SME
Pondelok, 29. november, 2021 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

Štrajk navigátorov v SR môže byť aj neobmedzený

BRATISLAVA 21. februára (SITA) - Združenie riadiacich letovej prevádzky SR (ATCA SR) vyhlásilo na štvrtok 22. februára zatiaľ dvojhodinový štrajk od 10:00. Ako ďalej na stredajšej tlačovej konferencii ...

BRATISLAVA 21. februára (SITA) - Združenie riadiacich letovej prevádzky SR (ATCA SR) vyhlásilo na štvrtok 22. februára zatiaľ dvojhodinový štrajk od 10:00. Ako ďalej na stredajšej tlačovej konferencii uviedol hovorca štrajkového výboru ATCA SR Pavel Bugár, doteraz žiadne rokovania s manažmentom štátneho podniku Letové prevádzkové služby (LPS) neprebehli. V stredu o 14:30 by mali podľa Bugára zástupcovia štrajkového výboru rokovať s riaditeľom štátneho podniku LPS Romanom Bírom, ktorého rokovaním poveril minister dopravy Ľubomír Vážny, ako aj s predstaviteľom sekcie civilného letectva rezortu dopravy. Štrajk by sa mal dotknúť najmä preletov lietadiel cez naše územie. "Z Bratislavy a Košíc odlety a prílety lietadiel budú bez obmedzení," konštatoval Bugár s tým, že z Košíc budú odlety možné smerom na Maďarsko.

Skryť Vypnúť reklamu

"Nevieme, ako rokovania prebehnú, ale stojíme za štrajkom," vyhlásil Bugár. K štrajku sa pripojili všetci riadiaci letovej prevádzky z letísk Sliač, Poprad-Tatry, Žilina a Piešťany, z Bratislavy a Košíc nie všetci. Ako uviedol Bugár, štrajk môže pokračovať neobmedzene, pokiaľ sa štrajkujúcim nezaručí 100-percentné akceptovanie ich požiadaviek, teda odvolanie riaditeľa podniku LPS Romana Bíra a štyri procesné veci týkajúce sa dodržiavania bezpečnostných predpisov. Ako zdôraznil prezident ATCA SR Ľuboš Laurenčík, požiadavky sa netýkajú sociálnych vecí. "Nechceme získavať ďalšie sociálne výhody, 18. decembra minulého roka sme podpísali kolektívnu zmluvu," dodal Laurenčík s tým, že im ide o bezpečnosť letovej prevádzky.

Skryť Vypnúť reklamu

Predseda štrajkového výboru ATCA Igor Dobrík uviedol, že dopad štrajku nie je možné jednoducho kvantifikovať. "Lety cez naše územie budú presmerované, najviac to bude pociťovať Viedeň," konštatoval Dobrík s tým, že nevedia odhadnúť, koľko navigátorov sa podarí riaditeľovi zohnať do služby. Štrajkujúcich podľa neho môže zastúpiť "zopár vedúcich a metodici, ktorí majú licenciu". Ako však Dobrík dodal, prevádzku môžu udržať na dve až tri hodiny. Ak by však štrajk trval dlhšie, lety budú musieť byť presmerované. Od 10:00 pritom nebudú riadiaci letovej prevádzky poskytovať služby v priestore Bratislava, to znamená na území Slovenska. "Zabezpečovať budeme len lety pre záchranu ľudského života a pri živelných katastrofách," dodal Dobrík.

Skryť Vypnúť reklamu

Štrajkujúci poukázali aj na nedostatky technického systému, s ktorým pracujú od jarných mesiacov roku 2005 a ktorý bol certifikovaný aj kontrolou Európskej komisie. "Ak bol nový systém certifikovaný, tak asi len papierovo," konštatoval člen štrajkového výboru Viktor Svoboda. Ako uviedol aj Bugár, k certifikácii vôbec neboli prizvaní navigátori, o účasti nadriadených na tomto procese však nevedel. Bugár upozornil aj nárast počtu vyšetrovaných prípadov zníženia rozstupov medzi lietadlami. "Kedysi to bolo tak dvakrát za rok, v druhom polroku vlaňajška to bolo šesť - až sedemkrát. Niekedy vznikne nebezpečná situácia z toho, že systém nie celkom presne pracuje," konštatoval Bugár.

