K rastu prispel predovšetkým nákupný boom v Nemecku pred zvýšením dane z pridanej hodnoty (DPH) od 1. januára 2007. Najviac sa v uvedenom období zvýšil predaj automobiliek Fiat, Volkswagen a Toyota.
Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) začalo vypočítavať čísla týkajúce sa predaja áut v roku 1990 na základe nových registrácií a uplynulý mesiac bol zatiaľ najlepším evidovaným novembrom.
Počet registrácií nových osobných áut v 15 starých štátoch Európskej únie (EÚ) medziročne vzrástol o 4,1 % na 1,13 milióna a v nových krajinách únie sa ich počet zvýšil o 4,5 % na 62 991. Okrem krajín únie - s výnimkou Malty a Cypru - štatistiky ACEA zohľadňujú aj predaj v troch členských štátoch Európskeho združenia voľného obchodu (EFTA) - na Islande, v Nórsku a Švajčiarsku. V období od januára do konca novembra sa v Európe predalo 14,29 milióna nových áut, čo je o 0,8 % viac ako v rovnakom období vlani.
Situácia na jednotlivých trhoch sa v novembri vyvíjala odlišne. V Nemecku vzrástol počet novoregistrovaných osobných vozidiel o 18,1 %. Naopak, predaj klesol vo Francúzsku (- 8 %), Portugalsku (- 8,5 %) alebo Veľkej Británii (- 2 %). ACEA zdôvodňuje obrovský rast predaja v Nemecku rýchlymi nákupmi pred januárovým zvýšením DPH.
Automobilka Fiat má v súčasnosti v ponuke tri predajné hity - Fiat Grande Punto a Panda a Alfa Romeo 159. Registrácie nových áut talianskej skupiny v novembri medziročne vrástli o 15,1 %, pričom rast značky Fiat predstavoval 17,7 %. Predaj áut značky Alfa Romeo sa zvýšil o 17,1 %.
Druhá najväčšia svetová automobilka Toyota predala v novembri 66 000 áut svojej kľúčovej značky Toyota, čo je o 10,8 % viac ako v rovnakom období vlani. Rast prémiovej značky Lexus sa mierne spomalil na 5 %. Solídny predaj modelov Aygo, Yaris a Corolla pomohol v tomto roku zvýšiť podiel Toyoty na európskom trhu na takmer 6 %.
Dvojciferný percentuálny rast značiek VW, Audi a Škoda pomohli skupine Volkswagen k 11,1-% rastu v novembri. Počet registrácií nových áut značiek skupiny dosiahol 266 000. Volkswagen si tak uchováva prvenstvo na európskom trhu - v novembri jeho podiel dosiahol 21,8 % a v doterajšom priebehu roka 20,2 %.
Predaj skupiny Renault medziročne klesol až o 18,2 %. Hlavnou príčinou je slabý francúzsky trh. Predaj áut kľúčovej značky Renault sa znížil o 18,3 % a značky Dacia o 13,7 %.
Francúzska skupina PSA Peugeot Citro‰n si polepšila o 2,5 %, a to predovšetkým vďaka dobrému predaju značky Citro‰n. Pomerne slušný rast predaja áut Mercedes-Benz a Chrysler pomohol koncernu DaimlerChrysler kompenzovať pokles predaja značky Smart a celkovo sa registrácia nových áut skupiny v novembri zvýšila o 6 %. Veľký rival BMW zvýšil predaj o 0,6 %.
Vysoký rast zaznamenala so 16,6 % aj Honda. Mazda v novembri predala o 6,6 % viac ako v rovnakom období vlani. Naopak, pokles predaja zaznamenala juhokórejská automobilka Kia Motors - v novembri sa znížil o 4,5 % a v období od januára do novembra o 11 %. Kia bola ešte vlani najrýchlejšie rastúcou značkou v Európe. Predaj áut Hyundai klesol o 3,8 %.
Darilo sa americkému koncernu Ford. Značky Ford a Volvo kompenzovali nízky predaj prémiových značiek Land Rover a Jaguar. Celkovo zaznamenala skupina Ford rast na úrovni 9,7 %. Ďalší americký gigant General Motors zaznamenal v novembri iba mierny 0,4-% rast predaja. Pomohla mu lacná značka Chevrolet a Opel/Vauxhall, zatiaľ čo predaj značky Saab klesol.
Informovali o tom agentúry Reuters a DPA.