Žilina 28. januára (TASR) Podľa odborníkov z Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline by zavedenie mýta na Slovensku v tomto roku na v súčasnosti spoplatnených cestách vynieslo približne 2,8 miliardy Sk.
"Dopady na ceny pre obyvateľstvo sú minimálne. Ak sa elektronické mýto 5,80 Sk/km pre vozidlá nad 12 ton premietne úplne do ceny tovarov, vzrastie napríklad cena mliečnych výrobkov o 0,01 % až 0,06 %. Podobne pri preprave drevnej guľatiny sa jej cena môže najviac zvýšiť o 1,6 % a pri stavebninách ceny vzrastú maximálne o 1,1 %. Mýto bude mať dosah aj na autobusovú dopravu. Náklady na jeden ubehnutý kilometer vozidla sa zvýšia o 0,9 %, čo však nebude mať veľký vplyv na cestovné," uviedol pracovník ústavu Ján Mikula.
Podľa predbežných informácií by sa elektronickým mýtom mali spoplatniť všetky diaľnice a rýchlostné cesty, uvažuje sa aj o spoplatnení súbežných ciest I. triedy. "Samosprávne kraje chcú spoplatniť aj cesty II. a III. triedy. Či sa tak stane, bude závisieť od politického rozhodnutia. Pre osobné vozidlá uvažuje Európska únia (EÚ) o zavedení elektronického mýta v rokoch 2011 až 2012," povedal riaditeľ VÚD v Žiline Ľubomír Palčák.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) chce vypísať výberové konanie na dodávateľa mýtneho systému v máji alebo júni tohto roka. Následne v októbri alebo v novembri by mal byť známy víťaz. "V takomto prípade môže začať skúšobná prevádzka elektronického mýta najskôr v roku 2008 a ostrá až v roku 2009, keď Slovensko plánuje prejsť na euro," dodal Palčák.
Pri elektronickom mýte sa peniaze budú vyberať za prejazdenú vzdialenosť na nadradenej infraštruktúre, čím sa zohľadní vyťaženosť spoplatnených úsekov v špičke alebo prioritné dopravné prúdy. V celej Európe 85 % všetkých tovarov ide po cestách, ktoré sú neúmerne vyťažené. Podľa Palčáka zavádzaním elektronického mýta sa určité percento prepravy tovar prenesie na železničnú dopravu, čím sa v tejto oblasti vytvorí konkurencia.
Zatiaľ sa vláda SR nerozhodla, akú technológiu použije pri elektronickom mýte. "Ak sa rozhodne postupne rozširovať spoplatnené úseky, napríklad mýto na všetkých cestách ako vo Švajčiarsku, cenovo výhodnejší by bol satelitný systém s autonómnou palubnou jednotkou. Takáto jednotka by mohla spolupracovať so systémami v iných krajinách Európy. Ak sa mýto obmedzí len na sieť diaľnic a rýchlostných komunikácií, cena mikrovlnného systému by bola nižšia, ale nákladné vozidlá by museli napríklad v Nemecku a vo Švajčiarsku používať iné jednotky," dodal Mikula.