Vianoce: Potrpíme si viac na kvalitu

BRATISLAVA - Väčšia kúpna sila domácnosti spôsobuje, že sa mení zloženie vianočného stola a ľudia čoraz viac uprednostňujú kvalitu pred cenou. „Začína sa meniť štruktúra sortimentu, viac sa investuje do kvality stolovania. Tvorí sa skupina spotrebiteľov,

Pred Vianocami sa v obchodných reťazcoch najviac predávajú šumivé vína.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO – SITA)

ktorí chcú kvalitu,“ povedal Ľubomír Drahovský, analytik agentúra pre prieskum trhu Terno. Prispôsobujú sa tomu už aj obchodné reťazce, ktoré predávajú napríklad mäso z Argentíny alebo vína z Kalifornie. K propagačným letákom vydávajú špecializované prílohy pre gurmánov.

„Zákazníci reagujú na naše akčné ponuky. Pred tohtoročnými Vianocami sme pre našich zákazníkov prichystali navyše napríklad exkluzívnu ponuku luxusných vín či čokolád,“ povedala Monika Šramková, hovorkyňa spoločnosti Lidl.

Nakupovanie ovplyvňuje aj počasie

„Tržby v porovnaní s novembrom síce zaznamenali mierny nárast, ale najväčší nápor zákazníkov ešte len očakávame koncom tohto týždňa. Podľa nášho názoru je to do istej miery spôsobené aj súčasným počasím, ktoré nenavodzuje pravú vianočnú atmosféru,“ povedala Andrea Hašková, vedúca oddelenia marketingu Billa. „Sme v tomto až špecifickí. V okolitých krajinách je čas nákupov rozložený do viacerých dní. U nás ľudia začínajú nakupovať až od zlatej nedele,“ povedal Drahovský.

Počasie ovplyvňuje sčasti predaj citrusových plodov. Chrípková sezóna sa očakáva neskôr. Väčšina obchodných spoločností sa však neodváži dovážať ovocie prvej kategórie. Ovocie je totiž rýchlo kaziteľný tovar a ťažko uskladniteľný. Obchodníci sa boja dovážať „lukratívne“ a kvalitné druhy ovocia. „Spotrebitelia, ktorí sú nároční, chodia nakupovať časť potravín do Rakúska,“ povedal Drahovský.

Vo väčších mestách ľudia voľný čas využívajú ináč ako na prípravu vianočných jedál. Drahovský si myslí, že ponuka polotovarov je nedostatočná, za vyspelými krajinami ešte stále zaostávame. „Ponuka polotovarov je stále úzka, ak sa zvýši ich kvalita, zvýši sa aj ich nákup,“ povedal Drahovský.

Najlepšie sa predáva sekt a tropické ovocie

Tržby spoločností vo vianočnom období rastú v priemere o 25 percent. Obyvatelia Slovenska minú v decembri na potraviny o tretinu až polovicu viac zo svojho mesačného novembrového priemeru. Obchodné reťazce pred Vianocami si pri predaji „pomáhajú“ ponukou potravín, ktoré nie sú bežné počas roka, napríklad čajové pečivo, darčekové balíčky.

Mária Janurová, vedúca nákupu siete COOP Jednota potvrdila, že celkový nárast v ich predajniach v porovnaní s novembrom bol 16 percent. Najvyšší predaj zaznamenali hlavne v tovarových skupinách šumivé vína o 47 percent, cukrovinky (dezerty, čokoládové cukrovinky, oblátky) 19 až 35 percent. Predaj exotického ovocia a darčekového papierenského tovaru sa zvýšil okolo 25 percent.

Najatraktívnejšie vianočné položky z hľadiska predaja sú v spoločnosti Ahold mandarínky a pomaranče, zaznamenali až 40­percentný nárast oproti bežnému roku. „Ďalej je to údená rolka (100–percentný nárast), darčekové balíčky, mäso, hlavne pliecko a karé (50–percentný nárast) a čajové pečivo, ktoré nie je bežné v predaji počas roka,“ povedala hovorkyňa spoločnosti Ahold Diana Chovancová –Stanková.

Zvýšenie predaja až o 40 percent potvrdila aj hovorkyňa veľkoobchodu Metro Markéta Světlíková. Štruktúru tovarov, ktoré pred Vianocami zaznamenali najväčší nárast, však odmietla komentovať. „Informácie takéhoto typu neposkytujeme,“ povedala.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 111
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 583
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 649
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 6 193
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 869
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 654
  7. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 335
  8. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 323
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 638
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 3 224

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Jeden za všetkých, všetci za jedného. Čo má Kaliňák s tromi mušketiermi

Dom, v ktorom býva minister vnútra Robert Kaliňák, je pomenovaný podľa Aramisa z Troch mušketierov. Susedmi sú Athos a Porthos.

ŠPORT

Kozák má problém. Príde Slovensko o svoju jednotku?

Slovákov čaká 10. júna v Litve kvalifikačný zápas o postup na MS 2018.

Neprehliadnite tiež

Zelenina z Lidla pohorela v amatérskom teste. Dá sa veriť domácim meračom?

Internetom sa šíri video, v ktorom neznámy muž meria dusičnany v zelenine a ovocí.

Vláda chce rodinám zaplatiť sťahovanie sa za prácou

Niekoľkotisícový príspevok by mal ľudí motivovať, aby opustili svoje domovy a za prácou sa presťahovali tam, kde je.

Francúzsky miliardár dostal zelenú na prevzatie značky Christian Dior

LVMH je najväčším výrobcom luxusného tovaru na svete.

Vyhlásili tender na obnovu Gabčíkova

Celý projekt obnovy si vyžiada celkovo vyše 144 miliónov eur.