrovne len 3 miliardami dolárov. Úplné odstránenie bariér by tento efekt strojnásobilo. Čína poškodzuje európske firmy na domácom trhu a na tretích tr­hoch nerešpektovaním ich duchovného vlastníctva, autorských práv, tajnými subvenciami svojich štátnych podnikov a ponechaním platnosti štandardov, ktoré platia len na jej území, ročne o 21,4 miliardy eur.




Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 10 497
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 422
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 252
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 2 113
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 866
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 642
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 641
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 233
  9. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 991
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 866

Hlavné správy zo Sme.sk

SPIŠ KORZÁR

Deň, ktorý navždy zmenil Vysoké Tatry. Takto to vyzeralo pred trinástimi rokmi

Víchrica zničila 19. novembra 2004 až 12-tisíc hektárov lesa.

ŠPORT

Kaddáfí zachránil nemecký klub. Niečo za to však chcel

Nemecký hokejový tím zachránil diktátor.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

Zamestnanci uprednostňujú finančné benefity, poteší aj služobné auto

Ukázal to najnovší prieskum personálnej spoločnosti Grafton Slovakia.

Talianske elektrické motorky prídu aj na rakúsky trh

Najlepší motocykel EMC sa volá Ego a znalci ho označujú ako "Teslu medzi motorkami".

Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Feunteun z Renaultu.

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.