Žilinský závod Kia: ľudská práca dopĺňa roboty

Pamätník socialistickej montážnej dielne zostane zarazený. Vo výrobných halách automobilky Kia pri Žiline nie je žiaden hluk, žiaden zápach z opracúvaného kovu, ani to ponuré šero. Naopak, sú to obrovské vysvietené priestory, v ktorých sa podlaha ligoce

V žilinskom závode je 400 robotov, väčšina z nich je „made in Hyundai“. Najviac – vyše 310 – je vo zvarovni. Tam je jedna výrobná linka, na ktorej sa môže vyrábať do 8 typov rôznych karosérií. V lisovni sú dve hlavné lisovacie linky, spolu vyrábajú vyše 6(Zdroj: IVAN ŠTULAJTER)

Pamätník socialistickej montážnej dielne zostane zarazený. Vo výrobných halách automobilky Kia pri Žiline nie je žiaden hluk, žiaden zápach z opracúvaného kovu, ani to ponuré šero. Naopak, sú to obrovské vysvietené priestory, v ktorých sa podlaha ligoce ako v operačnej sále.

Život pulzuje v troch úrovniach. Nad hlavou dopravníky privážajú časti áut k jednotlivým výrobným linkám. Kolobeh sa uzatvára pod zemou.

Pri pohľade na čatu zváracích robotov, ktoré sa na pokyn počítača pustia do práce, aby po pár sekundách po splnení svojej úlohy zmeraveli, si človek spomenie na sci-fi triler Terminátor.

Montážne linky sa posúvajú pomaly. Má to ďaleko od hyperboly Charlieho Chaplina vo filme Moderná doba. Práca nie je fyzicky namáhavá. Pri páse je veľa žien. Dnes je ich vo fabrike asi 300. Keď prídu na rad podvozky, stroje zdvihnú "embryá" áut do požadovanej výšky a tie na chvíľu pripomenú gigantické chrobáky.

Pamätník socialistickej montážnej dielne zostane zarazený, ako vyzerá štandard vyspelej kapitalistickej továrne. Všade sú automaty na občerstvenie, oddychové zóny a v rámci nich prístup na internet.

Na pravidelné rozcvičky, ktoré sú typické pre kórejské závody, sa tunajších zamestnancov nepodarilo presvedčiť. Pripadalo im to príliš kasárenské. Kórejský manažment napokon od nich upustil.

V závode sa už spustila sériová výroba, autá už idú na predaj. Tak ako v iných automobilkách, ani Cee'd sa nevyrába na sklad. Každé auto má už dopredu svojho majiteľa.

Automobilka už pozná príčinu nedávneho požiaru Cee'du - išlo o chybnú súčiastku od dodávateľa. Nie o systémový problém spaľovacieho systému. "Znova sme všetko preverili, bola to nepríjemná náhoda," povedal hovorca Kie Dušan Dvořák. Podľa jeho slov fabrika má k dispozícii aj všetky úradné povolenia . "Pokiaľ som informovaný, malo by už byť všetko v poriadku," povedal.

Z viacerých strán sa ozývajú varovné hlasy, že Slovensko by nemalo byť len montážnou dielňou. Je automobilka Kia len montážnou dielňou? V zjednodušenom význame slova, áno. Aj jediná motoráreň na Slovensku je prakticky len montážnou halou, kde sa až na malé výnimky motor zloží z privezených dielcov. Dizajn auta, jeho elektronika, motor, obrábacie stroje a technológie boli vymyslené a vyrobené mimo Slovenska. Slovensko pridáva zatiaľ prakticky len manuálnu prácu. Vždy je to však lepšie, ako byť bez práce a kapitálu. To by mohol byť dobrý začiatok.

Fakty

Pôvodná investícia automobilky Kia do žilinského závodu bola 800 miliónov eur pri ročnej produkcii 200-tisíc vozidiel a rovnako aj motorov.

Výška štátnej podpory schválená pre Kiu bola najprv 113,8 milióna eur (asi 3,9 miliardy korún). Štátna podpora sa vypláca postupne.

