Bratislava 21. februára (TASR) - Štrajk slovenských letových dispečerov potrvá až dovtedy, kým sa úplne nenaplnia ich požiadavky. Dispečeri z odborovej asociácie Združenie riadiacich letovej prevádzky (Air Traffic Controllers' Association - ATCA) SR plánujú štrajkovať vo štvrtok medzi 10. až 12. hodinou dopoludnia a po 17. hodine bez presného času ukončenia. Na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave to uviedol hovorca štrajkového výboru Pavel Bugár.
Dispečeri žiadajú dôsledné napĺňanie bezpečnostných pravidiel, ktoré je podľa nich formálne v poriadku, ale v praxi dochádza k ich porušovaniu. Ako príklad uviedli zavádzanie nových technológií bez toho, aby prebehlo dôkladné zaškolenie pracovníkov, či nadmernú pracovnú záťaž najmä v letných mesiacoch.
Druhou požiadavkou ATCA je odvolanie súčasného riaditeľa štátneho podniku Letové prevádzkové služby (LPS) Romana Bíra. Za zlý bezpečnostný stav letovej bezpečnosti podľa dispečerov nesie zodpovednosť vedenie podniku, ktoré dlhodobo ignoruje ich pripomienky.
Ako príklad zhoršujúcej sa situácie uviedol Bugár narastajúci počet bezpečnostných incidentov v leteckom priestore SR, kedy za 2. polrok 2006 došlo k 6 až 7 zníženiam rozstupu lietadiel pod bezpečnú hranicu. V minulosti k podobným narušeniam dochádzalo v priemere 2 až 3-krát ročne.
Odborári budú o štrajku rokovať s vedením LPS dnes popoludní za účasti pracovníkov sekcie civilného letectva Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR.
"Jasne sme deklarovali, čo chceme naším štrajkom dosiahnuť. Musia nám zaručiť, že naše požiadavky budú akceptované a splnené v plnej miere," povedal Bugár. Prezident ATCA Ľuboš Laurenčík zdôraznil, že štrajkom sa dispečeri nepokúšajú dosiahnuť ekonomické ani sociálne ciele.
Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Ľubomír Vážny vidí za štrajkom ekonomické záujmy dispečerov a považuje ho za nelegitímny. "Nevyužili všetky iné možnosti tak, ako zákon káže. Tam je viacero možností, kým sa pristúpi k vlastnému štrajku," povedal Vážny po dnešnom zasadnutí vlády. Dodal, že nevidí žiadne dôvody na odvolanie riaditeľa LPS.
Prípadný štrajk by nemal výrazne obmedziť leteckú dopravu v SR. Prípadné obmedzenia by sa mali dotknúť najmä lietadiel prelietajúcich cez vzdušný priestor SR. Letiská v Bratislave a Košiciach by podľa Bíra mali obsluhovať všetky lietadlá v plnej miere a vedenie by malo byť schopné dispečerov dočasne nahradiť. Problém môže nastať v prípade, že by dispečeri nepracovali dlhšiu dobu.