VÚD: Elektronické mýto sprehľadní náklady za používanie diaľnic a ciest

Žilina 28. januára (TASR) Podľa odborníkov z Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline by zavedenie mýta na Slovensku v tomto roku na v súčasnosti spoplatnených ...

Žilina 28. januára (TASR) Podľa odborníkov z Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline by zavedenie mýta na Slovensku v tomto roku na v súčasnosti spoplatnených cestách vynieslo približne 2,8 miliardy Sk.

"Dopady na ceny pre obyvateľstvo sú minimálne. Ak sa elektronické mýto 5,80 Sk/km pre vozidlá nad 12 ton premietne úplne do ceny tovarov, vzrastie napríklad cena mliečnych výrobkov o 0,01 % až 0,06 %. Podobne pri preprave drevnej guľatiny sa jej cena môže najviac zvýšiť o 1,6 % a pri stavebninách ceny vzrastú maximálne o 1,1 %. Mýto bude mať dosah aj na autobusovú dopravu. Náklady na jeden ubehnutý kilometer vozidla sa zvýšia o 0,9 %, čo však nebude mať veľký vplyv na cestovné," uviedol pracovník ústavu Ján Mikula.

Podľa predbežných informácií by sa elektronickým mýtom mali spoplatniť všetky diaľnice a rýchlostné cesty, uvažuje sa aj o spoplatnení súbežných ciest I. triedy. "Samosprávne kraje chcú spoplatniť aj cesty II. a III. triedy. Či sa tak stane, bude závisieť od politického rozhodnutia. Pre osobné vozidlá uvažuje Európska únia (EÚ) o zavedení elektronického mýta v rokoch 2011 až 2012," povedal riaditeľ VÚD v Žiline Ľubomír Palčák.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) chce vypísať výberové konanie na dodávateľa mýtneho systému v máji alebo júni tohto roka. Následne v októbri alebo v novembri by mal byť známy víťaz. "V takomto prípade môže začať skúšobná prevádzka elektronického mýta najskôr v roku 2008 a ostrá až v roku 2009, keď Slovensko plánuje prejsť na euro," dodal Palčák.

Pri elektronickom mýte sa peniaze budú vyberať za prejazdenú vzdialenosť na nadradenej infraštruktúre, čím sa zohľadní vyťaženosť spoplatnených úsekov v špičke alebo prioritné dopravné prúdy. V celej Európe 85 % všetkých tovarov ide po cestách, ktoré sú neúmerne vyťažené. Podľa Palčáka zavádzaním elektronického mýta sa určité percento prepravy tovar prenesie na železničnú dopravu, čím sa v tejto oblasti vytvorí konkurencia.

Zatiaľ sa vláda SR nerozhodla, akú technológiu použije pri elektronickom mýte. "Ak sa rozhodne postupne rozširovať spoplatnené úseky, napríklad mýto na všetkých cestách ako vo Švajčiarsku, cenovo výhodnejší by bol satelitný systém s autonómnou palubnou jednotkou. Takáto jednotka by mohla spolupracovať so systémami v iných krajinách Európy. Ak sa mýto obmedzí len na sieť diaľnic a rýchlostných komunikácií, cena mikrovlnného systému by bola nižšia, ale nákladné vozidlá by museli napríklad v Nemecku a vo Švajčiarsku používať iné jednotky," dodal Mikula.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 404
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 309
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 328
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 092
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 980
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 174
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 007
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 580
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 877
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 571

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Kmotrík sa posilňuje v susednom Česku. Kúpil tretiu najväčšiu sieť trafík

Za väčšinový podiel v tarfikovej sieti Valmont zaplatil približne 22 miliónov eur. V súťaži sa stretol so štyrmi uchádzačmi

Fica trápia dovážané potraviny, chce sa im venovať na summite V4

Pri testovaní najhoršie obstáli sladené nápoje, koreniny, syry, čaje a mäsové výrobky.

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop