Malo by sa to dotknúť približne 40-tisíc podnikateľov na západnom Slovensku, informovala distribučná spoločnosť Západoslovenská energetika (ZSE). Podľa našich zdrojov pôjde v niektorých prípadoch až o 40-percentný nárast nákladov. Je spôsobený tým, že ZSE nekúpila na rok 2007 produkt nízkej tarify. Ide o zvýhodnenú sadzbu, keď zákazník odoberá energiu v čase nízkeho zaťaženia elektrickej sústavy, čo je od 22. hodiny do 6. hodiny rána. „Nárast nákladov pocítia tí podnikatelia, živnostníci a organizácie, ktorí využívali pri svojej prevádzke odber najmä v tejto tarife,“ uviedla ZSE.
Vyhrala vyššia ponuka
Slovenské elektrárne produkt nízkej tarify síce na svojej 4. aukcii v októbri tohto roku ponúkali, ale západoslovenský distribútor ju z dôvodu vysokej ceny nekúpil. „Dopyt prevyšoval ponuku niekoľkonásobne. Z pohľadu potrieb ZSE bolo ponúkané množstvo nedostatočné na to, aby sme ho vedeli ďalej ponúkať ako nízku tarifu našim koncovým zákazníkom,“ povedal hovorca ZSE Ján Orlovský.
Slovenské elektrárne to podľa zdroja, ktorý nechcel byť menovaný, považujú za zdeformovaný pohľad na vec. Nízku tarifu ponúkali vraj všetkým obchodníkom, a to, že ju ZSE nekúpila, je vecou jej vnútornej politiky. Napriek našim snahám však elektrárne oficiálne stanovisko k tomuto problému neposkytli.
Liberalizácia trhu
Firmy si vďaka otvorenému trhu s elektrinou môžu svojho dodávateľa vybrať. Preto by teoreticky mohli nakupovať „nočný prúd“ práve od toho obchodníka, ktorý ho od elektrární kúpil.
Zvyšní dvaja distribútori, Východoslovenská energetika (VSE) a Stredoslovenská energetika (SSE), však nechceli povedať, či zvýhodnenú tarifu od slovenského dominantného výrobcu kúpili alebo nie. VSE uviedla ako dôvod obchodné tajomstvo. Odmietla povedať aj to, o koľko stúpnu náklady firemným zákazníkom využívajúcim „nočný prúd“. „Nie je možné povedať, o koľko stúpnu náklady odberateľom, pretože to závisí od toho, aký je pomer medzi spotrebou v nízkej a vysokej tarife,“ povedal hovorca VSE Boris Peško. Pripustil, že nízka tarifa sa zvýšila, ale aj napriek tomu je pre zákazníka výhodnejšia ako prechod na jednotarifové produkty.
Autor: ho