Na nedostatky systému riadiaci letovej prevádzky podľa Bugára poukazovali ešte pred jeho zavedením. "Žiadali sme manažment, aby spravil takú tieňovú prevádzku, aby s novým systémom používal aj pôvodný, aby sa chyby prejavili. To sa nestalo, so systémom sme boli len oboznámení," zdôvodnil Bugár s tým, že systém nie je zlý, len má určité vady, ktoré sa prejavili pri jeho zavedení do prevádzky. "Boli postupne odstraňované, ale stále sa vyskytujú, niektoré viackrát. Písali sme hlásenia na poruchy systému," uviedol Bugár.

Skryť Vypnúť reklamu

Štrajkujúci poukázali aj na nadčasy. "Pracovný čas sa v sezóne šplhá k 60 hodinám," uviedol Bugár s tým, že podľa zákona môžu odpracovať s nadčasmi najviac 48 hodín týždenne. Riešeniu situácie by podľa neho pomohlo viac riadiacich letovej prevádzky. "To je ale dlhodobý proces. Výcvik riadiaceho trvá dva roky, a ďalšie 2-3 kým nadobudne prax," uviedol Bugár.

Slovenskí letoví dispečeri vyzvali ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií Ľubomíra Vážneho, aby odvolal súčasného riaditeľa štátneho podniku Letové prevádzkové služby (LPS) Romana Bíra pre nedostatočnú úroveň bezpečnosti letovej prevádzky. Navigátori zároveň žiadajú ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií zabezpečiť vykonanie opatrení, realizáciou ktorých bezpečnosť letovej prevádzky dosiahne úroveň požadovanú príslušnými právnymi predpismi. Vedomie nedostatočnej a naďalej neúnosnej úrovne bezpečnosti a s tým spojené riziká mimoriadneho rozsahu spôsobujú podľa ACTA riadiacim letovej prevádzky permanentnú nadmernú psychickú pracovnú záťaž.

Skryť Vypnúť reklamu

Agentúra SITA vydá k správe aj zvukovú správu.


Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  2. Vytvor si svoju budúcnosť podľa vlastných predstáv!
  3. Dávajú osemročnú záruku. Batérie vyvíjajú už desať rokov
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  5. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  6. Štúdium ekológie, dizajnu či tech. inovácií je životný štýl?
  7. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom
  9. Proxenta oficiálne potvrdila záujem o ďalšie investície na Kube
  10. Získaj náskok pred štartom
  1. Magnetickej rezonancie sa nemusia obávať ani klaustrofobici
  2. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  3. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  4. Recruitment allowance as an employment recruitment instrument
  5. Compliance – who should be responsible?
  6. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  7. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  8. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  10. Tipy na darčeky, ktoré potešia každú ženu
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 435
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 12 922
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 734
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 966
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 219
  6. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 198
  7. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 2 796
  8. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 694
  9. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 046
  10. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 1 934
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pracovníčky Regionálneho úradu verejného zdravotníctva s políciou počas kontroly.

Od pondelka platí na pracoviskách OTP režim.


23 h
Zuzana Kepplová.

Nebude to ako počas druhej vlny, dušujú sa koaličníci. Vírus odpovedá.


1 h
Milan Lučanský na archívnej snímke.

Stíhanie vedú pre päť trestných činov.


23 h
Dole vodou so Samom Marcom

Potrebovali sme lockdown spolu s intenzívnym očkovaním, dostali sme toto.


28. nov

Neprehliadnite tiež

Ku každoročným rebríčkom bolo pridaných viacero nových kategórií.


1 h
Jack Dorsey.

Vo funkcii ho nahradí technologický riaditeľ Parag Agrawal.


TASR 57m
Ako rýchlo získate darčeky závisí od zvoleného spôsobu dopravy.

Čo je skladom, môžete mať do hodiny.


5 h
Ceny bytov počas korony na východnom Slovensku nijako výrazne neklesli.

Výberové konanie sa konalo 25. novembra.


TASR 4 h

Blogy SME

  1. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  2. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  3. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  4. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  5. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  6. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  7. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  8. Martin Ondráš: Stratili sme potravinovú sebestačnosť. Stratíme aj bezpečnosť potravín?
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 10 445
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 402
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 679
  4. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 234
  5. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 4 970
  6. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 915
  7. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 674
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 133
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu