Na východ Európy sa presunie výroba áut za 6 miliárd dolárov

Bratislava 13. februára - Počas nasledujúcich piatich rokov sa do krajín strednej a východnej Európy presunie výroba automobilov v hodnote 6 mld. USD, a to hlavne tlaku na znižovanie náíkladov.

BRATISLAVA 13. februára (SITA) - Počas nasledujúcich piatich rokov sa do krajín strednej a východnej Európy presunie výroba automobilov v hodnote 6 mld. USD. Vyplýva to zo správy poradenskej a audítorskej firmy PricewaterhouseCoopers (PwC). Podľa tejto správy nie je premiestňovanie produkcie do iných regiónov jednoduché a nie je ani vždy tou najlepšou voľbou. Tlaky trhu na znižovanie nákladov podľa analýz spoločnosti PwC znamenajú, že mnohým výrobcom automobilov a ich dodávateľom sa zdá rozumné presunúť výrobu smerom na východ. Dokonca aj tí, pre ktorých je toto rozhodnutie z obchodného hľadiska rozumným krokom, realizujú niekedy presun príliš rýchlo, čo vytvára problémy, ktoré majú nepriaznivý vplyv na plynulé fungovanie ich podnikania. "Čím je spoločnosť menšia, tým menšie sú jej riadiace zdroje, ktoré môže využiť na plánovanie presunu," konštatoval vedúci automobilovej sekcie spoločnosti PwC Matt Pottle. Podľa neho síce presun výroby do regiónu strednej a východnej Európy prináša so sebou nesporné výhody, no ich uvedomenie si vyžaduje silné obchodné argumenty a správnu stratégiu.

Presun výroby pozostáva z troch kľúčových fáz, a to zo strategického plánovania, samotného presunu a napokon riadenia problémov, ktoré sa po presune objavia. Ako ďalej vyplýva z pozorovaní firmy PwC, jedným z dôvodov presúvania produkcie je úspora mzdových nákladov, ktorá predstavuje potenciálny zisk, pretože priemerná mzda v krajinách strednej a východnej Európy je v súčasnosti nižšia než v západnej Európe. Avšak premiestniť výrobu do oblastí s nízkymi mzdami nemá zrejme veľký zmysel, ak táto oblasť trpí nedostatkom pracovnej sily.

Ďalším negatívom migrovania výroby na východ je podľa prieskumov PwC, že produktivita práce v krajinách strednej a východnej Európy často zaostáva za úrovňou, ktorú dosahujú Spojené štáty americké či západná Európa, najmä keď výroba v závode len začína. Firmy, ktoré plánujú presun do strednej a východnej časti Európy by preto mali brať na zreteľ, že prinajmenšom na začiatku bude efektivita nízka a že nábeh výroby bude vyžadovať silnú podporu priamo na mieste danej prevádzky. "Výrobcom automobilov a ich dodávateľom trvá v priemere oveľa dlhšie, než pôvodne predpokladali, kým zavŕšia všetky fázy presunu výroby do krajín strednej a východnej Európy, pretože chyby, ktorých sa dopustia vo fáze strategického plánovania výrazne znížia šance dodržať termín ukončenia zvyšných fáz," dokončil M. Pottle.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  2. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  3. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  4. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  5. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  6. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  7. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  8. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  9. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  10. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 797
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 602
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 340
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 140
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 587
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 586
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 245
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 995
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 785
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 724

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Spasí nás univerzálny základný príjem?

Stroje a automatizácia prinesú v budúcnosti stratu polovice pracovných miest. Spolu s tým príde ešte väčší hnev ľudí bez práce. Bude to znamenať pád demokracie?

AUTO

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie.

ROZHOVOR

Zosnulá Jaroslava Blažková: V Kanade som žila náhradný život

V tomto smutnom svete treba vyhľadávať jagavé momenty.

Neprehliadnite tiež

‘Prichadite k nam‘, Slovensko chce lákať ruských turistov

Roadshow je súčasťou marketingového plánu, na ktorom pracujú spolu krajín V4, teda Slovensko, Maďarsko, Poľsko a Česká republika. Dokopy chcú tento rok minúť 315-tisíc eur.

Brusel žiada od Talianska dodatočné úsporné opatrenia

Taliansko z dôvodu vysokého dlhu v roku 2016 prisľúbilo, že zníži rozpočtový schodok na 1,8 percenta HDP.

Slovensko vymení svojich zástupcov v trvalom eurovale

Zmeny súvisia s ukončením pôsobenia Ivana Lesaya na ministerstve financií.

Daimler buduje pri Moskve automobilku za vyše 250 miliónov eur

Prvé autá by mala automobilka dodať na trh v roku 2019.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop