BRATISLAVA. Mesiac po podpise dohody medzi Ruskom a Bieloruskom, ktorou sa ukončil spor o dodávkach ropy do Európy, sa Bielorusko rozhodlo zvýšiť poplatky za tranzit ropy o 30 percent.
„Dôvodom, prečo Bielorusi zvýšili poplatky, je to, že Rusko zaviedlo exportné clo, a to, že nie je dohodnuté množstvo prepravovanej ropy na ďalšie obdobia,“ povedal zahraničnopolitický analytik Alexander Duleba. Podľa neho môže vzniknúť podobný problém ako začiatkom roka, keď sa pre problémy medzi Ruskom a Bieluskom znížili dodávky ropy do niektorých európskych štátov vrátane Slovenska.
Bielorusko vtedy nelegálne odčerpávalo ruskú ropu. Rusi neplatili poplakty za prepravu, ktoré Bielorusi zaviedli ako odvetu za to, že Rusko uvalilo vývozné clo na ropu smerujúcu do Bieloruska.
„Bielorusko má v rukách silnejšie karty, pretože Rusi nemajú okamžitú alternatívu na zmenu trasy na tranzit ropy,“ povedal Duleba.
Rusko chce nový ropovod do Európy
Rusko prepravuje cez bieloruské územie 70 miliónov ton ropy ročne. Po cenovej vojne medzi oboma krajinami sa objavila myšlienka vybudovať ropovod do prístavu Primorsk na severe Ruska. Jeho kapacita by mohla dosiahnuť až 50 miliónov ton ročne. Zabezpečí to stabilné dodávky pre západnú Európu.
Projekt musí ešte povoliť ruské ministerstvo energetiky. Ak by ho Transnefť, ktorý je monopolným prepravcom ruskej ropy, dostal, ropovod by chcel prevádzkovať od polovice budúceho roku. Náklady na jeho vybudovanie by mali byť asi 2,5 miliardy dolárov.
„Preorientovať export ruskej ropy cez Primorsk do Európy nejde zo dňa na deň. Zmena prepravnej trasy si vyžiada najmenej tri až päť rokov,“ povedal Duleba. Zároveň ide aj o finančne náročný projekt.
Ďalšou alternatívou, ako môžu Rusi obísť Bielorusko, je ropovod Odesa - Brody. „Preprava týmto smerom by bola drahšia, lebo ropovod je dlhší,“ povedal člen Dozornej rady Trnaspetrolu Mikuláš Rakovský. Týmto ropovodom by sa k nám mohla dostať kaspická ropa.
Slovensko môže okrem toho získať ropu aj cez ropovod Adria. Preprava je však veľmi komplikovaná. „Iné alternatívy, či už cez Odesu, alebo Adriu by prepravu predražili a v konečnom dôsledku by znamenali nárast cien,“ povedal Duleba.
Podľa Rakovského existujú viaceré možnosti prepravy ruskej ropy do Európy a nepredpokladá, že „by mohla nastať podobná situácia ako na začiatku roka“.
Ceny sa u nás zatiaľ nezmenia
Spoločnosť Gomeltransnefť, ktorá prevádzkuje bieloruskú ropovodnú sieť, zvýšila poplatok za tranzit ropy cez ropovod Družba smerom do Poľska a Nemecka z 2,6 na 3,5 dolára za tonu prepravenej ropy. Poplatky za tranzit smerom na Ukrajinu a Slovensko vzrástli o 32 percent na 1,5 dolára.
„Zvýšenie cien za tranzit sa Transpetrolu nedotkne,“ povedal Rakovský. Poplatky sa zvýšili pre ruských exportérov, ktorí vyvážajú ropu na európsky trh. „Je však pravdepodobné, že zvýšené tranzitné poplatky premietnu ruské podniky do cien pre svojich odberateľov,“ povedal Rakovský. Znamená to, že u nás by sa to mohlo dotknúť rafinérie Slovnaft.
„Slovnaft má stanovenú konečnú cenu od ruských exportérov vrátane tranzitných poplatkov. Zatiaľ nemáme avizované nijaké zmeny cien,“ povedala riaditeľka podnikovej komunikácie spoločnosti Slovnaft Kristína Félová. V prípade, že dôjde k úprave exportných cien ruských podnikov, Slovnaft bude informovať, ako túto zmenu premietne do cien pohonných látok. „Zatiaľ by to bolo iba špekulácia,“ povedala Félová.
Autor: Tomáš Halán