Ekonomické prognózy EÚ na rok 2007 sú priaznivé

Bratislava 17. februára - Hospodársky rast Európskej únie by mal aj v roku 2007 zostať silný, pričom sa predpokladá 2,7-% rast v EÚ a 2,4-% rast v eurozóne. Vyplýva to z predbežných ekonomických prognóz, ktoré zverejnila Európska komisia.

Bratislava 17. februára (TASR) - Hospodársky rast Európskej únie (EÚ) by mal aj v roku 2007 zostať silný, pričom sa predpokladá 2,7-% rast v EÚ a 2,4-% rast v eurozóne. Vyplýva to z predbežných ekonomických prognóz, ktoré dnes zverejnila Európska komisia (EK).

V porovnaní s jesennými prognózami to znamená nárast o 0,3 % pre eurozónu i pre celú úniu. Uplynulý rok bol podľa EK "pozoruhodný", keď bol rast urýchľovaný domácim dopytom vzhľadom na zlepšenú situáciu na trhu práce, kde sa vytvorili 3 milióny pracovných miest, z toho 2 milióny v eurozóne. Táto skutočnosť umožnila ekonomike EÚ zvládať ceny energií, ktoré dosiahli v lete rekordné hodnoty, ako aj prísnejšiu rozpočtovú politiku a oslabenie konjunktúry v USA.

Zatiaľ čo vyššie náklady na energiu vytlačili vlani infláciu na 2,2 % v EÚ i eurozóne, v roku 2007 sa vzhľadom na nižšie ceny ropy očakáva jej pokles na 1,8 % v eurozóne a na 2,0 % v celej EÚ.

"Európska ekonomika si počínala v roku 2006 pozoruhodne dobre a očakáva sa silný rast aj v roku 2007. Musíme sa vyhnúť opakovaniu chýb z minulosti a musíme využiť toto priaznivé ekonomické obdobie na rozpočtovú konsolidáciu a štrukturálne reformy, ktoré sú jediným spôsobom na zabezpečenie vyššieho a udržateľnejšieho ekonomického rastu," uviedol komisár pre ekonomické a menové otázky Joaquín Almunia.

V uplynulom roku dosiahol ekonomický rast 2,7 % v eurozóne a 2,9 % v EÚ, čo je nárast o 1,4 resp. o 1,7 % v porovnaní s rokom 2005. Ide zároveň o najvyšší rast od roku 2000.

V rokoch 2007 a 2008 by malo dôjsť k miernemu oslabeniu hospodárskej činnosti v rámci Európskej únie (EÚ), čo je odrazom celosvetových vyhliadok a najmä spomalenia rastu HDP v USA. Predpokladá sa však, že rast HDP pritom zostane na úrovni potenciálu počas dvoch nasledujúcich rokov. Od EÚ ako celku sa očakáva, že v rokoch 2006 - 2008 vytvorí 7 miliónov nových pracovných miest (5 miliónov v eurozóne). Toto pomôže zvýšiť mieru zamestnanosti zo 63,5 % v roku 2005 na 65,75 % v roku 2008. Nezamestnanosť by sa pritom mala znížiť z maxima vyššieho ako 9 % v roku 2004 na 7,3 % v roku 2008 v EÚ (7,4 % v eurozóne).

"Po rokoch výsledkov prinášajúcich sklamanie bolo hospodárstvo Európskej únie v roku 2006 v najlepšom stave od začiatku desaťročia a predpokladá sa, že bude rásť v rámci potenciálu v rokoch 2007 a 2008," uviedol Almunia a dodal, že hospodársky rast podporuje najmä silný domáci dopyt, rokoch 2007 - 2008 však dôjde k zmierneniu rastu.

Zosilňuje sa aj rast produktivity práce, ktorý v spojení so zvýšenými investíciami a zamestnanosťou bude mať prospešný vplyv. Od roku 2004 dochádza k opačnému vývoju v oblasti dlhodobého poklesu potenciálneho rastu a predpokladá sa, že narastajúci trend bude postupne pokračovať až na 2,3 % v roku 2008 v EÚ (2,1 % v eurozóne). Odhaduje sa tiež, že všeobecný deficit štátneho rozpočtu klesne v EÚ na 1,6 % v roku 2007 a na 1,4 % v roku 2008 (1,5 % a 1,3 % v eurozóne).

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 988
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 839
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 085
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 324
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 240
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 956
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 673
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 662
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 488
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 870

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Za hladomorom nie je len príroda, ale najmä ľudia

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor. Okrem Juhosudáncov môže byť v ohrození až dvadsať miliónov ľudí.

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

EKONOMIKA

Kotleba zamestnával načierno

Kraj prišiel o vyše 20 miliónov eur z eurofondov.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop