LONDÝN. Najvplyvnejšou značkou na svete sa minulý rok stala internetová spoločnosť Google. Za ňou skončila počítačová firma Apple. Na zozname, ktorý vytvoril na základe prieskumu internetový magazín brandchannel.com, sa ďalej umiestnili dvaja nováčikovia, a to YouTube a Wikipedia. Prvú päťku uzatvoril reťazec kaviarní Starbucks.
Výsledky ankety sú zostavené na základe odpovedí viac ako 3,6–tisíca odborníkov na značky a študentov na otázku, ktorá značka najviac ovplyvnila ich život minulý rok.
Anketa často prináša kontroverzné výsledky. V roku 2004 sa do prvej päťky dostala arabská televízna stanica Al–Džazíra. Anketa neberie do úvahy ekonomickú hodnotu značiek. Ani sa nehodnotí, či vplyv značiek bol pozitívny alebo negatívny.
Internetový vyhľadávač Google, ktorý masívne expanduje do ďalších regiónov i oblastí podnikania, sa umiestnil na prvom mieste druhý rok po sebe. Rovnako je to aj u druhej firmy v poradí Apple.
Väčším prekvapením sú internetové stránky YouTube, ktorú vlani v októbri kúpila spoločnosť Google. Firma skončila tretia pred internetovou encyklopédiou Wikipedia. Podľa časopisu výsledky ukazujú rastúci vplyv internetu na život.
Televízia Al–Džazíra, ktorá vlani v novembri spustila kanál v angličtine, skončila na 19. mieste. Polepšila si z 25. miesta, kam sa prepadla v roku 2005.
Internetový magazín Brandchannel rozdelil anketu aj podľa regiónov. V Severnej Amerike boli výsledky podobné ako na celom svete, aj keď v inom poradí. Zvíťazila spoločnosť Apple, za ňou skončili YouTube, Google, Starbucks a Wikipedia.
V Európe patrí prvé miesto domácim spoločnostiam. Jednotkou sa stal švédsky výrobca nábytku Ikea, ktorý zosadil z prvého miesta fínskeho producenta mobilných telefónov Nokiu. Ten dokonca skončil tretí, predbehla ho internetová telefónna spoločnosť Skype. Na ďalších miestach boli reťazce obchodov s módou Zara a Adidas.
Miestne firmy dominujú aj v rebríčku v Ázii. Prvý skončil japonský výrobca elektroniky Sony, za ním automobilka Toyota, banka HSBC, elektronická spoločnosť Samsung a automobilka Honda.
Vplyv technologických spoločností na život však nie je taký evidentný v Latinskej Amerike. Na prvých miestach sa tam umiestnili nápojové značky Corona a Bacardi. Tretí skončil mobilný operátor Movistar.