Žilinský závod Kia: ľudská práca dopĺňa roboty

Pamätník socialistickej montážnej dielne zostane zarazený. Vo výrobných halách automobilky Kia pri Žiline nie je žiaden hluk, žiaden zápach z opracúvaného kovu, ani to ponuré šero. Naopak, sú to obrovské vysvietené priestory, v ktorých sa podlaha ligoce

V žilinskom závode je 400 robotov, väčšina z nich je „made in Hyundai“. Najviac – vyše 310 – je vo zvarovni. Tam je jedna výrobná linka, na ktorej sa môže vyrábať do 8 typov rôznych karosérií. V lisovni sú dve hlavné lisovacie linky, spolu vyrábajú vyše 6(Zdroj: IVAN ŠTULAJTER)

Pamätník socialistickej montážnej dielne zostane zarazený. Vo výrobných halách automobilky Kia pri Žiline nie je žiaden hluk, žiaden zápach z opracúvaného kovu, ani to ponuré šero. Naopak, sú to obrovské vysvietené priestory, v ktorých sa podlaha ligoce ako v operačnej sále.

Život pulzuje v troch úrovniach. Nad hlavou dopravníky privážajú časti áut k jednotlivým výrobným linkám. Kolobeh sa uzatvára pod zemou.

Pri pohľade na čatu zváracích robotov, ktoré sa na pokyn počítača pustia do práce, aby po pár sekundách po splnení svojej úlohy zmeraveli, si človek spomenie na sci-fi triler Terminátor.

Montážne linky sa posúvajú pomaly. Má to ďaleko od hyperboly Charlieho Chaplina vo filme Moderná doba. Práca nie je fyzicky namáhavá. Pri páse je veľa žien. Dnes je ich vo fabrike asi 300. Keď prídu na rad podvozky, stroje zdvihnú "embryá" áut do požadovanej výšky a tie na chvíľu pripomenú gigantické chrobáky.

Pamätník socialistickej montážnej dielne zostane zarazený, ako vyzerá štandard vyspelej kapitalistickej továrne. Všade sú automaty na občerstvenie, oddychové zóny a v rámci nich prístup na internet.

Na pravidelné rozcvičky, ktoré sú typické pre kórejské závody, sa tunajších zamestnancov nepodarilo presvedčiť. Pripadalo im to príliš kasárenské. Kórejský manažment napokon od nich upustil.

V závode sa už spustila sériová výroba, autá už idú na predaj. Tak ako v iných automobilkách, ani Cee'd sa nevyrába na sklad. Každé auto má už dopredu svojho majiteľa.

Automobilka už pozná príčinu nedávneho požiaru Cee'du - išlo o chybnú súčiastku od dodávateľa. Nie o systémový problém spaľovacieho systému. "Znova sme všetko preverili, bola to nepríjemná náhoda," povedal hovorca Kie Dušan Dvořák. Podľa jeho slov fabrika má k dispozícii aj všetky úradné povolenia . "Pokiaľ som informovaný, malo by už byť všetko v poriadku," povedal.

Z viacerých strán sa ozývajú varovné hlasy, že Slovensko by nemalo byť len montážnou dielňou. Je automobilka Kia len montážnou dielňou? V zjednodušenom význame slova, áno. Aj jediná motoráreň na Slovensku je prakticky len montážnou halou, kde sa až na malé výnimky motor zloží z privezených dielcov. Dizajn auta, jeho elektronika, motor, obrábacie stroje a technológie boli vymyslené a vyrobené mimo Slovenska. Slovensko pridáva zatiaľ prakticky len manuálnu prácu. Vždy je to však lepšie, ako byť bez práce a kapitálu. To by mohol byť dobrý začiatok.

Fakty

Pôvodná investícia automobilky Kia do žilinského závodu bola 800 miliónov eur pri ročnej produkcii 200-tisíc vozidiel a rovnako aj motorov.

Výška štátnej podpory schválená pre Kiu bola najprv 113,8 milióna eur (asi 3,9 miliardy korún). Štátna podpora sa vypláca postupne.

Pred dvoma mesiacmi Kia ohlásila zvýšenie investície na miliardu eur a výroby na 300-tisíc kusov áut a rovnako aj motorov, za čo získa dodatočné stimuly v sume 1,2 miliardy korún.

