MOŽNOSTI PREPRAVY ROPY DO EURÓPY EXISTUJÚ, SÚ VŠAK ČASOVO NÁROČNÉ A DRAHÉ

Bielorusi môžu ohroziť dodávky

Bielorusko zvýšilo poplatky za tranzit ropy. Mohol by sa zopakovať konflikt zo začiatku roka a do Európy prestane tiecť ropa. Slovnaft nevylučuje, že to môže zvýšiť ceny pohonných látok na Slovensku.

BRATISLAVA. Mesiac po podpise dohody medzi Ruskom a Bieloruskom, ktorou sa ukončil spor o dodávkach ropy do Európy, sa Bielorusko rozhodlo zvýšiť poplatky za tranzit ropy o 30 percent.

„Dôvodom, prečo Bielorusi zvýšili poplatky, je to, že Rusko zaviedlo exportné clo, a to, že nie je dohodnuté množstvo pre­pravovanej ropy na ďalšie obdobia,“ povedal zahraničnopolitický analytik Alexander Duleba. Podľa neho môže vzniknúť podobný problém ako začiatkom roka, keď sa pre problémy medzi Ruskom a Bieluskom znížili dodávky ropy do niektorých európskych štátov vrátane Slovenska.

Bielorusko vtedy nelegálne odčerpávalo ruskú ropu. Rusi neplatili poplakty za prepravu, ktoré Bielorusi zaviedli ako odvetu za to, že Rusko uvalilo vývozné clo na ropu smerujúcu do Bieloruska.

„Bielorusko má v rukách silnejšie karty, pretože Rusi nemajú okamžitú alternatívu na zmenu trasy na tranzit ropy,“ povedal Duleba.

Rusko chce nový ropovod do Európy

Rusko prepravuje cez bieloruské územie 70 miliónov ton ropy ročne. Po cenovej vojne medzi oboma krajinami sa objavila myšlienka vybudovať ropovod do prístavu Primorsk na severe Ruska. Jeho kapacita by mohla dosiahnuť až 50 miliónov ton ročne. Zabezpečí to stabilné dodávky pre západnú Európu.


Projekt musí ešte povoliť ruské ministerstvo energetiky. Ak by ho Transnefť, ktorý je monopolným prepravcom ruskej ropy, dostal, ropovod by chcel prevádzkovať od polovice budúceho roku. Náklady na jeho vybudovanie by mali byť asi 2,5 miliardy dolárov.

„Preorientovať export ruskej ropy cez Primorsk do Európy nejde zo dňa na deň. Zmena prepravnej trasy si vyžiada najmenej tri až päť rokov,“ povedal Duleba. Zároveň ide aj o finančne náročný projekt.

Ďalšou alternatívou, ako môžu Rusi obísť Bielorusko, je ropovod Odesa - Brody. „Preprava týmto smerom by bola drahšia, lebo ropovod je dlhší,“ povedal člen Dozornej rady Trnaspetrolu Mikuláš Rakovský. Týmto ropovodom by sa k nám mohla dostať kaspická ropa.

Slovensko môže okrem toho získať ropu aj cez ropovod Adria. Preprava je však veľmi komplikovaná. „Iné alternatívy, či už cez Odesu, alebo Adriu by prepravu predražili a v konečnom dôsledku by znamenali nárast cien,“ povedal Duleba.

Podľa Rakovského existujú viaceré možnosti prepravy ruskej ropy do Európy a nepredpokladá, že „by mohla nastať podobná situácia ako na začiatku roka“.

Ceny sa u nás zatiaľ nezmenia

Spoločnosť Gomeltransnefť, ktorá prevádzkuje bieloruskú ropovodnú sieť, zvýšila poplatok za tranzit ropy cez ropovod Družba smerom do Poľska a Nemecka z 2,6 na 3,5 dolára za tonu prepravenej ropy. Poplatky za tranzit smerom na Ukrajinu a Slovensko vzrástli o 32 percent na 1,5 dolára.

„Zvýšenie cien za tranzit sa Transpetrolu nedotkne,“ povedal Rakovský. Poplatky sa zvýšili pre ruských exportérov, ktorí vyvážajú ropu na európsky trh. „Je však pravdepodobné, že zvýšené tranzitné poplatky premietnu ruské podniky do cien pre svojich odberateľov,“ povedal Rakovský. Znamená to, že u nás by sa to mohlo dotknúť rafinérie Slovnaft.

„Slovnaft má stanovenú konečnú cenu od ruských exportérov vrátane tranzitných poplatkov. Zatiaľ nemáme avizované nijaké zmeny cien,“ povedala riaditeľka podnikovej komunikácie spoločnosti Slovnaft Kristína Félová. V prípade, že dôjde k úprave exportných cien ruských podnikov, Slovnaft bude informovať, ako túto zmenu premietne do cien pohonných látok. „Zatiaľ by to bolo iba špekulácia,“ povedala Félová.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 791
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 405
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 409
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 949
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 972
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 807
  7. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 605
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 474
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 506
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 462

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan začal sezónu klasík druhým miestom, opäť ho zdolal van Avermaet

Belgičan porazil slovenského cyklistu na belgickej klasike Omloop Het Nieuswblad aj minulý rok.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

PLUS

Ako pred sto rokmi vysvetľovali príchod tabaku do Európy

Ako sa tabak (dohán) dostal do Európy a ako sa ujalo fajčenie?

Neprehliadnite tiež

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop