POSTOJ AUTOMOBILIEK K ZNIŽOVANIU CO2 V EURÓPE JE NEJEDNOTNÝ

Brusel požaduje zelené autá

Komisia hľadá kompromis s automobilkami na znižovanie oxidu uhličitého.

Komisár Európskej komisie Günter Verheugen chcel najskôr pred návrhom zníženia emisií oxidu uhličitého v nových automobiloch vypracovať dosahovú štúdiu.(Zdroj: REUTERS)

BRUSEL,PRAHA. Európska komisia včera navrhla zníženie emisií oxidu uhličitého nových automobilov na 130 gramov na kilometer do roku 2012. Komisia chce takýmto spôsobom bojovať proti globálnemu otepľovaniu. V súčasnosti autá vypúšťajú do ovzdušia priemerne 161 gramov CO2 na kilometer.

Podľa medzinárodnej Spoločnosti motorových výrobcov by uvedenie technológie zdražilo každé auto asi o 2500 eur (86–tisíc korún),

Brusel v návrhu čiastočne zmiernil svoje požiadavky, pôvodne uvažoval o 120 gramoch na kilometer. Zníženie na 130 gramov by sa malo dosiahnuť technologickými zmenami v motoroch a zníženie o ďalších desať gramov pomocou lepších pneumatík, efektívnejšieho riadenia a ďalších menších technologických zmien.

Komisia nepozná dosahy

Automobiloví výrobcovia komisii vyčítajú, že ešte pred samotným návrhom neurobila dosahovú štúdiu o tom, aký reálny výsledok môže jej krok priniesť. Brusel sa oficiálne bráni tým, že teraz ide o prvý výkop a prieskum záťaže pre priemysel. Ľudia z kabinetu komisára Verheugena hovoria, že chceli najskôr zadať dosahovú štúdiu.

Komisia sa dostala pod politický tlak zo strany verejnosti a ekológov, že ustupuje priemyslovej loby práve vo chvíli, keď skupina niekoľkých tisíc vedcov vyhlásila, že za globálne otepľovanie, na ktorom sa emisie z áut významne podieľajú, môže človek. Preto sa Brusel rozhodol nečakať a zverejnil svoj zámer bez skúmania dosahu.

„Je to tlak na to, aby Európa produkovala menšie autá,“ povedal prezident Spolku automobilových inžinierov a technikov Slovenska Ján Lešinský. Počet registrácií mini a malých áut na európskom trhu neprevyšuje dvadsať percent. Komisia podľa neho tlačí na to, aby sa počet takýchto registrácií zvýšil.

Obmedzenie emisií oxidu uhličitého je pri naftových motoroch podľa Lešinského na hranici splniteľnosti, potom by už boli predražené. „Pri benzínových motoroch tam ešte existuje rezerva,“ povedal. Podľa neho smernica bude zároveň tlačiť na výrobcov využívať materiály, aby autá boli ľahšie.

Postoj automobiliek v únii nie je jednotný. Zatiaľ čo francúzske a talianske firmy nemajú s návrhom EÚ väčšie problémy, Nemcom sa snaha Európskej komisie nepáči.

Oslovené automobilky, ktoré pôsobia na Slovensku, sa však nevedeli k návrhu komisie vyjadriť s tým, že ich vývojové centrá pre motory, ktorých sa smernica na obmedzenie emisií priamo týka, sú v iných krajinách.

Na Slovensko už dovážajú hotové motory, prípadne ich hlavné celky.

Zatiaľ však nie je príliš jasné, ako únia na zníženie emisií automobilky donúti.

Emisie CO2 (g/km)

Značka 1997 2005
Fiat 169 139
Citroen 172 144
Renault 173 149
Ford 180 151
Peugeot 177 151
Opel 180 156
Toyota 189 163
Kia 202 170
Škoda 165 152
Seat 158 150
Honda 184 166
Mercedes 223 185
Hyundai 189 170
Volkswagen 170 159
BMW 216 192
Volvo 219 195
Audi 190 177
Mazda 186 177
Suzuki 169 165
Nissan 177 172

zdroj: European Federation for Transport and Environment

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 690
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 7 444
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 554
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 378
  5. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 181
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 095
  7. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 637
  8. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 1 575
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 169
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 811

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pýcha „ja som baník, kto je viac“ sa minula. Ako sa žije v kraji, kde bane miznú

Tak ich tu vnímajú. Ako náletové buriny, ktoré sa uchytili v pustnúcom baníckom kraji.

SVET

Článok 7: Nukleárna zbraň, ktorá prvýkrát hrozí Poľsku

Štáty sa nebudú hrnúť do používania tohto nástroja, hovorí analytička.

SVET

Poliaci masovo protestujú, krajina stráca slobodu

Vládna strana postupne ovládla súdnictvo či médiá.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen, BMW, Audi sú podozrivé z kartelu, zrejme sa dohadovali na cene

Nemecký týždenník Der Spiegel informoval o vzájomnej dohode niekoľkých automobiliek. Mali sa dohadovať na cene aj prístupe.

V Česku sťahujú kečup kvôli nižšiemu obsahu rajčín

Z nevyhovujúcej šarže výrobku bolo na trhu viac ako 14-tisíc kusov.

Bývalé vedenie Rapid life odmieta viaceré zistenia nútenej správkyne

Právny zástupca bývalého vedenia je presvedčený, že správkyňa si neplní riadne svoje povinnosti a mala porušiť mlčanlivosť.

Siemens nebude štátnym ruským firmám dodávať zariadenia na výrobu elektriny

Siemens zastavuje dodávky energetických zariadení ruským firmám