Pred dvoma mesiacmi Kia ohlásila zvýšenie investície na miliardu eur a výroby na 300-tisíc kusov áut a rovnako aj motorov, za čo získa dodatočné stimuly v sume 1,2 miliardy korún.

 V továrni pracuje cez 1600 ľudí, ich počet sa má zvýšiť na 3000. Spolu s nepriamo vytvorenými pracovnými miestami to bude do 10 000 ľudí. Vo fabrike je dnes do 300 inžinierov a technikov. Vo vedení firmy sú kórejskí manažéri, v žilinskej fabrike ich pracuje 60.

Automobilka o platoch nehovorí. Najnižšie sú však podľa hovorcu automobilky Dušana Dvořáka nad priemernou mzdou v žilinskom regióne, čo je 15 600 korún.

Automobilka spolupracuje s technickými univerzitami v Žiline, Bratislave, Košiciach a v Trenčíne.

V závode sa vyrába päťdverová verzia Cee'd. V ďalšom roku nabehne výroba ďalších troch vozidiel. V júni sa začne vyrábať Kia Sportage, v septembri kombi verzia Cee'd a v decembri jeho trojdverová verzia. V roku 2007 by sa tak malo vyrobiť okolo 150-tisíc áut. V roku 2008 alebo 2009 sa má začať vyrábať aj tretí model, ktorý však zatiaľ nebol prezentovaný. Technológie sú nastavené tak, aby sa rôzne modely dali montovať naraz.

Celá žilinská továreň má rozlohu 166 hektárov, zastavaná plocha je asi desatina z toho. Asi 70 percent z celkového počtu dodávateľov sú európski, zvyšok tvoria dodávatelia z Kórey, Japonska a z USA.

Na stáži v kórejskom závode Kia bolo doteraz 670 ľudí zo Slovenska.

Aby sa minimalizovala hlučnosť, pracovníci používajú namiesto pneumatických elektrické nástroje.

V závode sa budú vyrábať benzínové motory s objemom 1,4 a 1,6 litra a dieselové motory s objemom 1,6 a 2 litre. Motory sa vkladajú do auta ako celý modul. Prezident Kia Motors Slovakia In-Kyu Bae pripustil rozšírenie výroby motorov v žilinskom závode z 300- na 600-tisíc kusov ročne.

Asi 18 percent zo všetkých zamestnancov sú dnes v závode ženy. Vidieť ich bolo najmä v montážnej hale. Dnes sa vo fabrike pracuje na jednu zmenu, na jar by sa malo začať s dvojzmennou prevádzkou. V roku 2008 sa začne pracovať na tri zmeny.

Závod má pod dohľadom dispečing cez kamerový systém. V závode je vyše 60 kamier. Dispečeri tvrdia, že nesledujú ľudí, ale prácu strojov.

Vo fabrike majú zamestnanci k dispozícii oddychové zóny, kde majú prístup aj na internet.

V motorárni sa opracúvajú hlavné časti motora, ako je blok, hlava a kľuková hriadeľ, ktoré sa dodávajú do závodu ako odliatky.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  2. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  5. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  8. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  9. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  10. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 852
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 7 914
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 445
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 022
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 825
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 768
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 639
  8. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 935
  9. Ušetrite až 60 % nákladov na elektrinu využitím slnečnej energie 915
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 739

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Kiska v OSN: Agresívny sused podkopáva suverenitu Ukrajiny

Lajčák vedie Valné zhromaždenie OSN.

Neprehliadnite tiež

Obchvat Bratislavy mešká. Érsek sa chce stretnúť s investorom

Približne 60 kilometrov ciest v okolí hlavného mesta stavia súkromník, meškanie môže byť nakoniec aj rok.

Mladé páry zaskočila správa o zrušení lacných hypoték, VÚB už núka riešenie

Od januára mladí ľudia nedostanú nižšiu splátku, zľavu si budú môcť vybaviť inak.

Protischránkový register má prvú obeť, vypovedali nájom bratislavskej stanice

ŽSR oznámili, že odstupujú od zmluvy s firmou Transprojekt.

Guvernér Wisconsinu odobril finančnú injekciu pre taiwanský Foxconn

Taiwanský výrobca elektroniky Foxconn Technology Group získa v hotovosti takmer tri miliardy dolárov.