Členské krajiny EÚ súhlasia so záväzkom znížiť emisie CO2 do roku 2020 o 20 %

Brusel 20. februára (TASR) - Ministri životného prostredia členských krajín Európskej únie dnes podporili návrh Európskej komisie (EK) na redukciu emisií ...

Brusel 20. februára (TASR) - Ministri životného prostredia členských krajín Európskej únie dnes podporili návrh Európskej komisie (EK) na redukciu emisií skleníkových plynov. EK navrhla zníženie emisií CO2 v EÚ o 20 % do roku 2020 v porovnaní s rokom 1990 a v prípade, že sa zapoja aj industrializované štáty sveta, by išlo o 30-% redukciu.

Podľa nemeckého predsedníctva členské krajiny v podstate súhlasia s tým, aby bol tento cieľ záväzný, treba však ešte doriešiť otázku rozdelenia podielu redukcie emisií medzi jednotlivé krajiny; 20-% zníženie totiž neznamená, že ho bude musieť dosiahnuť každá krajina, ale únia ako celok.

"Pre nás je dôležité to, že ten záväzok, ktorý je znížiť do roku 2020 emisie skleníkových plynov o 20 %, fakticky Slovensko už naplnilo. My sme v rámci Kjótskeho protokolu naplnili už 24 %, čiže pre Slovensko by to nemal byť problém, otázne je, ako budú stanovené jednotlivé kritériá," uviedol slovenský minister životného prostredia Jaroslav Izák.

Zníženie emisií o 8 %, ku ktorému sa EÚ zaviazala v rámci Kjótskeho protokolu, podľa Izáka väčšina krajín únie dosiahne, hoci niektoré štáty s tým majú problémy.

Východiskovou hodnotou, s ktorou sa bude objem emisií v roku 2020 porovnávať, by mal byť rok 1990, avšak táto otázka bude ešte predmetom diskusie. Niektorí noví členovia únie ako napríklad Poľsko totiž požadujú ako referenčnú hodnotu rok 1988 alebo 1989, pretože po páde komunizmu došlo k poklesu priemyselnej výroby, a teda bol aj nízky objem emisií. Izák potvrdil, že pre Slovensko stanovenie roku 1990 ako referenčného problém nepredstavuje.

V súvislosti s hodnotením národných alokačných plánov pre emisné kvóty sa podľa slovenského ministra Slovensko čiastočne prikláňa k názoru Lotyšska, ktoré hovorí o diskriminácii nových krajín zo strany EK. Obidva štáty spĺňajú záväzky voči Kjótskemu protokolu, aj napriek tomu im však EK nariadila znížiť emisné kvóty pre roky 2008-12.

"Žiadame komisiu, aby stanovovanie v rámci národných alokačných plánov i prerozdelenie tohto záväzku bolo skutočne transparentné, spravodlivé a férové. Malo by sa to stanovovať postupne a mali by sa zohľadňovať špecifiká jednotlivých krajín," zdôraznil Izák.

Slovensko pristúpilo k právnym krokom voči komisii, pretože si myslí, že Brusel nezohľadnil pri stanovovaní kvót pre SR miestne špecifiká vrátane odstavenie dvoch blokov jadrovej elektrárne v Jaslovských Bohuniciach, pričom tento výpadok sa bude musieť do určitej miery nahrádzať využívaním fosílnych palív.

Rada EÚ pre životné prostredie sa dnes zaoberá aj návrhom EK na zníženie emisií CO2 vypúšťaných automobilmi zo súčasných 160 g/km na 130 g/km. Slovensko podľa Izáka tento návrh podporuje, no požaduje spresnenie podmienok.

"Prikláňame sa k návrhu EK, ide len o to, aby sa spresnili podmienky, ako sa to bude stanovovať - nielen tým, že sa budú zavádzať nové technológie priamo do automobilov, ale mali by sa zohľadňovať i iné kritériá, prípadne možno daňové zvýhodnenia i možno ďalšie investície do obnoviteľných zdrojov a do biopalív," myslí si Izák.

Stratégia znižovania emisií skleníkových plynov bude aj na programe zasadnutia európskych lídrov, ktoré sa uskutoční začiatkom marca v Bruseli.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 224
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 154
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 675
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 037
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 213
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 208
  7. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 1 162
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 104
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 975
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 868

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kažimír prezidentovi Kiskovi odporučil, aby sa vzdal daňového tajomstva

Kiskovi sa do vysvetľovania financovania kampane nechce.

DOMOV

Ľudí “na konci sveta“ župan v Prešove nezaujíma

Ľudí v Prešovskom samosprávnom kraji trápia cesty a nezamestnanosť.

Čo je nové na SME

SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana

Príďte dnes o 18.00 diskutovať.

Neprehliadnite tiež

Domáce výrobky už nebudú neznáme. Tesco im venuje regál

Projekt na podporu domácich výrobcov už ohlásil aj obchodný reťazec Kaufland.

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní na Slovensku vyhýbať ťažšie

Ministerstvo financií vysvetľuje, že zmenou chce zakročiť proti agresívnemu daňovému plánovaniu a presunu ziskov mimo územia Slovenskej republiky.

Silné euro znepokojuje šéfa Európskej centrálnej banky

Ďalší rast eura by mohol negatívne ovplyvňovať export eurozóny a brzdiť prebiehajúce zotavovanie jej ekonomiky.

Diaľnica z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu bude meškať, priznali diaľničiari

Diaľničiari nie sú spokojní s postupom prác na vonkajších objektoch stavby.