POSTOJ AUTOMOBILIEK K ZNIŽOVANIU CO2 V EURÓPE JE NEJEDNOTNÝ

Brusel požaduje zelené autá

Komisia hľadá kompromis s automobilkami na znižovanie oxidu uhličitého.

Komisár Európskej komisie Günter Verheugen chcel najskôr pred návrhom zníženia emisií oxidu uhličitého v nových automobiloch vypracovať dosahovú štúdiu.(Zdroj: REUTERS)

BRUSEL,PRAHA. Európska komisia včera navrhla zníženie emisií oxidu uhličitého nových automobilov na 130 gramov na kilometer do roku 2012. Komisia chce takýmto spôsobom bojovať proti globálnemu otepľovaniu. V súčasnosti autá vypúšťajú do ovzdušia priemerne 161 gramov CO2 na kilometer.

Podľa medzinárodnej Spoločnosti motorových výrobcov by uvedenie technológie zdražilo každé auto asi o 2500 eur (86–tisíc korún),

Brusel v návrhu čiastočne zmiernil svoje požiadavky, pôvodne uvažoval o 120 gramoch na kilometer. Zníženie na 130 gramov by sa malo dosiahnuť technologickými zmenami v motoroch a zníženie o ďalších desať gramov pomocou lepších pneumatík, efektívnejšieho riadenia a ďalších menších technologických zmien.

Komisia nepozná dosahy

Automobiloví výrobcovia komisii vyčítajú, že ešte pred samotným návrhom neurobila dosahovú štúdiu o tom, aký reálny výsledok môže jej krok priniesť. Brusel sa oficiálne bráni tým, že teraz ide o prvý výkop a prieskum záťaže pre priemysel. Ľudia z kabinetu komisára Verheugena hovoria, že chceli najskôr zadať dosahovú štúdiu.

Komisia sa dostala pod politický tlak zo strany verejnosti a ekológov, že ustupuje priemyslovej loby práve vo chvíli, keď skupina niekoľkých tisíc vedcov vyhlásila, že za globálne otepľovanie, na ktorom sa emisie z áut významne podieľajú, môže človek. Preto sa Brusel rozhodol nečakať a zverejnil svoj zámer bez skúmania dosahu.

„Je to tlak na to, aby Európa produkovala menšie autá,“ povedal prezident Spolku automobilových inžinierov a technikov Slovenska Ján Lešinský. Počet registrácií mini a malých áut na európskom trhu neprevyšuje dvadsať percent. Komisia podľa neho tlačí na to, aby sa počet takýchto registrácií zvýšil.

Obmedzenie emisií oxidu uhličitého je pri naftových motoroch podľa Lešinského na hranici splniteľnosti, potom by už boli predražené. „Pri benzínových motoroch tam ešte existuje rezerva,“ povedal. Podľa neho smernica bude zároveň tlačiť na výrobcov využívať materiály, aby autá boli ľahšie.

Postoj automobiliek v únii nie je jednotný. Zatiaľ čo francúzske a talianske firmy nemajú s návrhom EÚ väčšie problémy, Nemcom sa snaha Európskej komisie nepáči.

Oslovené automobilky, ktoré pôsobia na Slovensku, sa však nevedeli k návrhu komisie vyjadriť s tým, že ich vývojové centrá pre motory, ktorých sa smernica na obmedzenie emisií priamo týka, sú v iných krajinách.

Na Slovensko už dovážajú hotové motory, prípadne ich hlavné celky.

Zatiaľ však nie je príliš jasné, ako únia na zníženie emisií automobilky donúti.

Emisie CO2 (g/km)

Značka 1997 2005
Fiat 169 139
Citroen 172 144
Renault 173 149
Ford 180 151
Peugeot 177 151
Opel 180 156
Toyota 189 163
Kia 202 170
Škoda 165 152
Seat 158 150
Honda 184 166
Mercedes 223 185
Hyundai 189 170
Volkswagen 170 159
BMW 216 192
Volvo 219 195
Audi 190 177
Mazda 186 177
Suzuki 169 165
Nissan 177 172

zdroj: European Federation for Transport and Environment

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  4. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  10. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  1. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  2. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  3. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 17 529
  2. Eilat: Slnko, teplo a zábava 9 768
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 539
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 372
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 722
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 2 715
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 067
  8. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 760
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky 1 506
  10. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik 1 400

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Fakturant Fico, vojna inštitúcií a klaun Danko (Schutzov týždeň)

Danko rečou v Štátnej dume upozornil na čoraz zrejmejší fakt, že je komplexne mimo reality.

KOMENTÁRE

Pán premiér, pozrite sa aj na východ

V oblasti zamestnanosti sú západné a východné Slovensko rozdielne svety.

SVET

Diktátora drží pri moci boj s teroristami. V Egypte s nimi prehráva

Džihádisti chcú rozvrátiť celý Egypt.

Neprehliadnite tiež

Opäť žltý lístok. Prečo niektoré zásielky pošta nedoručí domov

Ľudia sa často mylne domnievajú, že aj pri objednaní menšieho tovaru ide o balík.

Plzeňskú Škodu Transportation kúpi najbohatší Čech Kellner

Investičná skupina PPF za stopercentný podiel podľa odhadov zaplatí viac ako desať miliárd korún.

Danko povedal, ako bude fungovať 13. a 14. plat

Je dôležité, aby ľudia dostávali systémové odmeny, povedal predseda parlamentu a SNS.

V Poľsku si už v nedeľu nenakúpite. Ale až od roku 2020

Poslanci dolnej komory poľského parlamentu v piatok schválili návrh zákona, ktorý počíta s úplným zákazom nedeľných nákupov.

Talianska energetická firma Eni bude hľadať plyn pri Cypre

Generálny riaditeľ Eni Claudio Descalzi uviedol, že firma má o región strategický záujem.