 V továrni pracuje cez 1600 ľudí, ich počet sa má zvýšiť na 3000. Spolu s nepriamo vytvorenými pracovnými miestami to bude do 10 000 ľudí. Vo fabrike je dnes do 300 inžinierov a technikov. Vo vedení firmy sú kórejskí manažéri, v žilinskej fabrike ich pracuje 60.

Automobilka o platoch nehovorí. Najnižšie sú však podľa hovorcu automobilky Dušana Dvořáka nad priemernou mzdou v žilinskom regióne, čo je 15 600 korún.

Automobilka spolupracuje s technickými univerzitami v Žiline, Bratislave, Košiciach a v Trenčíne.

V závode sa vyrába päťdverová verzia Cee'd. V ďalšom roku nabehne výroba ďalších troch vozidiel. V júni sa začne vyrábať Kia Sportage, v septembri kombi verzia Cee'd a v decembri jeho trojdverová verzia. V roku 2007 by sa tak malo vyrobiť okolo 150-tisíc áut. V roku 2008 alebo 2009 sa má začať vyrábať aj tretí model, ktorý však zatiaľ nebol prezentovaný. Technológie sú nastavené tak, aby sa rôzne modely dali montovať naraz.

Celá žilinská továreň má rozlohu 166 hektárov, zastavaná plocha je asi desatina z toho. Asi 70 percent z celkového počtu dodávateľov sú európski, zvyšok tvoria dodávatelia z Kórey, Japonska a z USA.

Na stáži v kórejskom závode Kia bolo doteraz 670 ľudí zo Slovenska.

Aby sa minimalizovala hlučnosť, pracovníci používajú namiesto pneumatických elektrické nástroje.

V závode sa budú vyrábať benzínové motory s objemom 1,4 a 1,6 litra a dieselové motory s objemom 1,6 a 2 litre. Motory sa vkladajú do auta ako celý modul. Prezident Kia Motors Slovakia In-Kyu Bae pripustil rozšírenie výroby motorov v žilinskom závode z 300- na 600-tisíc kusov ročne.

Asi 18 percent zo všetkých zamestnancov sú dnes v závode ženy. Vidieť ich bolo najmä v montážnej hale. Dnes sa vo fabrike pracuje na jednu zmenu, na jar by sa malo začať s dvojzmennou prevádzkou. V roku 2008 sa začne pracovať na tri zmeny.

Závod má pod dohľadom dispečing cez kamerový systém. V závode je vyše 60 kamier. Dispečeri tvrdia, že nesledujú ľudí, ale prácu strojov.

Vo fabrike majú zamestnanci k dispozícii oddychové zóny, kde majú prístup aj na internet.

V motorárni sa opracúvajú hlavné časti motora, ako je blok, hlava a kľuková hriadeľ, ktoré sa dodávajú do závodu ako odliatky.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  2. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  3. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  4. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  5. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  6. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  7. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  8. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  9. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  10. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 830
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 581
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 395
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 163
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 595
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 594
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 243
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 977
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 771
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 718

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Spasí nás univerzálny základný príjem?

Stroje a automatizácia prinesú v budúcnosti stratu polovice pracovných miest. Spolu s tým príde ešte väčší hnev ľudí bez práce. Bude to znamenať pád demokracie?

AUTO

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie.

ROZHOVOR

Zosnulá Jaroslava Blažková: V Kanade som žila náhradný život

V tomto smutnom svete treba vyhľadávať jagavé momenty.

Neprehliadnite tiež

Rakúska inflácia sa zrýchlila na 3,5-ročné maximum

Index spotrebiteľských cien v januári medziročne vyskočil o dve percentá.

Brusel: Slovensko v kvalite života pre ľudí zaostáva

Krajinu podľa Bruselu trápi predovšetkým vysoká dlhodobá nezamestnanosť či regionálne rozdiely.

‘Prichadite k nam‘, Slovensko chce lákať ruských turistov

Roadshow je súčasťou marketingového plánu, na ktorom pracujú spolu krajiny V4, teda Slovensko, Maďarsko, Poľsko a Česká republika. Dokopy chcú tento rok minúť 315-tisíc eur.

Brusel žiada od Talianska dodatočné úsporné opatrenia

Taliansko z dôvodu vysokého dlhu v roku 2016 prisľúbilo, že zníži rozpočtový schodok na 1,8 percenta HDP.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop