PODĽA MINISTRA DOPRAVY ĽUBOMÍRA VÁŽNEHO ZATIAĽ MAJORITNÝ VLASTNÍK SA, RAKÚSKA FIRMA AUSTRIAN AIRLINES, PONECHÁVA V SLOVENSKEJ LETECKEJ SPOLOČNOSTI STATUS QUO

Otázku Slovenských aerolínií by mala posúdiť Európska komisia

BRATISLAVA 17. januára (SITA) - Slovensko požiada Európsku komisiu (EK) o vyjadrenie, či môže vyrovnať záväzok voči Austrian Airlines (AUA), ktoré sú spolu so štátom akcionárom Slovenských aerolínií, ...

BRATISLAVA 17. januára (SITA) - Slovensko požiada Európsku komisiu (EK) o vyjadrenie, či môže vyrovnať záväzok voči Austrian Airlines (AUA), ktoré sú spolu so štátom akcionárom Slovenských aerolínií, a.s. (SA). "Požiadame EK o vyjadrenie k tomu, či je to považované ako štátna pomoc. Ak to nie je považované za štátnu pomoc, tak sa budeme snažiť tento stav sanovať, a ak je, vtedy máme problém," vyhlásil po zasadnutí kabinetu minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Ľubomír Vážny, pričom očakáva, že odpoveď z EK by mala prísť do troch až štyroch mesiacoch. Podľa ministra by mal jeho rezort predložiť materiál obsahujúci viacero variantov riešenia situácie na rokovanie vlády na budúci týždeň. Austrian Airlines podľa informácií ministra Vážneho "usmernilo svojich zástupcov, že nebudú ďalej vkladať prostriedky do tohto podniku, ale zatiaľ ponechávajú aktuálny status quo".

Urovnanie záväzkov Slovenskej republiky sa viaže na zmluvu zo septembra 2004, ktorou sa AUA zaviazala zaplatiť do spoločnosti Slovenské aerolínie 200 mil. Sk za účelom vyrovnania jej dlhov a získania kontroly. Všetky ďalšie záväzky nad túto hodnotu žiadala AUA uhradiť od pôvodných akcionárov a za týmto účelom bol vypracovaný dodatok k zmluve. Vtedajší minister bol podľa predloženého materiálu Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) uistený vedením SA, že ich záväzky túto sumu neprevyšujú a dodatok podpísal. Z následného auditu však vyplynulo, že strata SA prevyšuje pôvodný predpoklad o 171 mil. Sk, ktorý si teraz AUA nárokuje voči MDPT ako pohľadávku. AUA požadovala podpísanie dohody o vyrovnaní záväzku SR do konca minulého roka. Po novom roku rakúska letecká spoločnosť vyhlásila, že ostáva v spoločnosti ako majoritný akcionár, ale s tým, že sa nebude podieľať na budúcom reštrukturalizovaní spoločnosti.

V lete roku 2004 hrozil Slovenským aerolíniám krach pre absolútny nedostatok finančných zdrojov. Manažment prepravcu vtedy vyčíslil potrebu bezodkladného získania finančných prostriedkov na krytie urgentných prevádzkových nákladov a záväzkov vo výške 120 mil. Sk a ďalších 80 mil. Sk na úplnú ekonomickú stabilizáciu. Z tohto dôvodu sa podpísala zmluva medzi SA, AUA a rezortom dopravy. Slovenské aerolínie pritom hospodársky rok 2004 ukončili so stratou z prevádzkovej činnosti približne 400 mil. Sk a rok 2005 so stratou okolo 235 mil. Sk. Predpoklad na rok 2006 z decembra minulého roka je, že hospodársky výsledok z prevádzkovej činnosti bude nulový s odchýlkou približne 10 mil. Sk.

Rakúska AUA je majoritným vlastníkom slovenského národného prepravcu. Takmer 63-percentný podiel v slovenskej firme získala AUA začiatkom roka 2005, keď prostredníctvom firmy SLL, s.r.o. Bratislava zvýšila základné imanie v Slovenských aerolíniách o 114,59 mil. Sk na 184,849 mil. Sk.


Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 490
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 151
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 121
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 6 288
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 163
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 270
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 084
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 517
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 628
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 513

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

DOMOV

Exminister z nástenkového tendra kontroluje mestský podnik

Hlavní aktéri nástenkového tendra dnes žijú bežným životom.

KOMENTÁRE

Lepší príklad podvádzania pri tendroch by nevymyslel ani Matovič

Po rokoch idú nástenkári pred súd.

Neprehliadnite tiež

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop