Závod PSA: problémom je fluktuácia

BRATISLAVA - Je to naozaj francúzska fabrika. V jedálni na stoloch sú karafy s vodou – starý francúzsky zvyk. Kto chce, môže si objednať pečenú zeleninu a mäso na grile. Tiež blízke Francúzom.

V trnavskom závode PSA dnes pracuje cez 3300 zamestnancov, najviac - okolo 1200 – v montážnej hale. Najviac robotizované sú prevádzky lisovne a zvarovne. Dnes sa v závode pracuje na dve zmeny. Nepracuje sa v noci a cez víkend. Každý zo zamestnancov pri vý(Zdroj: SME - IVAN ŠTULAJTER)

Závod PSA Peugeot Citroen v Trnave je asi o polovicu menší ako fabrika spoločnosti v Poissy pri Paríži. Nie je to však jediný rozdiel. Zatiaľ čo sa na Slovensku montuje výhradne model Peugeot 207, v Poissy sú to tri modely - Peugeot 206, 207 a 1007.

„Technologicky je však najmodernejší v skupine,“ povedala Isabelle Cros zodpovedná za vzťahy s medzinárodnými médiami. V Trnave má skupina najtichšiu lisovňu, z ekologických dôvodov sa používajú vodou riediteľné práškové farby. Do Trnavy preto prichádzajú manažéri aj z ostatných fabrík, ktoré má skupina rozmiestnené po celom svete.

Trnavský závod si prišli pozrieť aj manažéri z Kie. Podľa hovorcu trnavského závodu PSA Petra Šveca výrobný proces nie je tajomstvom. „Automobilky si chránia výskum a vývoj nových modelov, vtedy je režim ochrany prísny,“ povedal.

Na rozdiel od závodu Kia sú oddychové centrá pre zamestnancov uzavreté, slúžia zároveň ako školiace stredisko i jedáleň. Minimálny nástupný plat ľudí do výrobných prevádzok je 15–tisíc, povedal Švec.

Automobilke prekáža relatívne vysoká fluktuácia zamestnancov. Sotva ľudia dostanú niekde inde o pár stovák vyšší plat, továreň opúšťajú. Pre manažment je to problém, lebo ľudí treba najskôr zaškoliť.

Rovnako ako v prípade závodu Kia pri Žiline pozemok trnavskej automobilky ráta s ďalšou výstavbou hál.

Automobilový priemysel je však obzvlášť citlivý na zmeny dopytu a dokazuje to aj prípad z Trnavy. Ešte v decembri minulého roka automobilka PSA oznámila, že chce svoju trnavskú investíciu vo výške 700 miliónov eur rozšíriť a postaviť ďalší závod za 350 miliónov eur. Výrobné haly sa mali začať stavať už na prelome tohto a budúceho roku. Malo sa v nich vyrábať ďalších 150-tisíc automobilov, ktoré by dopĺňali tristotisícovú kapacitu súčasného závodu. Prácu v druhej časti závodu malo nájsť 1 800 ľudí.

V septembri však manažment automobilky od zámeru ustúpil. Dôvodom bolo obmedzenie výdavkov koncernu. „Momentálne platí, že sa stavať nebude,“ povedal Švec.

PSA sa rozhodol pre výstavbu svojho závodu na Slovensku v roku 2003. Výrobu vozidiel spustila automobilka začiatkom roka, na sériovú produkcia prešla v júni. Trnavský závod dnes vyrába Peugeot 207. Tento istý typ vyrába ešte v ďalších dvoch európskych závodoch, v Španielsku a Francúzsku.

Hoci automobilka môže dosiahnuť ročnú produkciu 300–tisíc áut, „túto kapacitu budeme dosahovať podľa dopytu na trhu“, povedal Švec. Aj Peugeoty 207 sa totiž vyrábajú na zákazku.

V trnavskej fabrike sa dnes montuje Peugeot 207. Rovnaký model sa vyrába aj v závode v Poissy pri Paríži a v Madride. Výroba jedného modelu trvá približne 48 hodín. Montáž celého auta od príchodu z lakovne až po výstup z montáže trvá približne 6 hodín. Do montáže sa denne dodajú 3 milióny kusov komponentov. Od roku 2010 sa bude v Trnave vyrábať nové vozidlo na tom istom základe ako model 207.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  1. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  2. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  3. Detské zúbky sú veda
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  6. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  8. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 10 114
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 4 559
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 811
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 270
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 498
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 277
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 050
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 869
  9. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 813
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 769

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Minúta po minúte: V Bratislave sa opäť protestuje proti korupcii

Organizátori na protikorupčný protest pozvali aj premiéra Roberta Fica.

PRIMÁR

Päťdesiatnici a stres: Po päťdesiatke začne stres zabíjať

Nikto nie je stavaný na to, aby prežíval dlhodobý stres.

KOMENTÁRE

Aj v Nemecku sa ukazuje kontinuita a megatrend

Garantom odkazu je Angela Merkelová.

Neprehliadnite tiež

Domáce výrobky už nebudú neznáme. Tesco im venuje regál

Projekt na podporu domácich výrobcov už ohlásil aj obchodný reťazec Kaufland.

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní na Slovensku vyhýbať ťažšie

Ministerstvo financií vysvetľuje, že zmenou chce zakročiť proti agresívnemu daňovému plánovaniu a presunu ziskov mimo územia Slovenskej republiky.

Silné euro znepokojuje šéfa Európskej centrálnej banky

Ďalší rast eura by mohol negatívne ovplyvňovať export eurozóny a brzdiť prebiehajúce zotavovanie jej ekonomiky.

Diaľnica z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu bude meškať, priznali diaľničiari

Diaľničiari nie sú spokojní s postupom prác na vonkajších objektoch stavby.