MINISTER VÁŽNY SA SPOLIEHA NA TO, ŽE AUSTRIAN POČKÁ NA ROZHODNUTIE VLÁDY A DOVTEDY KONKURZ AEROLÍNIÍ NEVYHLÁSI

Slovenské aerolínie zrejme skrachujú

BRATISLAVA - Slovenské aerolínie pôjdu s najväčšou pravdepodobnosťou do konkurzu. Skončí sa tak niekoľkoročná agónia spoločnosti, ktorú po celý čas jej fungovania podopieral štát. „Dozorná rada Austrian Airlines poverila rakúskych partnerov na to, aby do

Podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho (na snímke vľavo) vláda posunula rozhodnutie o Slovenských aerolíniách na január, lebo má v tomto roku iné priority.(Zdroj: TASR, ČTK)

konca roka 2006 urobili všetky kroky potrebné na to, aby sa nepokračovalo v podnikaní Slovenských aerolínií,“ povedal po včerajšom rokovaní s rakúskou leteckou spoločnosťou minister dopravy Ľubomír Vážny. Tento krok je Austrian pripravený urobiť v prípade, že vláda nevyrovná svoje záväzky do konca tohto roka.

Rakúšania to aj s najväčšou pravdepodobnosťou urobia, lebo vláda sa chystá rozhodnúť v tejto veci až po Novom roku. „Vyriešime to na zasadnutí vlády 17. januára. Dúfam, že rakúska strana počká aj napriek rozhodnutiu dozornej rady,“ povedal minister.

Vláda nevie, či chce zaplatiť

Austrian žiada od slovenského štátu 171 miliónov korún ako náhradu za dlhy aerolínií, ktoré vznikli ešte pred jej vstupom do slovenskej firmy. Podľa znaleckého posudku, ktoré si nechalo vypracovať ministerstvo dopravy, by však Slovensko malo Austrianu doplatiť len 124 miliónov korún.

Vláda už trikrát odložila rozhodnutie o tom, či Austrianu zaplatí. Prvýkrát bolo rokovanie o materiáli prerušené, lebo minister dopravy chcel o téme hovoriť s ministrom financií Jánom Počiatkom. Práve rezort financií má totiž Austrianu sumu vyplatiť. Druhýkrát rokovania prerušil premiér, ktorý si vyžiadal doplňujúce informácie. V stredu 20. decembra odložila vláda rozhodnutie tretíkrát, lebo sa vraj snaží nájsť iné riešenie, ako je splatenie dlhu. Vážny to obhajuje: „Od začiatku vedeli, že vstúpili do chybného kontraktu a musia si uvedomiť, že vláda sa nebude stavať k problému tak ústretovo, ako si oni predstavujú.“ Je totiž presvedčený, že za súčasný problém je zodpovedná bývalá vláda a exminister Prokopovič. „Najväčšou chybou bolo podpísanie dodatku, ktorý urobil podstatne väčší priestor na záväzky Slovenska voči rakúskemu partnerovi,“ povedal Vážny. Prokopoviča sa nám včera zastihnúť nepodarilo.

Austrian Airlines v roku 2004 zachraňovali slovenského prepravcu pred krachom. Rakúšania sa zaviazali vyrovnať dlhy spoločnosti do výšky 200 miliónov korún. Záväzky nad túto sumu sa ministerstvo dopravy pod vedením ministra Prokopoviča zaviazalo zaplatiť v dodatku k zmluve. Austrian zvýšením základného imania aerolínií, ktoré ministerstvo dopravy ignorovalo, prišiel bez štandardnej privatizácie zhruba k 62 percentám akcií Slovenských aerolínií. V súčasnosti pravidelne lietajú do Bruselu a Moskvy a zabezpečujú charterové lety do dovolenkových destinácií.

Aerolínie dlhujú aj Slovenskej sporiteľni

Minister Vážny povedal, že na hľadanie riešenia vytvorili expertné skupiny, ale to, ako vidí budúcnosť aerolínií, nechcel spresniť. Štát však zrejme nemá inú možnosť, ako sa na nejakej sume dohodnúť a vyplatiť ju. Je totiž reálna šanca, že by Austrian na medzinárodnej arbitráži uspel a štát by mu musel zaplatiť zhruba 600 miliónov korún, tvrdia zdroje z ministerstva. V tejto sume by boli započítané dlhy Slovenských aerolínií voči Austrianu a Slovenskej sporiteľni, ktorá aerolíniám peniaze na vyplatenie dlhov požičala, a tiež odškodnenie Austrianu v rámci medzinárodnej zmluvy o ochrane investícií.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  6. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  7. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  10. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 321
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 4 677
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 004
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 625
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 802
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 574
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 538
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 228
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 226
  10. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 133

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.

KOMENTÁRE

Zosmiešnil Trump seba či rovno Ameriku?

Lídri Činy, Ruska a Nemecka si Trumpovu reč v OSN neprišli ani vypočuť.

BLOG CAFÉ EURÓPA

Café Európa: Ako dobehnúť západné platy v EÚ?

Môže sa sociálna úroveň medzi východom a západom priblížiť?

Neprehliadnite tiež

Rezník sa s výmenou personálu v RTVS ponáhľa, plánuje aj prestavbu areálu

Šéf RTVS chce mať nový manažment najneskôr do konca októbra.

Rekordne veľa Slovákov má prácu, nezamestnanosť je najnižšia v histórii

Najviac voľných miest bolo v Bratislavskom kraji, najmenej ich bolo v Košickom kraji.

Thyssenkrupp a Tata Steel sa spoja. V Európe budú dvojkou na oceliarskom trhu

Oba koncerny budú mať 50-percentný podiel v spoločnom podniku, ktorý budú riadiť cez holdingovú spoločnosť.

Nimnicu s Púchovom spojí 4-kilometrová cyklotrasa

Cyklotrasa môže byť v budúcnosti spojnicou medzi tromi kúpeľnými miestami - Nimnicou, Trenčianskymi Teplicami a Piešťanmi.