VĎAKA ELEKTRONICKÉMU VÝBERU MÝTA VÝRAZNE VZRASTÚ PRÍJMY NÁRODNEJ DIAĽNIČNEJ SPOLOČNOSTI, ČO BY SA MOHLO PREJAVIŤ AJ NA KVALITE DIAĽNIC

Stále nie je jasná cena za kilometer diaľnice

BRATISLAVA - Hoci parlament schválil zákon o elektronickom výbere mýta, Národná diaľničná spoločnosť ešte nemôže vyhlásiť výberové konanie na zhotoviteľa systému. Ministerstvo dopravy ešte bude musieť prijať vykonávacie predpisy.

Okrem vozidiel armády, polície, vozidiel správcu cesty a správcu mýtneho systému nebudú mýto platiť ani autá záchranných služieb. Vozidlá zabezpečujúce verejnú autobusovú dopravu však výnimku nakoniec nedostali.(Zdroj: Zdroj: SME)

„V zákone totiž ešte nie je určené, ktoré cesty budú spoplatnené, aké budú sadzby za kilometer ani kategorizácia vozidiel,“ povedal denníku SME Ľubomír Palčák zo žilinského Výskumného ústavu dopravného. Mýto sa má elektronicky vyberať na diaľniciach, rýchlostných cestách a niektorých úsekoch ciest prvej triedy.

Od roku 2009 ho budú platiť len nákladné autá nad 3,5 tony a vozidlá na prepravu deviatich osôb vrátane vodiča. Po roku 2010 by mali byť spoplatnené aj všetky osobné autá.

Ministerstvo dopravy ani Národná diaľničná spoločnosť sa k detailom príprav na verejnú súťaž včera nechceli vyjadriť. „V súčasnosti sa konajú rokovania, bližšie informácie zverejníme na budúci týždeň,“ povedal hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík.

Predbežný plán je už známy a potvrdil ho aj hovorca ministerstva dopravy Marián Jánošík: „Výberové konanie sa uskutoční na budúci rok a v roku 2008 postaví víťaz tendra mýtny systém.“ Podľa Palčáka sa očakáva, že tender bude vyhlásený už na jar budúceho roku.

Zákon je neutrálny, podmienky možno nebudú

Samotný zákon o elektronickom výbere mýta je podľa Palčáka technologicky neutrálny. „Ministerstvo zvažuje možnosť, že by bola v podmienkach výberového konania určená technológia,“ povedal Palčák. Na výber sú tri možnosti - mikrovlnný, satelitný a hybridný systém, ktorý spája výhody prvých dvoch.

Minister dopravy Ľubomír Vážny sa už pred časom vyjadril, že sa prikláňa k hybridnému systému, ktorý by bol bližšie k satelitnému. „Štát má právo určiť v podmienkach aj technológiu. Musí to však byť taká, ktorá je schválená Európskou úniou,“ povedal Palčák. Ide najmä o takzvanú interoperabilitu technológií, teda aby používateľovi stačila jedna palubná jednotka pre celú Európu. Palubná jednotka je zariadenie, ktorým musí byť vybavené každé spoplatňované vozidlo.

Príjmy výrazne vzrastú

Výnosy z výberu mýta bude inkasovať Národná diaľničná spoločnosť. Podľa ministerstva by sa malo v prvom roku mýta pre nákladné autá vybrať takmer päť miliárd korún. Výnosy z diaľnič­ných nálepiek pre všetky vozidlá by mali byť tento rok necelé dve miliardy korún. Na budúci rok rezort predpokladá príjmy 2,2 miliardy.

Zavedenie elektronického výberu mýta kritizujú autodopravcovia. Podľa nich to zvýši ceny tovarov pre konečných spotrebiteľov. Palčák oponuje, že mýto zvýši tlak na efektívnejšiu prepravu tovarov.

Minister Vážny odhaduje, že náklady na vybudovanie mýtneho systému na Slovensku budú okolo dvoch miliárd korún. Zákon určuje aj pokuty za neplatenie mýta. Maximálna bude 20-tisíc korún a v blokovom konaní to bude najviac trojnásobok z vypočítaného mýta. Ak vodič nepreukáže, koľko skutočne prejazdil, mýto sa mu vypočíta, ako keby prešiel 650 kilometrov.

Odhadované poplatky (za 1 km, v Sk)

Diaľnice 4 až 6

Rýchlostné cesty 4 až 6

cesty 1. triedy* 1,8 až 2

* niektoré úseky, za ktoré sa platí aj dnes

Zdroj: SME

Záujemcovia prijatie zákona privítali

O postavenie mýtneho systému na Slovensku prejavilo záujem niekoľko firiem.

„Vítame prijatie zákona o elektronickom výbere mýta a pokrok, ktorý v tomto smere Slovensko urobilo,“ povedal Antonio Tschopp, projektový manažér spoločnosti Autostrade.

Bruno Corthier z francúzskeho Sanefu sa bližšie k detailom nevyjadril: „Zákon v súčasnosti študujeme a analyzujeme ho.“

Ďalší zo záujemcov Siemens situáciu podrobne monitoruje. „Prijatý zákon zatiaľ definuje iba všeobecný rámec. Doležité detaily budú až vo vyhláš­kach,“ povedal technický riaditeľ slovenského Siemensu Vladimír Slezák.

Podľa Michaela Gschnitzera, obchodného riaditeľa spoločnosti Kapsch, ktorá uspela pri výstavbe mýtnych systémov v susednom Rakúsku a Česku, je dobre, že zákon počíta so spoplatnením nákladných vozidiel už od 3,5 tony a s povinnou palubnou jednotkou, čo zaistí štátu maximálne príjmy z mýta.

(ik)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  9. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  5. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  6. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  7. Alarica – new business project in the market of shoes
  8. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  9. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  10. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  1. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 6 832
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 6 296
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke 4 985
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 3 428
  5. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 066
  6. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€ 2 658
  7. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 2 559
  8. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 259
  9. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018? 1 843
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 498

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kosík na videu z afrického väzenia odpovedá Kaliňákovi

Gašpar s Kaliňákom spochybňovali pravosť vyhlásenia bývalého siskára Ľuboša Kosíka o únose prezidentovho syna. Kosík poslal video ako dôkaz.

TV

Kosík vo videohovore z afrického väzenia: Zaručte mi bezpečnosť

Bývalý siskár potvrdzuje svoju totožnosť.

SVET

Zeman ťahal Drahoša do bahna, no on sa nedal. Znamená to prehru?

Český prezident sa vôbec sa nezmenil.

Neprehliadnite tiež

Kľúčový nemecký index Dax sa dostal na nové maximum

Index dosiahol nové maximum 13.596,89 bodu.

Fico, Kaliňák či Danko to nie sú. Kto sú najmajetnejší politici na Slovensku

Aktivisti skontrolovali majetok verejných funkcionárov na základe verejných dát katastra nehnuteľností.

Banka JPMorgan Chase v najbližších rokoch investuje 20 miliárd dolárov

Banka chce využiť úspory, ktoré jej prinesie daňová reforma v USA.

Tri mesiace sa bude dať vybrať stavebné sporenie bez dokladovania

Sporiteľne odmietajú zmeny v stavebnom sporení, upozorňujú, že ministerstvo si návrhom protirečí.

SaS: Tisíce exekúcií sú dôsledkom hrubého zlyhania štátu a vlád Roberta Fica

Podľa opozičnej strany je súčasná situácia neakceptovateľná.