KSVE v rokoch 1995 až 2005 zdvojnásobili podiel na globálnom dovoze na 4 %

Bratislava 22. januára (TASR) - Krajiny strednej a východnej Európy (KSVE) za posledné desaťročie zdvojnásobili svoj podiel na globálnom dovoze na 4 %.

V rámci Európskej únie (EÚ) dnes zabezpečujú dokonca až 8 % celkového dovozu. Vyplýva to z analýzy UniCredit Group.

Transformáciou zahraničnej špecializácie a produktovej štruktúry prešli KSVE z tradičných sektorov na výrobu nových medium a high-tech produktov. V rokoch 1995 až 2005 dosiahli nové komparatívne výhody vo výrobných sektoroch vyžadujúcich technologickú odbornosť, napríklad vo výrobe automobilových produktov a náhradných dielcov, lodí, lokomotív, elektromotorov, rádií, televíznych zariadení, počítačov, optických zariadení a lekárskych prístrojov.

Podiel týchto sektorov na celkovej domácej výrobnej produkcii sa zvýšil z 13 % v roku 1995 na 23 % v roku 2005. Tradičné sektory potravinárstvo, textilná výroba a kožiarstvo strácajú pozíciu v dôsledku silnejúcej konkurencie nízkonákladových ekonomík, najmä Číny.

Konkurencia medzi Čínou a KSVE odhaľuje podľa analýzy jasné rozdiely v zameraní. Čína zameriava svoje exportné aktivity na pracovne náročné sektory, ako sú textil a koža, a vypracovala si silnú konkurenčnú pozíciu len v niekoľkých kapitálovo náročných oblastiach, ako je elektronika. Export KSVE pokrýva odlišné spektrum s medium a high-tech sektormi.

Zahraničný obchod KSVE značne vzrástol od roku 2000 v sektore strojárstvo, a to o 4 %, gumených a syntetických materiálov o 5,4 %, iných nekovových nerastných produktov o 3,2 %, dopravných zariadení o 2,7 %, elektrických zariadení o 3,5 % a výrobkov z dreva o 4,4 %. "Tento vývoj ukazuje, že krajiny strednej a východnej Európy získavajú náskok vďaka svojej flexibilite, sile a know-how," uviedla hlavná ekonómka UniCredit Group pre SVE Debora Revoltella.

Podľa ekonómov skupiny UniCredit zakladajú zahraničné spoločnosti svoje prevádzky v regióne SVE z rôznych dôvodov. V ČR a SR je to kvalitné podnikateľské prostredie, v prípade Slovenska najmä daňové aspekty, flexibilita municipalít, podnikateľská a sociálna infraštruktúra. V Turecku a Poľsku investori oceňujú veľký domáci trh, v Bulharsku a Rumunsku nízke mzdové náklady a dynamické prostredie so silnou priemyselnou tradíciou.

V kapitálovo náročných sektoroch elektrických, optických a dopravných zariadení očakávajú ekonómovia pre SVE skupiny UniCredit nadpriemerné tempo rastu. Región SVE sa už stal výrobným centrom pre celý európsky trh v automobilovom odvetví. Fiat má výrobné zariadenia v Poľsku, VW v Poľsku a na Slovensku, Audi v Maďarsku, Škoda, Toyota PSA a Hyundai v ČR, Kia a PSA Peugeot Citro‰n na Slovensku. Renault pôsobí v Rumunsku a vstupuje na turecký trh, pripomína Revoltella.

V sektore poľnohospodárstva, potravín, nápojov a tabaku očakávajú ekonómovia pre SVE skupiny UniCredit plynulé pokračovanie súčasného stabilného trendu. V stavebnom priemysle predpokladajú až 9-% rast odvetvia, ktorý bude podporený veľkým počtom intraštruktúrnych projektov.

Sektory náročné na prácu, ako sú textilný a kožiarsky priemysel, budú podľa analýzy čeliť menej priaznivým vyhliadkam. Ekonómovia predpovedajú klesajúci trend do roku 2008 pre všetky krajiny okrem Bulharska, ČR a SR, kde zachraňujú vývoj v týchto odvetviach dodávky pre automobilový priemysel.

TASR o tom informovala hlavná ekonómka UniCredit Group pre strednú a východnú Európu Debora Revoltella a hlavný analytik UniBanky, a. s., Viliam Pätoprstý.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 490
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 151
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 121
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 6 288
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 163
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 270
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 084
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 517
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 628
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 513

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

DOMOV

Exminister z nástenkového tendra kontroluje mestský podnik

Hlavní aktéri nástenkového tendra dnes žijú bežným životom.

KOMENTÁRE

Lepší príklad podvádzania pri tendroch by nevymyslel ani Matovič

Po rokoch idú nástenkári pred súd.

Neprehliadnite tiež

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop