Ropovod Družba funguje od roku 1963 a je jedným z najdlhších na svete

Bratislava/Berlín 8. januára (TASR) - Ropovod Družba dali do prevádzky v roku 1963 a v súčasnosti je dlhý viac ako 5 000 kilometrov (km). Je tak jedným ...

Bratislava/Berlín 8. januára (TASR) - Ropovod Družba dali do prevádzky v roku 1963 a v súčasnosti je dlhý viac ako 5 000 kilometrov (km). Je tak jedným z najdlhších ropovodov na svete. Prevádzkuje ho ruská spoločnosť Transnefť.

Ropovod vedie jedným smerom (severným) z Ruska cez Bielorusko a Poľsko do východnej časti Nemecka a aj do pobaltských štátov. Druhá vetva vedie a zásobuje zase ukrajinské pobrežie Čierneho mora a tretia (južná) prechádza cez západnú Ukrajinu na Slovensko, do Maďarska a Česka. Rusko pokrýva napríklad 20 % nemeckej spotreby ropy, pripomína nemecká agentúra DPA.

Slovenský ropovodný systém pozostáva z 2 ropovodov. Ako na svojej webovej stránke uvádza spoločnosť Transpetrol, ropovod Družba na území SR bol vybudovaný v 60. a 70. rokoch minulého storočia. Prepravná kapacita slovenského úseku ropovodu Družba je 20 miliónov ton za rok. V 90. rokoch sa rekonštruoval a modernizoval podľa najnovších dostupných technológií a začala sa pravidelne vykonávať jeho inšpekcia s inteligentnými ježkami s následnými preventívnymi opravárenskými zásahmi. Súbežne s ropovodom bol položený optický kábel, ktorý slúži na prenos a monitorovanie prevádzkových parametrov ropovodu a na diaľkové ovládanie uzatváracích trasových armatúr.

Druhým ropovodom je pôvodná vetva ropovodu Družba vedúca zo Šiah do Maďarska, ktorou bolo v počiatkoch zásobované Maďarsko. Na maďarskom území sa táto vetva napája na ropovod Adria. Ropovod Adria bol vybudovaný kvôli prípadnej diverzifikácii zdrojov ropy a do prevádzky ho uviedli v roku 1980. Začína sa v chorvátskom prístave Omišajľ, pokračuje cez Chorvátsko a Maďarsko a po prekonaní 606 km prechádza na územie Slovenska, kde má dĺžku 8,5 km. V Šahách sa napája na ropovod Družba. Jeho maximálna ročná kapacita po prípadnej rekonštrukcii na úseku Šahy Szazhalombatta je 4,5 milióna ton/rok. Smerom z Chorvátska do SR sa už dlhší čas nevyužíva, slúži však na transport ruskej ropy smerom na juh.

Jediným prevádzkovateľom ropovodného systému v SR je spoločnosť Transpetrol, a. s. Zaoberá sa prepravou ropy a jej skladovaním pre svojich odberateľov a pre Správu Štátnych hmotných rezerv (SŠHR) SR. V roku 2002 získala strategický 49-% balík akcií v Transpetrole ruská ropná spoločnosť Yukos Oil Company, pričom štát si ponechal majoritný 51-% podiel. V súčasnosti sa SR usiluje získať späť 49-% balík akcií od Jukosu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  7. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  8. Detské zúbky sú veda
  9. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 619
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 148
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 651
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 2 518
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 925
  6. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 158
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 153
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 146
  9. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 975
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 935

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Obchody už nechcú zbytočne vyhadzovať potraviny

Reťazce vyhadzujú tony potravín, mnohé končia v koši zbytočne.

Čo je nové na SME

Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý. Kandidáti na župana budú odpovedať na vaše otázky

SMEnaživo: Príďte diskutovať s kandidátmi na bratislavského župana.

Neprehliadnite tiež

Volvo Cars natlačí do závodu v Južnej Karolíne miliardu dolárov

Volvo je v poradí tretím veľkým výrobcom áut, ktorý prichádza do Južnej Karolíny.

Čínská Alibaba chce vybudovať globálnu logistickú sieť, investuje miliardy

Alibaba, ktorá patrí k jednej z najhodnotnejších spoločností v Ázii, profituje z pokračujúceho apetítu čínskych spotrebiteľov.

Obchody už nechcú zbytočne vyhadzovať potraviny

Reťazce vyhadzujú tony potravín, mnohé končia v koši zbytočne.

Domáce výrobky už nebudú neznáme. Tesco im venuje regál

Projekt na podporu domácich výrobcov už ohlásil aj obchodný reťazec Kaufland.