VĎAKA ELEKTRONICKÉMU VÝBERU MÝTA VÝRAZNE VZRASTÚ PRÍJMY NÁRODNEJ DIAĽNIČNEJ SPOLOČNOSTI, ČO BY SA MOHLO PREJAVIŤ AJ NA KVALITE DIAĽNIC

Stále nie je jasná cena za kilometer diaľnice

BRATISLAVA - Hoci parlament schválil zákon o elektronickom výbere mýta, Národná diaľničná spoločnosť ešte nemôže vyhlásiť výberové konanie na zhotoviteľa systému. Ministerstvo dopravy ešte bude musieť prijať vykonávacie predpisy.

Okrem vozidiel armády, polície, vozidiel správcu cesty a správcu mýtneho systému nebudú mýto platiť ani autá záchranných služieb. Vozidlá zabezpečujúce verejnú autobusovú dopravu však výnimku nakoniec nedostali.(Zdroj: Zdroj: SME)

„V zákone totiž ešte nie je určené, ktoré cesty budú spoplatnené, aké budú sadzby za kilometer ani kategorizácia vozidiel,“ povedal denníku SME Ľubomír Palčák zo žilinského Výskumného ústavu dopravného. Mýto sa má elektronicky vyberať na diaľniciach, rýchlostných cestách a niektorých úsekoch ciest prvej triedy.

Od roku 2009 ho budú platiť len nákladné autá nad 3,5 tony a vozidlá na prepravu deviatich osôb vrátane vodiča. Po roku 2010 by mali byť spoplatnené aj všetky osobné autá.

Ministerstvo dopravy ani Národná diaľničná spoločnosť sa k detailom príprav na verejnú súťaž včera nechceli vyjadriť. „V súčasnosti sa konajú rokovania, bližšie informácie zverejníme na budúci týždeň,“ povedal hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík.

Predbežný plán je už známy a potvrdil ho aj hovorca ministerstva dopravy Marián Jánošík: „Výberové konanie sa uskutoční na budúci rok a v roku 2008 postaví víťaz tendra mýtny systém.“ Podľa Palčáka sa očakáva, že tender bude vyhlásený už na jar budúceho roku.

Zákon je neutrálny, podmienky možno nebudú

Samotný zákon o elektronickom výbere mýta je podľa Palčáka technologicky neutrálny. „Ministerstvo zvažuje možnosť, že by bola v podmienkach výberového konania určená technológia,“ povedal Palčák. Na výber sú tri možnosti - mikrovlnný, satelitný a hybridný systém, ktorý spája výhody prvých dvoch.

Minister dopravy Ľubomír Vážny sa už pred časom vyjadril, že sa prikláňa k hybridnému systému, ktorý by bol bližšie k satelitnému. „Štát má právo určiť v podmienkach aj technológiu. Musí to však byť taká, ktorá je schválená Európskou úniou,“ povedal Palčák. Ide najmä o takzvanú interoperabilitu technológií, teda aby používateľovi stačila jedna palubná jednotka pre celú Európu. Palubná jednotka je zariadenie, ktorým musí byť vybavené každé spoplatňované vozidlo.

Príjmy výrazne vzrastú

Výnosy z výberu mýta bude inkasovať Národná diaľničná spoločnosť. Podľa ministerstva by sa malo v prvom roku mýta pre nákladné autá vybrať takmer päť miliárd korún. Výnosy z diaľnič­ných nálepiek pre všetky vozidlá by mali byť tento rok necelé dve miliardy korún. Na budúci rok rezort predpokladá príjmy 2,2 miliardy.

Zavedenie elektronického výberu mýta kritizujú autodopravcovia. Podľa nich to zvýši ceny tovarov pre konečných spotrebiteľov. Palčák oponuje, že mýto zvýši tlak na efektívnejšiu prepravu tovarov.

Minister Vážny odhaduje, že náklady na vybudovanie mýtneho systému na Slovensku budú okolo dvoch miliárd korún. Zákon určuje aj pokuty za neplatenie mýta. Maximálna bude 20-tisíc korún a v blokovom konaní to bude najviac trojnásobok z vypočítaného mýta. Ak vodič nepreukáže, koľko skutočne prejazdil, mýto sa mu vypočíta, ako keby prešiel 650 kilometrov.

Odhadované poplatky (za 1 km, v Sk)

Diaľnice 4 až 6

Rýchlostné cesty 4 až 6

cesty 1. triedy* 1,8 až 2

* niektoré úseky, za ktoré sa platí aj dnes

Zdroj: SME

Záujemcovia prijatie zákona privítali

O postavenie mýtneho systému na Slovensku prejavilo záujem niekoľko firiem.

„Vítame prijatie zákona o elektronickom výbere mýta a pokrok, ktorý v tomto smere Slovensko urobilo,“ povedal Antonio Tschopp, projektový manažér spoločnosti Autostrade.

Bruno Corthier z francúzskeho Sanefu sa bližšie k detailom nevyjadril: „Zákon v súčasnosti študujeme a analyzujeme ho.“

Ďalší zo záujemcov Siemens situáciu podrobne monitoruje. „Prijatý zákon zatiaľ definuje iba všeobecný rámec. Doležité detaily budú až vo vyhláš­kach,“ povedal technický riaditeľ slovenského Siemensu Vladimír Slezák.

Podľa Michaela Gschnitzera, obchodného riaditeľa spoločnosti Kapsch, ktorá uspela pri výstavbe mýtnych systémov v susednom Rakúsku a Česku, je dobre, že zákon počíta so spoplatnením nákladných vozidiel už od 3,5 tony a s povinnou palubnou jednotkou, čo zaistí štátu maximálne príjmy z mýta.

(ik)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  6. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  10. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  1. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  2. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  3. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  4. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  5. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  6. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  7. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  8. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  9. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  10. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 483
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 6 407
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 148
  4. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 6 070
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 5 970
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 650
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 654
  8. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 260
  9. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 3 441
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 2 875

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Fico pridáva zamestnancom, zaplatia to firmy. Pozrite sa, aké výhody majú ľudia získať

Príplatky za cestovanie za prácou či vyššia minimálna mzda.

KOMENTÁRE

Dočkáme sa ešte koalície Smeru s ĽSNS?

Za čiarou sú nielen Mizíkove dávne i nedávne výroky.

KOMENTÁRE

Danko si v Národnej rade otvoril čitáreň (Schutzov týždeň)

Smernicu z rezortu vnútra vyvinul sám Kaliňák.

Neprehliadnite tiež

Posledná uránová baňa v strednej Európe definitívne ukončila ťažbu

Zásoby uránu v Rožnej boli objavené v roku 1956 a o rok neskôr sa tam začala ťažba.

Sinn: Za americké ekonomické problémy môže Wall Street a nie Nemecko

Podľa Sinna sú v pozadí slabšieho eura dva dôvody.

Prečo by otcovia mali spozornieť, keď sa od mája zvýšia materské dávky

Materská dávka dosiahne takmer čistú mzdu, získať ju môže aj otec.

Slováci počas členstva v Únii získali z rozpočtu viac ako 18,6 miliardy eur

Prostredníctvom európskych peňazí sa na Slovensku vybudovalo 155 km diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop